Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

kan denne bygges om?

 

Ja, gensettet kan bygges om. Du kan bytte ut generatoren og beholde motoren. Og så; litt avhengig av om den regulerer på turtallet mekanisk eller på utgangspenninga. I det siste tilfellet må du rigge til en liten trafo så du ikke knekker reguleringsmekanismen.

 

Lettest og billigst, sett inn en toroidetrafo fra 110 til 220 V. I ett sånt blylodd som en tråler spiller vekta ingen rolle.

Om den fremdeles gir 60 Hz spiller ingen rolle. De fleste skip kjører med 60 Hz uansett om de har 220 eller 110 V anlegg.

 

Tavla. Er det to sikringer pr. kurs, kan du bruke den som den er etter bytte av alt av elektrisk utstyr.

Link to post
Share on other sites

I ett sånt blylodd som en tråler spiller vekta ingen rolle.

Ha ha, takk for et utfyllende svar, men tror det blir for my "hæzzel" med denne båten. Er nok greiere å grave litt lenger ned i lommeboka å kjøpe en som er litt mer kurant fra fødselen.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ikke noe "hæzzel" med dette kingsea!! Hadde problemet sjøl for litt sia. La alt være som det er ombord. Sikkert mange forbrukere på 110volt. Disse bytter du til 220volt etterhvert som de går i stykker. I tillegg kjøper du en trafo til 220volt for uttak til norsk utstyr fra generator. Et firma på Hamar som jeg ikke husker navnet på lager slike, og en passe stor en kostet 3500,- for et par år siden. Og omvendt,- 220 til 110 på det nye landstrøminntaket du lager. Evt.med splitter foran og nytt 220 opplegg rundt omkring. Lyst og behov bestemmer

Link to post
Share on other sites

Jeg er fra tid til annen innom denne tråden med opplysning om fine artikler i Passagemaker. I aprilnummeret 2009 er det en flott artikkel om lensepumper på sidene 74 - 81. Grand Banks Eastbay 55 SX (max fart 30 knop) har fin omtale på sidene 66 - 73. På sidene 96 til 102 står det omtale av "bar hopping" - en spesiell form for bølgehopping med båt på områder med grunnt vann - om jeg har forstått rett. Nok et flott blad fra Passagemaker.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som mange andre er jeg stadig på kikk etter en ny båt. Egentlig er det seilbåt som står øverst på listen, men fruen er ingen seiler og blir det vel neppe. Som et alternativ til min trauste snekke har jeg begynt å kikke litt på trawlere. Jeg vet ikke hvorfor det er så mange GB Classic i Norge, men det har vel en eller annen årsak. Fint å høre hvilke erfaringer og vurderinger som andre GB eiere gjorde når de valgte sin båt. Kikker litt på amerikanske båter til salgs og funnet blant annet denne:Grand Banks Europa. For meg virker det som en flott båt med mange av de egenskapene jeg ser etter: stor flybridge, romslig salong og et akterdekk med tak over. 36 fot høres ut som en fin størrelse for min båtplass og stor nok for fruen og meg. Hvor mye må jeg regne med å betale for et fint objekt hjem til Norge? Regner vel med at jeg slipper å hente den fra USA, men er det mange av dem i Europa? Noen som vet, eller noen som har linker til europeiske nettsider hvor GB selges?

Link to post
Share on other sites

Hei. Balle Klorin:-)

 

Ønsker deg hjertelig velkommen i "klubben", om du kjøper trawler. Uansett fabrikat.

Jeg og kona gleder oss som unger til å begynne på vår 3. sesong med vår trawler.

Vi har funnet den perfekte båten. Stor, tung, stødig, mye plass, inne og ute.

Alt ligger til rette for et behagelig liv ombord, underveis, og ved landligge.

Du kan besøke oss på "trawlerklubben"/ medlemmer / Alida.

Link to post
Share on other sites

Hei. Balle Klorin:-)

Ønsker deg hjertelig velkommen i "klubben", om du kjøper trawler. Uansett fabrikat.

 

Takk :cheers: "Alida" så ut som en flott og velpleid skute og det er ikke vanskelig å skjønne at dere gleder dere. Båtlivet blir nok litt mer fristende med en flytende hytte. (og ikke en rullende balje)

Men i og med at jeg er ukjent med denne båttypen har jeg noen spørsmål til deg eller andre som har erfaring:

 

- Hvordan er støynivået i disse båtene? Ser at motorinstallasjonen er under salongen i de fleste av dem.

 

- Er det store maskinrom slik at service er lettvint? Ønsker i utgangspunktet å gjøre det meste selv.

 

- Båten min ruller som en typisk snekke gjør, hvordan er det med Trawlerne?

 

- Drivstoffforbruk på disse båtene er selvsagt veldig forskjellige, ser at du har 2 VP TMD40, mens andre har en eller to fordmotorer på bare 80 hk... Ser for meg at det er noen feller å gå i her, så kanskje noen har noen gode råd!?

 

Blir sikkert flere spørsmål etter hvert, men takk så lenge... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk :cheers: "Alida" så ut som en flott og velpleid skute og det er ikke vanskelig å skjønne at dere gleder dere. Båtlivet blir nok litt mer fristende med en flytende hytte. (og ikke en rullende balje)

Men i og med at jeg er ukjent med denne båttypen har jeg noen spørsmål til deg eller andre som har erfaring:

 

- Hvordan er støynivået i disse båtene? Ser at motorinstallasjonen er under salongen i de fleste av dem.

 

- Er det store maskinrom slik at service er lettvint? Ønsker i utgangspunktet å gjøre det meste selv.

 

- Båten min ruller som en typisk snekke gjør, hvordan er det med Trawlerne?

 

- Drivstoffforbruk på disse båtene er selvsagt veldig forskjellige, ser at du har 2 VP TMD40, mens andre har en eller to fordmotorer på bare 80 hk... Ser for meg at det er noen feller å gå i her, så kanskje noen har noen gode råd!?

 

Blir sikkert flere spørsmål etter hvert, men takk så lenge... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bildene av "Alida" På N.T.K. er nå 2 år gamle, og slik så den ut når vi kjøpte den.

Den var i veldig god teknisk stand, men trengte en del kosmetisk omsorg.

Har kommet et godt stykke på vei, tror jeg må ta en ny billedserie:-))

Om motorer: Trawlere finnes med både en og to motorer. 2 x 130 Hk., som jeg har er nok unødvendig mye, men de har det veldig godt.

Kjører dem bare på 2000 omdreininger. Da går det i 8 knop, og forbruket ligger på 15 liter / time.

Kan godt kjøres med en motor, 7 knop, og"nesten" halvere forbruket.

Om støy: Moderat støy i cabin. kan snakke normalt, men selvfølgelig, de høres.

På flybridge, høres ikke, mest lyd av kjølvannet.

Motorrommet er ca 16 kvadratmeter, og ca 120 høyt, men dørken har 4 store luker, som kan fjernes helt. Det gir "ståhøyde", og alt er lett tilgjengelig.

Sjøegenskaper: Rolig og trygg, (Veldig konevennlig) beveger seg som "et lite skip". ingen slag.

 

Så, bare spør..... svarer så langt jeg kan:-)))

 

Fortsatt God Påske......

Link to post
Share on other sites

Så, bare spør..... svarer så langt jeg kan:-)))

Fortsatt God Påske......

 

Takk så langt :cheers: . Nå har jeg lest hele trawlertråden (tok nesten 2 timer) og fått svar på mange spørsmål. Må innrømme at jeg har fått litt mer lyst på båtbytte nå som trawler plutselig har blitt et meget spennende alternativ til mitt opprinnelige seilerønske. Kona er langt mer medgjørlig i et båtbytte når jeg snakker om trawler, så kanskje det er mer realistisk nå. I vår havn har vi en grense på 11 meter, så jeg må nok lete litt etter en 36 foter. Så langt har jeg fått sansen for Europa modellen, men det endrer seg kanskje når jeg begynner å se litt nærmere på båtene.

 

God påske til deg og alle andre på Båtplassen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et velment råd: Bruk god tid på et eventuelt kjøp av trawler. Mitt inntrykk er at dette er en båttype som i vårt land (også skandinavia) som ikke omsettes hyppig. Jeg brukte mer enn to år på prosessen og var overrasket over hvor mange trawlereiere som mer enn gjerne delte sine synspunkter om trawleren sin. Dette ble avgjørende for vårt valg av trawlertype.

Igjen en udokumentar mening: jeg tviler på at trawler er den første båten man kjøper, noe som trolig bidrar til at eierne har erfaring med flere båttyper fra tidligere - men dette gjelder selvfølgelig også andre båttyper.

Desverre må man opp i lengden 50 fot får at trawlere ujtstyres med tre sovekabiner. De fleste jeg har studert under 50 fot kjennetegnes med stor "master" lugar og stor "gjestelugar", begge gjerne med atskilte toilett. Dessuten relativt stor cabin. Det har skjedd en til dels dramatisk utvikling av motoralternativene de senere år. Eksempelvis leveres de siste utgavene til Grand Banls med IPS-drev.

Den største forskjellen vi merket ved overgang til trawler var at familiens båtliv endret seg markert. Tidligere gikk vi ofte raskt i land ved ankring/tillegging. Med trawleren benytter vi atskillig mer tid ombord. Jeg bruker også båten i store deler av sommeren som kontor. (Men dette får man selvfølgelig også gjort med andre båttyper).

Link to post
Share on other sites

Skal nok orientere meg godt i markedet før jeg eventuelt slår til, men så var det det med impulskontroll da.... :wink:

 

Noen betraktninger og spørsmål så langt:

Jeg ser at Europa modellen til Grand Banks er forholdsvis sjelden og ganske mye dyrere enn Classic. Vekten på båten er også relativt mye høyere enn på Classic. Tror det kan bli et problem i havna med 15-16 tonn båt, uten at jeg har snakket med havnesjefen om dette. Er det vanlig med vektbegrensninger i havner?

 

En svensk importert Grand Banks Europa fra 1991 ble akkurat solgt for 2 200 000.- SEK. Ganske stiv pris for en halv-gammel traver!

 

Jeg har derfor begynt å se litt på Classic variantene som det er langt flere av. Spørsmålet er hvor lenge ble Grand Banks Classic 36 produsert? Er det lurt å satse på en nyest mulig båt, eller spiller det liten rolle om båten er fra tidlig 80 tallet eller fra 90 tallet?

Er det produsert mange varianter av interiøret eller er det likt på alle Classic? Vi er 2 voksne som sikkert i de aller fleste tilfellene vil bruke båten, men det kan vel hende at vi tar med et annet par, eller at ungene vil bli med en gang i blant. (hvis de gidder...) Det holder derfor med sengeplass for 4 i 2 kabiner.

Hvordan er det med CE-merking når båten vil bli importert til Norge fra Europa? Er det noen som har erfaring fra slik import og har noen råd eller advarsler?

Link to post
Share on other sites

Astor

 

Har du båten langt oppe på land???

Så AIS signalet ditt flere hundre meter oppe på land på vestsiden ved Drøbaksundet for et par timer siden?? Haha. Borte nå.

Har planer om anskaffelse av dette selv? Litt i tvil når jeg ser signalet på landeveien?? Fungerer dette bra??

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Når du bruker landkart blir det ofte slik. Båten ligger trygt og godt i innløpet til Storsandhavna. (Håper jeg. :giggle: )

Jeg er meget fornøyd med AISen til nå. Det har kommet mange nye klasse-B her i Oslofjorden denne sesongen. Og flere blir det.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja kartet på nettet er ikke nøyaktig nok.

På sjøkartet ser jeg innløpet slik dere beskriver ja. Da konkluderer jeg med at min fleip var ubegrunnet, og at AIS fungerer perfekt. Da er det bare og anskaffe seg dette. :yesnod:

Jeg så på Marinetraffic. com og det er ikke noe sjøkart. Bare en grov skisse av sjøkartet.

Framtia: Godt at ikke traweleren stod langt oppe på land ja. Haha

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...