Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Dette ser ut til å være et godt kjøp.

En Island Gipsy 32 fot trawler av Europatypen. Bygget i glassfiber.

Den ligger her: Island Gipsy

 

Så langt er vi godt fornøyd med trawlerlivet. Ombord i en trawler har man en langt større bevegelsesfrihet enn i enn annen motorbåttype. Vi ønsker jeg at flere skal få ta del i trawlerlivet.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det5 var en Flott båt !!! Har du noen potensielle kunder på Fjorden min Astor :seeya:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det5 var en Flott båt !!! Har du noen potensielle kunder på Fjorden min Astor :seeya:

 

Nå må du få den ut på Finn. 550.000 kroner hvis båten ellers er hel og fin må være et bra kjøp for trawleren.

 

3.80 bred gir godt med rom og gåplass rundt om.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det blir nok ikke i år, men du verden så mye båt for penga det var med den Island Gysy`n. En god motor også, bare litt overrasket over at toppfarten ikke var mer enn ni knop med såpass mye kraft og moment....

 

Det kommer en dag.... :yesnod:

(Det ligger akkurat maken i båthavnen, den skal selges, men ikke i år) :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok ikke i år, men du verden så mye båt for penga det var med den Island Gysy`n. En god motor også, bare litt overrasket over at toppfarten ikke var mer enn ni knop med såpass mye kraft og moment....

 

Det kommer en dag.... :yesnod:

(Det ligger akkurat maken i båthavnen, den skal selges, men ikke i år) :cheers:

 

 

Har sett den. Den ligger ytterst på brygga, longside? Så den også i høst da den lå nære brua i opplag. Ser fin ut.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jøss hva du får med deg :smiley: Stemmer både at den ligger longside på den nederste brygga og at den lå helt inn mot brua i opplag :yesnod:

 

Han har hatt båten i noen år han som har den og den blir passet og stelt etter alle kunstens regler. Jeg hadde en lang prat med han i høst under opplaget (jeg er opplagssjef) og følger "slags-tanken" hans med argusøyne :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jøss hva du får med deg :smiley: Stemmer både at den ligger longside på den nederste brygga og at den lå helt inn mot brua i opplag :yesnod:

 

Han har hatt båten i noen år han som har den og den blir passet og stelt etter alle kunstens regler. Jeg hadde en lang prat med han i høst under opplaget (jeg er opplagssjef) og følger "slags-tanken" hans med argusøyne :smash:

 

Dagens marked sier at man trenger langt tid på et salg. Hva med en annonse på FINN om salg av Fjord 880?

 

mvh Astor, som er i heiagjengen for ny trawler til VannTro!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke hatt noe i mot å byttet min i denne Island Gypsy, men jeg må ta det litt med ro i sommer. Går med flere tanker i hodet på en gang og Rederinnen maser om oppussing av huset(vi har fremdeles rødt filt-teppe i underetagen, det ervel fra 1967). Jeg er litt optatt av å kjøpe en båt som oppfyller alle ønsker når det først blir bytte, de er jeg redd disse Island Gypsyene blir litt for langsomtgående på toppfart. Jeg har det ikke travelt på vannet, men hadde Viksund med toppfart på 7 knop i mange år og det kunne bli en prøvelse i enkelte tilfeller. Det skal ikke gå så veldig fort, men en marsjfart på 13knop bør være mulig. Jeg vet du også forholder deg til rolig fart på vannet Astor, men jeg tror du setter pris på de kreftene du har i Traweleren din når du har behov for dem. For å oppsumere, min neste båt skal være 32-36 fot, marsje på minimum 13 knop, ha en takterasse, kunne benyttes også i vinterhalvåret og gjerne være en Trawler, men kan like gjerne være en Hansvik 950 Sport med FB. Jeg heller nok mest mot Traweler da jeg også setter pris på godt invendig volum og maritimt miljø, en liten ovn/peis hadde også vært stas å hatt plass til :cheers:

(Denne tanken må modnes mer og teppet i underetasjen skiftes først) :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

419.jpg

Eg var med ein kjenning, og så på den nye Mainship 41". Siden eg veit at det er interesse legg eg inn noen bilder fra turen. Er sikker på Forhandler kommer med bedre bilder-

Sa til forhandler at eg ville legge noen bilder her.

 

41.jpg

412.jpg

412_2.jpg

413.jpg

414.jpg

415.jpg

417.jpg

 

418.jpg

 

Var på ein liten prøvetur ut på Sletta, det var rolig sjø, ca 1 m dønning, så vi fikk ikkje skjekket skikkelig på sjøegenskaper.

Men den var rolig i bevegelser, og selv i 20 knob, var det behagelig på Flybrigde. Kunne uten problem servert kaffe.

Det inntrykket vi har er at den oppfører seg bra i sjø, og er forutsigbar.

Båten var godt utstyrt, Noe problemer med navigasjonsutstyr, som ikke var satt opp til å fungere i lag, dette blir ordnet.

Førerplass. Godt utstyrt oppe. Noe dårligere sikt nede, må bruke flaps for å senke baug ved marchfart.

Båten virker godt utstyrt og sammenskrudd.

De detaljer som vi oppdaget.

Burde vere vindavviser på flybrigde. Noe utsatt på førerposisjon.

Motorisolering for dårlig. Det var mye støy i Cabin under gange.

Vi har lite erfaring fra Trawler båter, Men sitter med inntrykk av at det er mye båt for pengene.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Hej igen Roaldbj!

Nu har vi kommit hem till Göteborg igen efter 4 veckor på Västkusten.

Tänker gå över till Skagen i helgen. Äntligen lite bättre väder och ingen blåst.

 

Var var det som du tankade billig diesel i Göteborgstrakten...

 

Hälsningar

Cax (GB 42 Wilma)

Link to post
Share on other sites

Vanligvis ville jge kanskje ikke ha postet et bilde av en almindelsesfull GB 36, men denne lyder navnet "Granny" og da kunne jeg ikke motstå!!

 

Flott! Var det noe stedsnavn på hekken?

 

mvh Astor (GB-36 Grandy)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lørdag 4. oktober arrangerer Norsk Trawler Klubb sitt første treff. Denne gangen samles trawlerene i Holmsbu. En fin anledning for andre som har tenkt å kjøpe trawler å kunne se forskjellige trawlertyper. Regner med at flere ankommer fredag og blir fram til søndag.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Gratulerer til Mariell for en flott trader! :flag:

 

Vi hadde gleden av å "innvie" båten sammen med det stolte rederparet i gjestehavna i Horten denne helgen. En flott båt med et hav av plass. Jeg regner med at Mariell vil komme med utfyllende kommentarer etter hvert.

Her noen bilder:

 

mariell_3.jpg

 

 

mariell_.jpg

 

 

 

mariell2.jpg

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Grattis med flott båt Mariell

(Jeg lurer på om dette er en båt jeg "siklet" på som lå på Finn til ca 1.350.000,- som sagt, jeg siklet bare....)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Håper du får mye glede av trawleren Mariell.

Du har brukbart vindfang, men med sidepropell både i baugen og i hekken klarer du sikkert å legge til og gå ifra på de fleste steder selv om vinden skulle komme opp i 8 m/s rett mot skutesiden. Det virker for meg som at du har flere gode muligheter til å lage gode tauverk for å gå ut med spring. Pass på at du får tak i en god og stor kulefender for spring-seilas. 1- 2 store kulefendere er godt å ha når man forhaler med spring.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle lykkeønskninger både her. Og fra dem som var på inspektion i horten i helgen.

 

Har hatt problemer med pc'n så jeg har ikke fått lagt inn noen bilder ennå, men satser på å få inn noen i løpet av en dag eller to.

Er kosligere å oppholde seg i båten enn å plundre med dette data greiene.

 

Tror ikke den har stått til 1 350 000, men har stått til 1 200 000,- siden juni på Finn. Hvor mye jeg betalte for båten, får bli en liten hemmlighet mellom selger og meg.

 

Båten er en Marine Trader Sundeck på ærlige 36 fot i skrog lengde.

1987 modell. Kjøpt ny i Norge av selger. som alså har hatt båten i 21 år.

1 stk VP 41a

Forbruk på 2300rpm er vistnok 6ltr/t. båten gjør da rundt 7 knop.

Max 10 knop da brenner ca 35 ltr/t.

Men vi har ikke kjøpt denne båten for å forflytte oss "fort".

Baug og hekk trustere nye 2006 (6-7 hk)

Har det av tekniskt utsyr som en kan forvente av en båt av denne typen. dog ikke agregat.

Utstyret er en mix av nytt og noen få ting som fortsatt er fra båten var ny.

Har testet badekaret i master bathroom. Og det å bade ombord var en ny opplevelse. Er selvfølgelig også ett toalettrom med dush for gjeste lugaren forutt.

Akterlugaren har en kingsize senterplassert dobbelseng med nattbord og klesskap på begge sider. AC'n er svæær.

 

Skroget er ett tradisjonelt deplasment Trawler skrog. Men siden akterkabin er trukket helt ut til siden og akter, så kan båten muligens ikke kalles noen Trawler. Selv om det er som trawler de står i utenlanske salgsforum.

Hardtoppen over akterdekket er soldekket. Dette gjør selvfølgelig at båten er høy og som Roaldbj skriver har ett voldsomt vindfang. foreløpig så har jeg kun brukt båten i nærmest vindstille så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i mye vind. Men i følge selger og andrre jeg har pratet med så er det ikke noe problem.

Båten har en tørrvekt på 12 tonn og stikker 120 cm

 

Noe arbeid er det selvfølgelig å gjøre. I første omgang instalasjon av en ny varmer som fulgte med. Begynte med det i dag, men fikk ikke liv inn. når vi skulle test kjøre den. Webasto 3500 Helt død 12,9 frem til varmer så det er plenty strøm, men vi fikk ikke engang lys i kontroll panelet. Reiser til Tønsberg elektro diesel for test av den i morgen.

Bytte av ferskvannspumpen som lekker.

Siden septikslangene ikke er byttet siden båten var ny, så er også det en haste jobb. Selv om jeg ikke ser frem til den jobben.

Sjekket skroggjennom føringene både under vann og innvendig. De ser bra ut, men er fra båten var ny, så regner med å bytte dem når skipet skal slippes til våren.

Så blir det å hive ut mesteparten av teppene og pusse og lakke tredørken som ligger under.

Fruen innsisterer også på å trekke om putene i salongen og skifte gardiner. Blomsterte rosa var tydligvis ikke up to date.

Før våren kommer så har jeg også forhåpentligvis fått pusset og oljet/lakket innredningen og utvendig der det er teak.

 

Endel arbeid, ja. Men målet er nådd. Jeg fikk meg en "Trawler" før jeg ble 50. Det jeg ikke rekker å gjøre i vinter tar vi ett annet år.

Regner med å beholde denne til jeg må bæres i land.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Garantert .

Blir liggende ute i vinter og regner med noen turer nå sen høstes og fra tidlig vår av, muligens Strømstad. Hvis ikke så kommer vi over til Sommeren.

Madammen er ikke helt klar for feiring av nyttår ombord ennå, men det kommer. Nyttårs aften på Svenner?? tøft.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...