Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg har fulgt med endel på DENNE siden. Her kommer GB eiere med innspill til forskjellige løsninger. På samme forum finnes også en eget suite for GB-trebåteiere.

Snakker vi om sjøegenskaper tror jeg GB viser noe av det ypperste man kan finne for den typen båter.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Denne uttalelsen ville jeg ha vært atskillig mer forsiktig med.

Det er mange konkurrenmter, bl.a. denne: http://www.nordhavn.com/ som viser bedre stabiliseringsegenskaper.

Det er ikke uten grunn at svært mange GBer er utstyrt med stabilisatorer.

Det er stort sett konsensus om at GB "ruller" - det er i alle fall den internasjonale konsensusen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at svært mange GBer er utstyrt med stabilisatorer.

Det er stort sett konsensus om at GB "ruller" - det er i alle fall den internasjonale konsensusen.

 

Jeg har kun egen erfaring. Men det kreves motorkraft hvis sjøen er for grov. Derfor valgte vi en båt med stor motorkraft.

Vi savner ikke stabiliastorer foreløpig. Men, vi seiler heller ikke over store havstykker. I flere timer med sidesjø blir sikkert forholdet sjø/mansnkap/sjøegenskaper annerledes. Vi seiler stort sett i kystnære strøk. Min uttalelse bygger på egen erafring og andre GB-eieres uttaleleser i GB-forumet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel gjerne ved kryssing av lengre havstrekninger på økonomi fart at man trenger stabilisatorer. De større GB'ene har vel kapasitet til 1500-2000 nm strekk på lav fart. Etter noen dager på havet blir man nok lei av rullingen

 

Ad stabilisatorer: jeg synes gyro stabilisator løsningen som Mitsubitshi (tror jeg) har utviklet og som Azimut har enerett på er ganske så interessant

Link to post
Share on other sites

.....Hvor mange trawlere har du vært på tur med, siden du mener de ruller mer enn andre?....
Jeg håper ikke at jeg har uttrykt meg slik. Dengang jeg vurderte å kjøpe en GB fulgte jeg mye med i forskjellige trawlertråder i USA - og omfanget der er av en helt annen karakter enn i Europa. Der ble det stadig fremhevet at man på lengre strekninger budre ha stabilisatorer på i alle fall 42-skrogene. Det var 42-skrogene som var aktulell for meg, både fordi disse er produsert i absolutt størst antall og fordi disse hadde plassløsninger som var aktuell for oss. Det er enkelt for deg å søke på deisse foraene, men du må nok registrere deg som bruker.
Link to post
Share on other sites

Jeg har en viss fascinasjon for disse trawlerne og vi har kikket på en hel del av dem siste årene. Vi har vært ombord i Selene, Nordhavn, Grand Banks 42 og Swift 42. Det som slår meg er at det er forholdsvis liten plass til å sove ombord. Våre unger er vant til å ha hver sin lugar ombord (en av de viktigste grunnene til at vi valgte båten), og det er nok ikke aktuelt å gå tilbake til å dele seng.

 

På Nordhavn og Selene må man godt over 50 fot før man får mer enn køyesenger i 2. kabin. Ser man feks på Princess 50 til sammenligning får man opptil 4 brukbare kabiner (inkl crew cabin akter).

 

Finnes det noen trawlere eller lignende som har 3 kabiner og som fortsatt holder seg innenfor ca 50 fot?

Link to post
Share on other sites

Heisann. Jeg har blitt veldig glad i min G.B.,Jeg synes båten oppfører seg veldig bra, føler meg trygg i den. jeg opplever ikke at den ruller noe mere enn andre båter. Jeg har nå et mere avslappet forhold til dette å legge til f, eks, god plass å gå rundt båten . :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mine kommentarer til GB 42 og rulling lett kan misforstås.

Grunnen til mine kommentarer var de omfattende forsøkene som ble gjort av GB når de gikk fra GB 42 til GB 44 (GB 46). Det ble da arbeidet svært mye med skroget. Sparkman og Stehens arbeid for å lage bedre skrog er legendariske og mye omtalt i GB foraene. Litt er beskrevet her: http://www.grandbanks.com/images/resources...zine_102007.pdf.

Per 1. mai 1998 hadde verkstedene produsert 1.400 GB 42 og de hadde mottatt en god del tilbakemeldinger fra langdistanseseilere i forhold til rulle og stampebevegelsene. GB 36 kjenner jeg ikke til i det hele tatt siden det aldri har vært noen aktuell båttype for familien.

Rulling, stamping og vridning er forøvrig et tema som gjelder alle trawlere uten stabilisatorer.

Jeg har selv bare seilt i mindre værharde områder i Kattegat og Skagerak, og min erfaring er at 7 - 10 timer med rulling og stamping ikke er noe man lengter etter. Da er det nok atskillig bedre mer behagelig å være ombord i en seilbåt med seil som stabilisator.

Dersom man hovedsakelig seiler innaskjærs spiller det selvfølgelig mindre rolle hvordan skroget oppfører seg under ulike vind og bølgeforhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg har drøftet bruk av mesan med en rekke trawlereiere i Tyskland.

Den erfaringen de har gitt uttrykk for er i hovedsak at mesan hjelper lite mot rulling og stamping på så pass liten båt som en 42 foter, men er derimot greit å benytte for å stabilisere båten ved oppankring for svai.

Men på dette området kan sikkert mange fiskere komme med sine erfaringer.

På de havstrekkene jeg seiler med vind som har skiftende retninger ser jeg ikke at mesan kan hjelpe meg.

Jeg har drøftet denne saken litt med båtprodusenten og de har ikke registrert erfaringer som tilsier at de vil tilby mesan som opsjon.

Ser likevel ikke bort fra at jeg vil prøve det i løpet av et par år. Kanskje får jeg tak i noen gamle utslitte seil som kan syes om til uttesting ombord. Åpen for tilbud...

Link to post
Share on other sites

På vår 36-foter som kun veier ca. 13 tonn har vi positive erfaringer med mesan. Ved frisk bris og derover har vi alltid mesan oppe og vi ser at den stabiliserer båten positivt. Vi ligger sjelden på svai så der har vi liten erfaring.

 

Kunne vært fint å vite hvilke erfaringer andre har med mesan til støttebruk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bruker dere mesanen ved alle vindretninger?

Jeg synes det kan være et "helsiki" når jeg seiler med bølgene aktenfor tvers med vind over frisk bris.

Jeg har flere svært ubehagelige opplevelser under slike værforhold selv om jeg har brukbart motorpotensiale (over 700 HK).

Jeg skjønner ikke at mesanen da kan støtte opp for rullebevegelsene?

Link to post
Share on other sites

grandbanksbaater.jpg

Det er relatrivt få Grand Banks i Norge.

I de årene vi vurderte kjøp av GB så jeg mye på eksemplarer til salgs i Europa og USA.

Det var lett å få oversikt både over markedet og erfaringene med båtene fordi det er etablert et omfattende forum på internett. Det er eksempelvis utrolig hvordan man får kjennskap til fabrikknummer på ulike malingstyper, ledninger, lamper og annet som finnes ombord.

Det flotte med trådene er at de også beskriver langtidsslitasje ombord når det gjelder motorstøtter, akselgjennomføringer og mye annet.

Det er vel få andre fritidsbåter som har så omfattende nettfora.

For vår del er vi svært spent på erfaringene med IPS drev - det er ikke umulig at vi ender opp med en slik motorinstallasjon.

Jeg har opp gjennom årene rullet, stampet og dreiet så mye i Kattegat og Skagerak at jeg helst vil unngå det fremover.

Erfaringene til Regina III med Nordhavn og stabilisatorer ser jeg på som et svært aktuelt alternativ.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne legge til at det er fåtall trawlere som har større motorkraft enn maks. 2 x 135 hk. Flere med en motorinnstallesjon har kun 85 til 150 hk, og derav en marsjfart på rundt 8 mil. Med en slik motorinnstallasjon vil stabilisatorer være svært brefiende, vil jeg tro. Har man derimot større motorinnstallasjon vil man kunne kompensere med mer pådrag på gassen. Jeg vil vel tro at ikke alle trawlere har samme bunnkonstruksjon og derav ulik oppførsel i sjø. Konklusjonen må trolig bli at hver skrogtype med ulik motorinnstallaqsjon har sine særegne bevegelser og må høstes på egne (eierens) erfaringer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den erfaringen de har gitt uttrykk for er i hovedsak at mesan hjelper lite mot rulling og stamping på så pass liten båt som en 42 foter, men er derimot greit å benytte for å stabilisere båten ved oppankring for svai.

 

selv om jeg ikke har trawler har jeg mesan, og har samme intrykket. Et mesanseil er altfor lite til å stabilisere båten mot rulling. God stabilitet på svai, og ikke minst retningstabilitet om man går mot vinden på autopilot. Men en skikkelig trawler går vel som på skinner uansett :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...