Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Feiret sist nyttårsaften i Andedammen i Langesundsfjorden, det kan anbefales... vi var kun to båter der, jeg og en trebåt av trawler type... var et par minus ute, med et lite bål på kaia så ble det "rett så triveligt"

nytt.jpg

Er riktig nok ikke en trawler, men likefullt nyttårsaften 07/08

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Pussig med disse trålerne. I Utgårdkilen og Skjærhallen, sikkert i Engelsviken også, ligger det mange båter som brukes til tråling (av reker), men de ligner ikke idetheletatt, verken på Grandy/Astor eller Mariell. Men de er (reke-)trålere. Kanskje det rett og slett ikke går an å tråle med disse trålerne som bruker et engelsk ord for tråler? :smiley: :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

En nydelig trawler til salg:

 

Båten er en Sandøy Banker på 46 fot. Tror det ble bygd to slike. Omtalt i Båtmagasinet for endel år siden. Etter mitt skjønn en av de fineste Europa-typene som seiler her i landet.

Man finner den HER.

 

Pris 2.5 mill. Utstyrt med en VP på 370 hk. Mener å huske at det var to moldensere som fikk bygd hver sin for noen år siden. 4.70 bred og ståhøyde også i maskinrommet.

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi får se hvor lenge den blir liggende til salgs - vil ikke undre meg om den blir vanskelig å omsette i forhold til båter med veldokumenterte seilingsegenskaper. Men man trenger bare en kjøper.

Skrogene til samdøy er vel temlig dokumenterte skulle jeg tro, disse er vel produsert siden 70 tallet som sjarker og tilsvarende båter?

 

edit: fant reportasjen i båtmagasinet. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...nd%C3%B8ybanker

Redigert av Aloha II (see edit history)

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Flott om båtene til Samdøy har gode skussmål under ulike værforhold. Lite gleder meg mer enn at norsk produserte lystbåter fungerer bra. Jeg har hittil ikke sett beskrevet testkjøring av disse båtene i internasjonale båtblader - men dette hindrer ikke at Samdøybåtene er gode. Jeg tar imidlertid ikke sjansen på å kjøpe så pass kostbar båt uten å kunne lese hva erfarne båtjournaliser skriver om båten.

Link to post
Share on other sites

Lovte å legge inn noen bilder av ny båten.

Så her kommer ett knippe. Har nå eid båten i 10 dager og har 6 overnattinger.

Er allerede overbevist om at vi her gjorde det rette valget. Absolutt alle som har vært ombord og sett. Og det begynner å bli en god del personer. Er enige med oss. Dette er en "hytte" med utrolig mye plass.

Og det var det vi ville ha. 7 knop passer oss fortrefflelig og en senterplassert dobelseng i full størrelse er perfekt for en gammal skrott.

 

Tekniskt fungerer alt og fikk på lørdag testet trusterene mot kraftig vind. Og det fungerte også bra. Så tror at det å gå sideveis opp mot 8-10 ms. om man måtte, skulle gå.

 

 

marine_trader_36.jpg

Pen i linjene forfra og ett meget pent skrog.

Men aktenifra så blir det litt voldsomt.

voldsomt_akterparti.jpg

Men sånn blir det når en skal ha, en slik plass akter under tak. Her har vi nå vært 6 personer uten at det ble trangt.

akterdekk.jpg

Og en sånn masterlugar

master_cabin.jpg

og bad

master_bathroom.jpg

Ett bilde fra flybridge. Taket over akterdekket er til å gå på og kan benyttes som soldekk.

flybridege_2.jpg

Nede i byssa så er det full standard og rikelig med skap og skuffplass

bysse.jpg

Ett bilde av salongen i hovedkabin. Puter og gardiner skal i følge sjefen byttes.

hovedsalong.jpg

 

Dette for holde med skrytebilder i første omgang. Det er ett dinett tvers over for byssa, og en gjestelugar forutt. Med eget bad som ikke er tatt bilde av.

 

Eneste plassen ombord hvor jeg ikke har full ståhøyde (193 cm) er i badekaret på badet og i motorrommet. Med motorrommet er meget oversiktlig og greit å krabbe rundt i.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi Menn Båt har en fire siders omtale av forskjellige trawlertyper.

Foruten å ta for seg de tradisjonelle trawlertypene har de tatt en prøvetur i en moderne trawler, Beneteau Swift 42.

Norsk Trawler Klubbs føsrte leder: Roald Gunther har fått en solid omtale av den nysftiftede klubben samt en notis om Island Gypsys norske link som også forteller endel om båtbygger Halvorsens historie rmed bygging av trawlere i østen.

Undertegnedes Astor er også avbildet ekstriør og interiørmessig.

 

Fin reklame for trawlerstanden i Norge.

 

Løp og kjøp.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det vil også jeg tro.

Vårt syn da vi investerte i en trawler var at dette ikke skulle bli et økonomisk overskuddsprosjekt, men et livskvalitets overskuddsprosjekt. Dette er også grunnen til at de fleste justeringer som foretas ombord er ut fra visjonen om å ha en kvalitetsmessig god tid ombord. Eksempelvis er utstyr knyttet til sikkerhet som redningsflåte, nødpeilesender, AIS og VHF med DSC aldri tema for besparelse.

Vi brukte svært lang tid på å vurdere import av GB fra USA. Dette var i perioden før GB kom med sine hurtiggående båter. Det er spennende at Yanmar nå kommer med et nytt fremdriftssystem som ligner på IPS til Volvo. Kanskje vi om noen år anskaffer trawler som har dette systemet. I forhold til drøftinger i familien er kravet at trawleren må kunne seile i minst 25 knop. Økonomisjefen er bestemt på dette.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt info fra Norsk Trawler Klubb:

 

Medlemskapet i klubben er ikke kun for trawlereiere men også for de som er eiere av en trader. Det er små forskjeller på disse båttypene og det er besluttet at begge båttypene kan være representert i klubben. Pr. i dag har klubben 22 medlemmer.

Her er medlemssiden: Norsk Trawler Klubb

Klubben har også fått en hyggelig omtale i siste nummer av Båtmagasinet.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ser at du betegner Trawler og Trader som 2 forskjellige båttyper Astor.

Hva mener du er forskjellen på en Trawler og en Trader?

Hvis en søker så får en masse treff på båttypen Trawler men ingen på båttypen Trader. Da snakker jeg om type betegnelse og ikke produsenten Marine Trader.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...