Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Den "nye" Royaler 42 pilot house kan leveres med tre dobble lugarer.... fant ikke info om dette på hjemmesiden, men har det på en papirkopi jeg fikk på messen i Bergen i vinter..

42_Pilothouse.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bildet som Astor la inn som ilustrasjonen for Trader typen.

Er en 40 fots Marin trader 1985 model med 2 stk ford 130 hk.

Den har 2 sovecabiner, 2 toalett 2 dusher det aktere med badekar. Byssa nede paa babord side. Dinette paa styrbord.

 

Uttstyrsmessig saa har den det meste og vel saa det. Endel utstyr av nyere dato i folge Nelson Trawler som jeg var i kontakt med om den.

Etter interior bildene saa ser baaten helt stroken ut.

 

Kunne med dagens $ kurs vaert ferdig tollet med hk. avgift inn til norge for rundt 850 000,- Kalkulerte da med transport kost paa 120000.

Hadde det ikke vaert for CE merkinga :puke: , som satte en effektiv stopper for den drommen. :cryin:

 

Var den og ett par andre som jeg overveide i en periode.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Augustnummeret av PassageMaker kom i dag (litt "rar" datering - bladet skal kanskje selges som nytt lenge). Her er det en presentasjon av Nordhavn 55. Nå fikk jeg noe nytt å tenke på. Ellers var det en interessant artikkel som omtaler forebyggende motorarbeid (sidene 120 - 126), en såkalt "Engine Education" artikkel. Her står det om måling av temperaturen på ulike områder av motoren med non-kontakt infrarødt termometer. Det opplyses i artikkelen at dette er en rask teknikk for å registrere endringer i motoregenskapene. Er det noen som har erfaring med slik termometermåling på båtmotorer?

Link to post
Share on other sites

Edit: Denne tråden ble lagt til i Trawler-tråden av moderator. Men jeg lar min kommentar stå, så kan det jo bli en diskusjon siden om absolutt alt om trawlere skal stå i en tråd som i alle fall jeg opplever rotete. Virker noget rart da ikke alt om eksempelvis seilbåter samles i en og samme tråd... Dette er ikke ment som en negativ kommentar, men som en undrende og åpen kommentar. Heller ikke som en kritikk av moderator. :wink:

 

Litt OT:

Det kunne vert fint hvis diskusjonen kunne gått på trawler tråden som er fra før.)

 

Den tråden begynner å bli ganske rotete, med innslag av alt fra konstruksjon, trawlertyper og magasiner og og og. Jeg opplever det mye mer ryddig å lage en egen tråd som er on topic mtp tittel, mine konkrete spørsmål og de svarne som er - selv når det gjelder trawlere. Vi gjør jo det med motorbåter og seilbåter generelt... Derfor egen tråd :smiley:

 

Så on topic:

Takk for konkrete svar, informasjon og anbefalinger! :yesnod:

 

Jeg drar i retning at det er "ett fett" for meg om det blir en trawler, en trader eller et "strykejern med flybridge". Min hovedsak er at jeg ønsker å ha en båt som gir meg stor båtglede ved å skli gjennom vannet ved både 6 og 12 knop, og som lar meg dele opplevelsen med nære venner.

 

Faktisk så jeg en FM 35 i går som visstnok skal ha 3 sovekabiner + akterkabin (dinette). I så tilfelle er jo det en båt som gir oss det vi gjerne vil ha, samt en størrelse som er litt mer velkommen i uthavnene... (på Sørlandet)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at vi kommer til å montere en topp over FB. Et sosialt samlingsted på kveldene med en liten varmeovn montert. Her er det rikelig med plass for opptil 8-9 personer.

 

dreamcatcher_001.jpg

 

dreamcatcher_bimini.jpg

 

dreamcatcher_windows.jpg

 

Ikke nødvendigvis noe estetisk nytelse, men som jeg nevner ovenfor så kan dette være et koslig samlingsted når kveldsduggen kommer.

 

Så til mitt spørsmål.

Det må vel være rimeligere å få laget en slik i USA nå som dollarskursen er gunstig?

Hvem lager slik over der?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Ja, den var fin ;) skulle gjerne sett noen flere bilder. Synes trawlere er fine båter med mye god plass, men ser at de fleste er lagt opp til å stå å kjøre. Dette ser ikke veldig bekvemt ut, men er det egentlig så ubehagelig som det ser ut? =)

 

 

Synes det er helt greit og stå og kjøre, men har et liten hylle som kan vippes fram og sitte på men den er ikke veldig behagelig og sitte på da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått ønskebåten min Roald.

Jeg er ikke så glad i akkurat denne typen du beskriver. Savner en gåplass rundt hekken. Denne du beskriver har en noe større akterhytte enn classic 42.

Er den svensk? I så fall mindre importavgifter enn for oss nordmenn?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For de som ønsker å laste ned informative artikler om de forskjellige modellene av GB finnes det mye her: http://www.grandbanks.com/resources/downloads.cfm . Dette var siden som fikk meg til å starte med å hente en GB fra USA - et prosjekt som strandet pgs norske myndigheter. Dersom jeg dengang hadde visst hva jeg vet i dag, hadde jeg importert båt via Tyskland. Nå er jentene godt fornøyd med nåværende båt - så får vi se hva som blir neste valg. De siste ukene har det vært endel grov sjø og da har jeg sett gang på gang at fart på omlag 18 knop motvirker rullebevegelsene. I denne farten kommer det godlyd fra motorene og temperatur i motorrom er målt til 25 grader C (utetemp ca 15 grader).

Link to post
Share on other sites

Enig i denne vurderingen - setter du inn skuddsikre vinduer i toppen kan den fort gå som "popemobil".

 

Man kjører ikke med en slik topp oppe. Ved landligge gir den brukeren et flott oppholdsrom med gedigen havutsikt. Holder på å finne en kalesjemaker i USA som kan sy en slik.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her er en GB som ligger like i nærheten. En 32er som det er laget 861 eksemplarer av, men som nå ikke produseres lenger. For de som liker å lese om GB er det en flott nedlastingsside her: http://www.grandbanks.com/resources/downloads.cfm . Jeg syntes den som er avbildet her jobbet litt for å komme seg ut av båsen. Trass baugpropell tok det tid å vende båten - men seileren hadde god tid. Jeg ser at den nå seiler på tilnærmest blikkstille Kattegat i anslagsvis 4 knop.

 

grandbanks32.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...