Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg har drøftet bruk av mesan med en rekke trawlereiere i Tyskland.

Den erfaringen de har gitt uttrykk for er i hovedsak at mesan hjelper lite mot rulling og stamping på så pass liten båt som en 42 foter,

 

Så, "Roaldbj."mener alle fiskesjarkene rundt om i landet, under 42 fot, har mesanen til pynt?;-))

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med erfaring fra å motorseile med seilbåt vil jeg tro at et så litet seil som et mesanseil har for lite vindpress til å stabilisere en stor motorbåt. Men det har nok en effekt på å svinge båten opp mot vinden når man ligger i ro. Og det reduserer nok slingringen en hel del for fiskerne.

Link to post
Share on other sites

Sitter og blar i erfaringsdatabasen og ser at Giver skriver dette om sin trawler:

Svake sider: Ruller i sidesjø uten støtteseil

 

Det er vel slik at de som eier slike båter vet best hva som nytter eller ikke? :wink:

 

Hei

Det stemmer det.

Jeg opplever båten som mye stivere med støtteseil når det er vind.

Selvfølgelig hjelper det ikke på blank sjø og hekkbølger.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

I Danmark ligger en Grand Banks 42 foter til salgs for 890.000 NKR uten avgifter.

Båten er fra 1973 og bygget i tre.

Du finner den HER. Den har 2 x 120 hk. Ford Lehman motorer.

Er det ikke fælt med arbeid på en så "stor" trebåt da? Eller er det jeg som tuller nå

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

Hei -Matros-

 

Min far har hatt trebåt i ”alle” år.

Riktig nokk helt frem til vi barna klarte å overtale han til å kjøpe plast.

Han hadde plastbåt i noen få år før han ga seg, og hevder hardnakket at det var "mindre arbeid med trebåten" + at det var "større glede med båtpussen på trebåtene".

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

Bredden er 13' 7" - jeg regnet med 4.11 cm. Noen ganger oppgis 13' - dvs 3.90. Bredden har nok variert litt gjennom de 40 årene den er bygget. Her oppgis bredden til 14': http://www.nelsontrawlers.com/trawlers/grandbanks42.htm. Så den må nok måles i det aktuelle tilfellet. Her er greit lesestoff - bl.a. artikkelen om at etter 40 års produksjon er det slutt med GB 42.

http://www.grandbanks.com/images/resources...2005_legacy.pdf

 

http://www.grandbanks.com/images/resources...zine_102007.pdf

 

Denne artikkelen av den legendariske David Pascoe er grei: http://www.docksidereports.com/boatreviews...nd_banks_42.htm

Ellers er det er brukbart diskusjonsforum hos www.grandbanks.com hvor du får svar på "alt".

Link to post
Share on other sites

Hei Astor, og alle dere andre TRAWLERFANS!

 

Her har du EN virkelig GB fan, har både sett på, og drømt om en GB siden jeg var en liten gutt. ( er ikke mer en 59) det er kun en modell som gjelder og det er EUROPA utgaven.

følger med på Trawler tråden og jeg må si at fly flaten for inntr. for denne båttypen. min første båt bygde min Far til meg (eller var det til han sjøl?) "unnskyld skrifta men jeg er jo fra Horten å "daskriver maan såm mann snakker" men nå skal jeg prøve. jeg var ikke store KNOTTEN men det var båten,8 fot!!!!! i fineer, det var BÅT det.tre guttær på tur med telt og jemmelaga kjøttkaker pakka inn i plastikk så dem ikke skulle bli våte sa Muttter`n. var borte i TRE dager, da kom a svømmande ut til Rogneskjær å lurte på om det var noen kjøttkaker igjen. det var det ikke, så mutter`n svømnte hjem igjen å stekte fler.men da kom Fatter`n med den STØRSTE båten i havna å henta vårs, 24 fot snekke med OVERVINDUER.

Nei nå sporer jeg vist helt av her. TRAWLER? første gang jeg så en trawler sa det BANG.(mista flere kamerater den gangen, skal du begynne som proff fisker nå a)) sånn båt må jeg ha. men jeg glemte (den gang forlova) kjerringa, og det har blitt ett 10 talls båter (17) siden den gangen.men nå har jeg fora a med så mye TRAWLER LITTERATUR,også har jeg en god kompis som har GB 36 sedan, at enten så har a gitt opp, elller så kan jeg ikke si noe annet enn at kjerringa har fått helt DILLa. Det jeg egentlig lurte på var om du/dere Astor m/venner, greier å fikse ei brosjyre av den utgåtte GB42 europa. finner på classic, men ikke europa.

PS.regner med masse svar, men jeg har ikke tid til å svare alle , men takkker på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor, og alle dere andre TRAWLERFANS!

 

Nei nå sporer jeg vist helt av her. TRAWLER? første gang jeg så en trawler sa det BANG.(mista flere kamerater den gangen, skal du begynne som proff fisker nå a)) sånn båt må jeg ha. men jeg glemte (den gang forlova) kjerringa, og det har blitt ett 10 talls båter (17) siden den gangen.men nå har jeg fora a med så mye TRAWLER LITTERATUR,også har jeg en god kompis som har GB 36 sedan, at enten så har a gitt opp, elller så kan jeg ikke si noe annet enn at kjerringa har fått helt DILLa.

Hei

Det er ikke en "dille", det er fornuft. :smash:

Det var "kjerringa" som ringte meg på jobben for og bytte fra seil til trawler.

"kjerringa" er ikke mer, men det er trawleren. (Hytta mi) :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Noen her som har erfaring/kjennskap til båt med 110 volt? generatoren er en Northern star fra 1998 som gir 7 kw, kan denne bygges om? kan jeg kjøre på med 220v på et 110 volts anlegg etc etc

 

Båten er en GB 42 classic fra 1979


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Kingsea, Jeg tok opp samme problematikken her i tråden når jeg var i "import mood".

 

Er endel om 110vs230 og 50vs 60 hrz problematikken i innlegg fra 421 til 440.

 

Hvordan har eier av denne GB'n løst problemet tidligere?

For jeg regner ikke med at den er importert nylig

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...