Astor Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Vi har nok delte meninger vedr. betegnelsen TRAWLER. Den danske siden forteller mye om hva oss nordmenn kaller en trawler. Roald på Trawler.no beskriver båtene godt, etter min mening. Det som imponerer meg mest er det store antall Grand Banks som er spredd over hele kloben. Inndtil 1. maj 1998 er det bygd: GB 32: 861 stk. GB 36: 1.124 stk. GB 42: 1.400 stk. GB 46: 203 stk. GB 48: 64 stk. GB 49: 125 stk. GB 50: 65 stk. GB 58: 7 stk. GB 66: 3 stk. Og flere er det blitt intill d.d. Vi kan sikkert diskutere til sene nattetimer hva som er trawler og hva som faller utenom. Dette er også noe av sjarmen i å forelske seg i en båttype som gir så utrolig mye tilbake i form av unike bruksegenskaper. Jeg tror mange trawlertreff fremover vil ha en eller annen form for diskusjon vedr. dette. Jeg er ny som trawlereier, men har hatt mange år hvor hjertet men dog ikke pengepungen har ligget for denne båttypen. Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg tror det kan være greit å se på dette innlegget på nytt: Hei Astor, blir hyggelig når du nå snart får en trawler. Jeg forstår at spørsmålet dreier seg om tidspunkt og ikke om det blir en realitet eller ei. Da blir det vel endel på-svai ligge i Sanspollen når brygga er som mest besøkt. Da kan vi praktisere ankring med forkatting som jeg nå har fått "dilla på". I mellomtiden, det er på nettet endel interessante dokumenter om GB. Her er et par brukbare som jeg har lest maange ganger da førstevalget mitt var GB 42.http://www.grandbanks.com/images/resources...2005_legacy.pdf Denne er helt "rå", viser to ting: Kvaliteten på artiklene i Passagemaker og den utolige kvaliteten på GB-produksjonsprosessen. Det var nok denne artikkelen som særlig bidro til at jeg ville ha GB. Men det var kona som bestemte - hun ville ha mulighet for å komme raskere til land om behovet var til stede. Vi hadde ikke muloighet for å kjøpe den nye generasjonen hurtiggående GB (ligger vel på ca 12 mill), så det ble den franske vi har nå. http://www.grandbanks.com/images/resources...gGrandBanks.pdf Når det gjelder "den franske" var nok denne artikkelen ganske verdifull for vårt valg. Artikkelen er riktignok bare på 2 sider, men skrevet av en anerkjent båttester, kaptein Bill Pike: http://powerandmotoryacht.com/boat-tests/b...r-42/index.aspx Link to post
Astor Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Helt klart Roald. Drømmene var store og mange hjalp til ved å "helle bensin på bålet". Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Jeg har brukt noen timer på å bla meg gjennom Trawlertråden. Mye spennede lesning. Er det flere her på BP som jakter på en trawler. Siste som dro i land et godt kjøp var vel Mariell her på BP? Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Nydelig DeFever Yachts Europe på 50 fot tilsalgs. Hyggelig pris, hvis det hadde vært i NKR. Men den er priset i USD. Det er en 2009 modell. En lekker båt. DeFever Yachts Europe søker importør til Norge. Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roald Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Det hadde vært kjempefint med en importør av DeFevre. De har mange flotte båter. Hilsen Roald Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Astor Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 En godt vedlikeholdt Marin Trader 36 selges på finn. Båten er pen ut og har 2 x 120 hk Ford, noe som er ganske vanlig på trawlere på 70 - og 80-tallet. Prisen, 1.150.000 er vel ety bra utgangspunkt å prute på for en 79-modell? Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tine IV Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 En godt vedlikeholdt Marin Trader 36 selges på finn.Mvh Astor Den har stått leeenge , bare vært borte et par dager .Men en flott båt da ...... Tine II Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Det er ingenting som heter "Marin Trader". Skuffende når båteieren ikke vet hva det er for båt han selger. Hvordan skal man da tolke resten av hva han sier om båten? Marine Trader er det dog noe som heter. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Roald Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Etter bildene å bedømme så ser den ganske flott ut. Går det som de spår at rentene skal gå i kjelleren, så er nok ikke prisen så feil heller. Hilsen Roald Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
roaldbj Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Bygd 1979 - hva kan kjøperen forvente når båten er 30 år gammel? Dersom jeg skal eie den i 15 år blir den 45 år gammel når jeg skal slege den. Vi vurderer nok ting svært forskjellig. Min vurdering er at det her blir svært mye etterarbeid. Jeg hadde maks bydd 1/2 pris av oppgitt pris, sannsynligvis enda lavere. Men det er min totale vurdering. Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Båten er nok solid, det eneste vesentlige av trouble-spots er de teakbelagte dekksflatene (sandwich) som muligens må tas opp igjen på ett eller annet tidspunkt og ev. hyttesidene (plast på finer). Resten av mulige problemer er neppe all verden. Så et godt og greit kjøp kan det absolutt være. Det er gode grunner til at denne og andre MT fortsatt finnes og fortsatt har en "fanklubb". Men OK; prisen er kanskje 2-400K over hva jeg ville ha syntes var "rett utgangsnivå". I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Man kan jo få en 40-foter for mye mindre: 1978 40' Marine Trader Double Cabin Fuel: 300 gallons Water: 150 gallons. Single Lehman 120 HP, 2100 hrs. This fresh water vessel has been in our family for 12 years and lovingly cruised on the Potomac River and throughout the Chesapeake Bay. Sadly we don't have time for it anymore. Includes basic electronics, 16K & 12K BTU A/Cs. Does not include generator or boom. Price: $29,000.00 to a good home only. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Noflow Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 passer vel bra å spørre nå... hvor mange liter er en gallon? Link to post
tom-ass Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 En amerikansk gallon (US gallon) tilsvarer 3,7853 liter, mens en britisk gallon tilsvarer 4,546 liter. Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Skipper Worse Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Her er en fagkyndig reidegjerdsle om MT 34 DC, 36'en er tilsvarende. For de som er interessert. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Bygd 1979 - hva kan kjøperen forvente når båten er 30 år gammel? Vi vurderer nok forskjellig her, Roaldbj. Vi kjøpte vår GB 36 i sommer i en alder av 34 år. Vel vitende om at denne båten skal jeg ha ut i pensjonsalderen. Jeg er nå 58 år. Mulig jeg er total dum når det gjelder båt eller stell av en slik, men du verden hvor mye glede den hittil har gitt meg når det gjelder opprustning, stell og muligheter for å få henne til å se så ny ut som mulig. Jeg vet godt at jeg i en tid fremover må forvente endel utskifting av gjennomføringer, slitasjedeler ol. Endel navigasjonsutstyr er allerede oppgradert. Men det viktigste for oss var at vi kunne si til hverandre at denne båten hadde vi råd til. Jeg ville aldri kunne godt til innkjøp av en nyere båt med vår nuværende lønninger. Jeg tror dette er å bringe glede inn i båtlivet, vel vitende om at de som seiler rundt meg har nye og langt flottere båter enn meg. Selv har vi funnet et trawler med sjel! Og ved å gjøre denne personlig uten å forandre på det ytre og indre som opprinnelig kom fra fabrikken vil vi ha en flytende hytte i mange år. Så lenge helsen holder. Men helt klart, vi ser båtlivet fra forskjellige vinkler, alle vi her på BP. Vel, dette ble kanskje et vel personlig innlegg. Men jeg syntes det kunne være intressent for andre å høre hva slags vurdering man legger til grunn ved kjøp av en 34 år gammel trawler. Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VannTro Svart 11.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Når en kjøper båt så kjøper man en gjenstand som trenger konstant oppgradering og utskifting. Forfallet starter den dagen båten forlater produsenten. Om Marine Traderen er verdt over en milion, vel det kommer vel ann på kjøperen det. Vi vet at det går skøyter på kysten vår som er over 100 år gammle, de har vært passet godt på og oppgredert jevnlig Båt er ikke bil og takk for det :-) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
pe_ha Svart 12.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Litt off topic... haaper det gaar greit... Men Jeg kom til aa tenke paa en sak naar jeg leste om de 100 aar gamle skjoeytene... En venn av min onkel kjoepte for noen (15) aar siden ei 90 aar gammal 48 fots skjoeyte.... Den bytta han alle spant paa.. all hud... garnering, dekkbjelker, dekk, rekkestoetter, rekke kledning, kjeising, motor, rorhus bestikk, master... rett og slett alt... Skjoeyta skrives fortsatt som 105 aar gammal... (I dag)... Hmmm... er vel bare en modell av den 105 aar gamle skjoeyta naa vel??? Per Link to post
Tidi Svart 12.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Her må jeg si meg enig med Astor. Båtgleden kan ikke måles i penger. Jeg har selv en 30 år gammel båt som brukes relativt mye. Har hatt båten i snart tre år og har så langt hatt et problemfritt båtliv. Brukt en del penger på oppgradering av utstyr og annet, men for meg er dette en del av kosen med å ha båt. Jeg hadde aldri hatt mulighet til å kjøpe ny båt av samme kvalitet, med den samme komforten og plassen som vi har i denne båten. Jeg kan selvfølgelig gå rundt å ergre meg over at båten blir eldre og eldre og at jeg en dag kanskje ikke vil få igjen det samme for båten som den gang jeg kjøpte den, men velger heller å nyte båtlivet og kose meg med å holde båten ship-shape. Link to post
Astor Svart 12.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Vi vil oppleve at båter fra 70- og 80-tallet til stadighet blir solgt som duganas båter. Fra dette tidsrommet ble båtene mer like i både kvalitet og utførelse. Dette ga trygghet i markedet. En annen ting er at jeg ikke kan gå rundt å tenke på at jeg om endel år skal tape masse penger på den båten som i mange år har gitt familien og meg en masse gleder. Slik kan ikke måles i penger, men i en sunn livsstil. Her i vår familie er kona like intressert i båt og velvære på sjøen som meg. Ser jeg tilbake på perioden vi tittet på kjøp av båt husker jeg vi tittet med åpent sinn etter båter, nye og gamle i en prisgruppe vi hadde råd til. Trawlertypen fasinerte meg og kona tittet mer på andre fb-båter. Dermed fikk vi et balansert syn på ny-båten. Vi ønsket oss mest mulig treverk inne og at båten skulle være i glassfiber. Kona ville gjerne ha "teltet" bak slik de fleste fb-båter har. Jeg ønsket ikke en båt med bratt stige opp til fb. Farten var vi mindre opptatt av. To motorer var også et krav. Samt at vi skulle ha mulighetb til å sette inn to fuglebur av noe størrelse til våre to skipspapagøyer. Den 34 år gamle damen vi nå har i eie tilfredstiller våre krav til komfort. Hun kan marsje i 16 mil, men vi liker oss best mellom 7 til 9. Vi har et hav av plass. Hun er trygg og god når vi legger/forlater havner. Ingen vanskelige trapper for eldre folk. Og ikke minst en god sjøbåt som vi aldri trodde fantes. Med motorer fra 1986 er dette de nyeste motorene jeg har hatt i en av våre båter. Når tidligere eiere har fulgt opp med vedlikehold er det greit å overta og fortsette vedlikeholdet. Motorer vsom nylig passerte 2000 timer skremmer ikke meg. I høst byttet jeg dyser på bb-motor noe som trengtes. Slikt må man regne med. Til nå har jeg brukt mindre penger på nødvendig oppgradering av GBen enn våre tidligere båter etter samme tidsperiode. Holder helsen og økonomien har vi båt i mange år fremover. Hun er bunnsolid bygd og bærer sin alder godt. Lagt til: Hadde det vært i dag vi skulle handle båt tror jeg neppe vi hadde solgt vår gamle NW. Markedet i dag er for utrygt til det. mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
BårdK Svart 12.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Det er vel rett og slett slik at man har ulike interesser, kunnskaper og ferdigheter og tid til rådighet. Jeg liker godt å småfikse på vår båt, men mangler både kunnskaper, ferdigheter og tid til å gjøre større operasjoner. Link to post
Divemaster Svart 12.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Nykommer på markedet _?? http://www.carianda-yachts.com/home.aspx Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Roald Svart 12.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Carianda 44 = Clipper 40 + 4 Hilsen Roald Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
roaldbj Svart 12.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Det hadde vært interessant om noen her på BP har erfaring med Clipper-serien og kan fortelle litt om denne. Grunnlaget for spørsmålet mitt er noe reklamasjonsarbeide jeg har sett, men hvor jeg er usikker på omfanget/realitetene i saken. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn