Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Kikker på trawlere fra forskjellige steder i Europa og begynner å sirkle inn hva jeg er ute etter. Jeg har vært i kontakt med et svensk firma som heter www.nautic-yacht.se. De opptrer som meglere av båter fra hele verden og har god erfaring med import av blant annet Grand Banks.

Har konsentrert meg om Grand Banks Classic fra 1990 til 1992 og fått opplyst at CE merking av så "nye" båter ikke er noe problem. Er de ikke CE merket "då skall vi inte göra en affär på dessa" sier min svenske kontakt. Så til spørsmålet: Er det noe poeng å bruke en megler på import av en båt fra Europa? Har ikke det blitt en ganske grei sak?

Link to post
Share on other sites

Det ligger en pen 49 foter på FINN! til salgs av Europatypen.

Eieren skriver bla dette om båten: Båten ble totalrenovert i 1998 med bl. a. nye motorer. Nytt Westerbäke 7,5 kw aggregat i 2007. Nytt elektronisk utstyr fra Simrad. 2 separate sovecabiner, begge med eget bad. Nytt teak dekk i 1998. 2500 l drivstoff og 1500 l vann. Båten er bygget i stål av Van de Giessen i Holland. Designer: Frank Mulder. Båten er velegnet både som lystyacht og bobåt. Båten ligger på sørlandet. Motorene har kun gått ca 400 timer. Et gedigent og vakkert fartøy. Be om flere bilder!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var noen komentarer om fargevalget i salongen på Marine Traderen når vi kjøpte den.

 

hovedsalong.jpg

 

Nå har vi gjort noen små forandringer.

Trekt om salong,

nye gardiner.

persienner.

Fjernet teppe og lakket opp dørken.

dsc00338.jpg

dsc00336.jpg

 

Håper det faller i smak, selv er vi veldig fornøyd.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette var jo blitt riktig så fint. Blått var veldig kledelig. Nøytrale gardiner er også stilfult og gjør at teaken kommer skikkelig til sin rett. Nå går for øvrig trenden i retning av det sydeuropeerne har hatt en stund, beige/creme og lyse farger. Man går mer bort fra det blå. Selv synes jeg blått er veldig passende til teak, mens beige/creme passer best sammen med litt lysere tresorter.

 

Uff....dette ble veldig Jan Thommas :crazy:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Per.

 

Rekker du innom Hortentreffet?

 

Trawlig hilsen

Roald

 

Planen var ja, om jeg er kommet meg hjem da. Skal over til Houston på Søndag. Kommer hjem Hortenstreffs uken eller ett par dager etter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er flott Mariell hvordan du viser omtanke for den nye båten din.

Det er også ønskelig at du etter hvert skriver litt om hvordan trawleren din har påvirket seilingsmønsteret ditt - dersom den har gjort det.

Det er flere av oss her på BP som har opplevd at overgang til trawler-type har f.ørt til et noe annet seilingsmønster.

For vår egen del anvender vi atskillig mer tid ombord i forhold til tiden vi hadde bl.a. i Scand Baltic og Scand Atlantic - med all respekt for disse to gode båttypene.

Nå har jeg satset endel på internettløsninger ombord og kan tidvis bruke trawleren som fullverdig kontorplass.

Det gunstige med internett er jo bl.a. at man kan besvare henvendelser uavhengig av fysisk plassering.

Men det er jo viktig å avgrense bruken....

Link to post
Share on other sites

Noen erfaringer fra oss etter vår første vinter i en trawler:

Erfaringer fra i vinter hvor fb er avstengt er at vi har liten sikt akterover, spesiellt mot babord side. Jeg har valgt å legge opp et trådløst ryggekamera, som er festet oppe i masten med god sikt ned mot akterdekket og videre akterover. Jeg har en mottaker og en liten 8" skjerm ved styreposisjon nede noe som gjør tillegging i trange havner mye enklere. En grei løsning uten for mye ledningsstyr. Jeg har valgt å ta lys fra topplanterna, som sitter like under kamera.

 

Vår første vinter i GBen ga oss nyttige opplevelser. En defroster kommer trolig på plass før neste vinter. Den gir oss den lille tilleggsvarmen vi ønsker når gradestokken er nede mot minus 10 grader og det blåser godt i mot. Jeg velger å koble den rett inn på det eksisterende varmluftnettet ombord. En rimlig løsning som nyttiggjør varmen fra bb-motor, som i dag er ubenyttet.

 

Som Roaldbj også skriver så er vi mer ombord i eget fartøy nå enn tidligere. Vi har større frihet ombord og kan nyttigjøre oss det brede dekket rundt. Det er kun av sosiale sjel vi fortsatt oppsøker havner som tidligere.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må takke for positive tilbakemeldinger.

Syns som flere har nevnt at kombinasjonen offwite? gardiner og blått trekk i salongen fremhevet teaken på en fin måte.

 

Andre ting som er gjort gjennom vinteren og våren.

Byttet varmer.

Byttet kjøleskap.

Byttet septik slanger og pumpe.

Oppgradering av 12 volt systemet ombord.

Ny forbruksbank på 480ah.

Pusset ned og oljet opp all teak utvendig.

Normal vedlikehold av motor, oljeskift filter og anode skift.

Utvendig, vask, vask, vask og vask. Utrolig å møkkete en båt blir gjennom vinteren, når den ligger i en by. Er ikke ferdig å polere ennå. Tviler på om jeg blir det før sommeren er over.

Skal dykke under å bytte anoder, pusse propell og skrog når jeg kommer hjem fra jobb. Grunnet kapot rygg, så har det ikke blitt noen tur på slipp i år.

 

Roaldbj spør om overgangen til Trawler har forandret på bruksmønstret kontra tidligere båter. Tidligere båter er: Nidelv 24, Årø 28, Elwaro 9000 og en Scand Baltic.

 

Foreløpig litt tidlig å konkludere. Men sesongen er jo blit utvidet. 18 overnattinger frem til 3 Mai (tidligere sesongstart) sier jo sitt.

Med min arbeidsturnus og ungene såpass store at de kan være hjemme alene noen dager, så blir sesongen strekt noen måneder i begge ender av sommeren

Var litt usikker på om Webastoen på 3,5KW ville være kraftig nok, når vi reiste på påskeferie. Den holdt og vel så det.

Glemte en dag å skru den ned etter at jeg hadde satt den på, rett før jeg skulle forlate båten for noen timer. når vi kom tilbake 6 timer senere så var det 32 grader ombord og 4+ ute.

 

Har foreløpig overnattet mest i gjestehavner men ett par netter i uthavn har det også blitt, med så lite båt som det er nå. Har det foregått uten problemer.

Med kun en motor, men med assistanse av baug og hekk truster. Er tillegging/avgang gått som en lek, selv i kraftig vind.

Selv om det er mye vindfang, gjør tyngden på båten (12 tonn tørr) at den begynner ikke å drifte av med en gang. Alt tar lengre tid og foregår i ett bedaglig tempo.

Uten anker akter og med såpass høy baug, er vi avhengige av Long side eller akterfortøying. Regner med det vil bli en utfordring å finne plass i høysesongen. Så jeg regner med at det vil bli en del overnattinger på svai.

 

Astor nevner utsyn bakover fra styreposisjon nede.

Hva er det? Noen grader akten for tvers er blindsone. Under fart så er det å kikke ut av døra eller ta en tur opp på akterdekk eneste måte å se hva som foregår aktenfor. + kikke i radar.

Har ikke noe rygge kamera. Har vurdert det, men det er ikke så veldig høyt opp på prioriteringslista.

Sitter stort sett opp å navigerer.

 

Med høy marsjfart på 8 knop. Er bedaglige 6,5-7 knop, farten vi tusler rundt med. Det å komme frem, er liksom ikke så viktig noe mer. Sitte å slappe av oppå fly (deck 4) i finværet å nyte turen betyr mer.

 

Båten er ikke glad i side sjø. Har ett par ganger vært ute i 1,5-2 meters dønninger inn på siden og da slingrer det så det holder. Dette var vi klar over når vi kjøpte den, men noe mer slingring enn jeg håpet på er det.

Båt har frem til nå vært PC og TV fritt område. Men også her blir det forandringer. Tv'n kommer inn før høsten og jeg overveier å gå til anskaffelse av en lap top.

Jobben gjør at jeg desverre må være fysisk til stedet så noe kontor blir det ikke. Men lese BP, værmeldinger og nyheter er planen.

 

En ting som heller ikke kom som en overaskelse, er at en blir aldri ferdig med pussing og vedlikehold.

Er slutt på den tiden, hvor man satt ut båten på våren og så stort sett kun vasket litt gjennom sesongen.

Her er det "litt" mer å gå over. Så litt pusling vil det vel bli, mer eller mindre daglig når man er på tur. Men noe må man jo ha å gjøre også

 

Vil komme med flere betraktninger om Trawler livet ombord i Mariell, etter at første sommerferie er over. Nå vil desverre hun ligge stille i båsen sin i 5-6 uker.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har sett på den båten jeg også, virker jo veldig ryddig. Men kan det bli for mye motor?? synes vel egentlig at det skulle gå an å presse den opp i enda høyere fart. Astor har vel en formening om dette


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som en ryddig båt, som er stelt pent med. Med denne motoriseringen burde den hatt en maksfart på over 16 mil. Vår stopper der, men jeg leste i en dansk test at de klarer opp mot drøye 17 med denne motoriseringen. GBen graver seg ikke ned men har et stort bærende parti akter som gir god løft. Båten har for øvrig godt med nytt utstyr og generator. Et godt kjøp etter min mening.

Lurer på om dette er "Granny".

 

Løp og kjøp!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Enig at båten ser fin ut, men kan det stemme at den veier 17 tonn? Har også sett at det sannsynligvis er "Granny", men her står det at båten veier 11800.

Snakket med havnesjefen for en uke siden og han sa at han ikke ville ha noen båt på 15 tonn i havna, det var det ikke snakk om.. :cryin: . Men har dere andre fått lignende reaksjoner? Det ligger fra før flere seilbåter på ca 10 tonn i havna, pluss noen stålbåter som sikkert veier ganske mye, men hvor mye tåler disse flytebryggene?

Link to post
Share on other sites

Har aldri vært gjennom Gøta K. Har lyst til å ta en tur muligens i august. Er det spesielle ting dere som har tatt den synes er viktige å huske på for at turen skal bli best mulig ?

 

Blir da sammen med kjæresten samt 3-4 unger (Disse 16 åringene har annet å gjøre :confused: )

 

Fint å få noen gode råd og tips :smiley:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe ny-båt skipperen tar masse med bilder på henteturen fra Sverige. Contraband: -Du vil få en flott tur på kanalene med mye vakkert og spennede å se på. Svenskene er flinke til å legge til rette for båtturisme. :flag_sw:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg får sende en Im til Gunga din når tiden kommer eller Bosse. :smiley:

 

Jeg må si du har fått en flott båt Astor, var nede på Storsand for ikke så lenge siden. Jeg gleder meg på deres vegne. Nydelig båt :yesnod:

 

Opptaksmannen husket også Contraband 1 men da var det pinnebåt i 1987 da du lå i Sætre. :smiley:

 

Om du spør så på Storsand finner du sikkert ut at han kjenner Eirik Linduist fra Sveits :smiley:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

:flag: Et BP-medlem har vært i Sverige og handlet en Grand Banks 36 classic. Vi gleder oss til å inspisere ny-båten når den kommer opp Oslofjorden. Bare det å seile henne hjem via Gøta kanal blir en tur de sent vil glemme. :flag_sw:

 

Kjempebra at flere oppdager kvalitene ved å ferdes på sjøen i "trawler".

Hjertelig velkommen i "klubben":-))

 

Hilsen: ALIDA:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...