Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

De to båttypene finnes trolig bare i mitt hode, Mariell. Jeg ser at Roald i trawlerklubben også definerer det slik som meg. Endel av "traderne" har ikke det tradisjonelle dekket som går i ett plan rundt hele båten. Swiften er jo også litt "rar" der.

Det er trolig "Flush aft. cabin som er din båttype etter malen til Roald på trawlersiden. Men nå er jeg i sterk tvil.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Mariell.

 

Det med definisjonene på de forskjellige typene går veldig i hverandre. :crazy:

 

Vi ser at de nye båtfabrikantene nå kommer med helt nye betegnelser på båttypene. Hvis vi f.eks ser på Beneteau sin Swift og Clipper sin Sedan, tidligere var det de dem som ble kalt for Europa. For å gjøre forvirringen komplett så har vi en fabrikant som heter Marin Trader som produserer og leverer både Tradere og Trawlere.

Jeg skal vel innrømme at det tok lang tid før jeg klarte å skille de forskjellige typene fra hverandre.

Det er som Inge og jeg har snakket om, de er så like eller ingen forskjell på Trawler og Trader så det er helt uvesentlig i denne sammenhengen.

 

Hvis du søker på Trawler / Tradere på Yachtworld.com så ser du at de differensieres også der. Trader med stift glassfiber tak over akterkabinen som den "store" forskjellen.

 

Hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

Enig at Mariell har mye til felles med flush aft typen.

Marine Trader produserte også Classic type trawlers, Europa type med flere.

 

Men jeg er enig med deg i at det er Classic som er den "orginale" trawler. Men etter som markedet krevde forskjellige modeller så hadde de til slutt kun en ting felles og det var skrog utformingen.

 

I de senere årene så har også blitt endel forandringer på skrogform. Etter som markedet krever mer fart. Så har skrogene på moderne Trawlere forandret seg. Fra deplasment til halvplanende.

 

Her er planløsningen på endel av de mest populære Trawlerene hos Nelson Trawlers. En kan se at det er en god del "Tradere" innimellom her.

 

http://www.nelsontrawlers.com/trawlers.htm

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med omtale i Båtmagasinet Astor :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter hvert som det blir flere trawler eiere i Norge får vi sikkert mange hyggelige diskusjoner om trawler-tema. Normar har etablert et eget trawler forum for sine eiere av Swift-trawlere. Jeg tror det nå er omlag 14 Swift-trawler eiere i Norge. I så fall er dette en av de største enkelt-gruppe trawler fartøyene. Vi har et meget godt kontaktnett og hjelper hverandre med tekniske tema. Eksempelvis foretar nyinnkjøp gjerne kopi av varmeannlegg ombord fra de som har endel erfaring. Jeg har bistått flere nyinnkjøp med mitt anlegg ombord. I dag kom jeg eksempelvis til båten med innetemperatur 1 grad C. Etter omlag 1/2 time hadde jeg 20 grader ombord med dieselvarmeren.

Link to post
Share on other sites

Trivelig med "trawlerdiskusjon":-)))

 

En "Flushdeck" skifter navn til "sundeck" når den har tett tak over aktercabinen.....

Aiiii..... stadig nye varianter....................

 

Ja for da blir "Flush deck" ett "Aftdeck" og taket blir "Sundeck". Skal holde tunga rett i munnen her. :wink:

 

Sundeck varianten er vel den som Marine Trader har solgt flest av. Fint med den skjermede uteplassen der. Selv om båten blir veldig høy.

Spesielt på en 36 foter. Fra 40 og oppover så ser det bedre ut. Men 36 er mer enn stort nok for oss.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei Østkyst Hustler.

 

Det er helt greit med tilbakemeldinger. :yesnod:

 

For å være helt ærlig så kom inspirasjonen fra tidligere arbeidsgiver’s hjemmeside (faktisk, båtutstyrsleverandør) + skiltet som står rett NV for Danemark på Svenske kysten. :flag_sw:

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har enten ”navnebror” eller Lars H. et bilde på forumet fra skiltet jeg henviser til ved Danemark.

 

Har tenkt på en forandring på sidene, men ikke akkurat i dag.

 

Hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

Er innom Trawler.no hver dag for å se om vår inspirator, Roald har kommet med noe nytt. VVi har nå passert 20 trawler-eiere som medlemmer og øker stadig. Vi hadde et lite klubbmøte i mossekanalen sist helg hvor vi ble enige om å lage en liten infoseddel som vi kan printe ut hver for oss å sette sette denne/dele ut til trawlereiere på vår vei.

Nå planlegger vi et trawlertreff på vårpraten for å samle trawlerfolket til noen hyggelige timer sammen.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For dere som vurderer kjøp av en trawler-type vil jeg anbefale å gå inn på Norsk Trawler klubb å se de forskjellige båttypene som lages/er laget. Roald, som er leder av klubben har gjort en flott jobb ved å vise de ulike trawlertypene i form av tekst og bilder.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...