Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Velkommen til baatplassen Cax GB42

 

Nydelig båt du har. :yesnod:

Har selv nettopp kjøpt GB 36 Classic fra Stockholm. Kjøres hjem via Götakanal uke 25. :flag_sw:

Se omtale her

 

mvh Maya

 

 

Tänker också gå Göta kanal i sommar. Lång ferie på 6 veckor med start v 29. Kanalen upp till Stockholm,

några veckor i Stockholms skärgård och sedan hem till Göteborg längs kusten.

 

Välkommen till GB-gänget. Finns det någon klubb för GB-ägare i Norge. I Sverige finns ännu ingen.

 

H/Cax

Link to post
Share on other sites

Noe av det lekreste som er bygget av fritidsbåter er denne Storebro 410 Royal Commander , etter min mening. Om den kan kalles en trawler kan vel disuteres. En salig blanding av cabincruiser og trawler kanskje? Den har et hav av plass og det er sjelden disse legges ut for salg. Noen som har noen kroner på bok?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du må slutte å legge ut bilder av slike båter Astor. Med 95 mill i VikingLotto potten kan enhver få spillegalskap :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei, sitter og vurderer overgang til Trawler etter 22 år med seilbåt.

 

Bruksmønsteret endrer seg over tid og Trawler passer bruks mønsteret bedre en dagens båt.

 

Med en trawler av skikkelig størrelse får jeg alltids plass til ei lita seiljolle ombord dersom det skulle knipe :sailing:

 

Har kikket på flere typer først og fremst ulike størrelser av GB, og har kommet til at vi ønsker en båt fra 40 til 50 fot.

 

Pris inntil 2,5 millioner

 

Da dukket denne opp.

 

Det ligger en pen 49 foter på FINN! til salgs av Europatypen.

Eieren skriver bla dette om båten: Båten ble totalrenovert i 1998 med bl. a. nye motorer. Nytt Westerbäke 7,5 kw aggregat i 2007. Nytt elektronisk utstyr fra Simrad. 2 separate sovecabiner, begge med eget bad. Nytt teak dekk i 1998. 2500 l drivstoff og 1500 l vann. Båten er bygget i stål av Van de Giessen i Holland. Designer: Frank Mulder. Båten er velegnet både som lystyacht og bobåt. Båten ligger på sørlandet. Motorene har kun gått ca 400 timer. Et gedigent og vakkert fartøy. Be om flere bilder!

 

 

Båten har ligget lenge på nett. Og er nok ikke av den mest lettsolgte.

 

Har hvert i kontakt med megler og fått oversendt ekstra bilder ol. Men megler sitter på lite informasjon utover det som allerede ligger på finn.

 

Vi vurderer nå å ta en tur å kikke på Timara.

 

I denne sammenheng trenger jeg hjelp.

 

Jeg er i utgagnspunktet skeptisk til stålbåt pga vedlikeholds behovet. Utvendig hvor man kommer til er ikke noe problem, men hvordan er det innvendig opp under dekk med kondens ol. For å ikke snakke om endeskipene til denne skuta, her er det mye runde og herlige former som kan være utfordrene å holde under kontroll. :yesnod:

 

Hva med motor insallasjonen, to Perkins på 130 hk som ble byttet ut i 1998. Varer disse evig ved godt vedlikehold eller er det noe man må være spesielt på vakt for?

 

Drivstoff forbruk, som seiler så bruker jeg kanskje 2500 kr i løpet av en lang sesong.

 

Hvilket forbruk bør jeg regne med ved skrog fart? 15 til 20 liter? Eller mer.

 

Hva med det elektriske anlegget om bord, er det spesielle utfordringer når det er stål skrog, jording ol som man bør holde ekstra øye med?

 

 

Tar i mot alle tips med åpne armer.

 

Forresten en fantastisk tråd, det tar laang tid å lese gjennom hele stasen men du verden hvor mye inspirasjon det er å hente.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppgradert Selene 43 lansert som Selene 44... har blitt noe legere. en halv fot overall og 3 fot i vannlinjen

Drømme trawleren min :yesnod:

selene44.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ventet med spenning på Beneteau Swift Trawler 34, kanskje min neste båt.

 

 

Jeg går også å venter på at denne skal vises frem "live" i nærheten av Oslo. Har fått noen bilder tilsendt fra Normar, men ingen data på vekt/forbruk så langt. Hvis jeg skal fortsette å ligge i "min" båthavn må jeg finne en båt som tilfredsstiller havnesjefen når det gjelder vekt, noe jeg antar at den nye trawleren fra Beneteau gjør (tipper 7500 kg).

Har lagt Grand Banks tankene litt til siden og kikker for tiden på båplasser i Oslo-området som kan romme en Beneteau Swift Trawler 42. Har veldig sans for den store flybridgen og akterdekket som kan tildekkes med kalesje. Det som imidlertid har vært mitt ankepunkt mot denne båten har vært at den virker litt "billig" i finish, og har noen Bavaria-tendenser. Nå skal det sies at jeg bare har kikket nøye på den aller første 42 Swift Trawleren (tror det var i 2004), så mye kan ha skjedd siden da... Ellers blir den nye Swift Trawleren levert med Volvo D4 motorer (vet ikke om de kan velges bort), men mitt klare motorvalg er Yanmar. Ligger et par fine 2006 modeller på nettet som det er fristende å se litt nærmere på.

Roaldbj er en fornuftig mann, kanskje han kan si noe om sine erfaringer med finish og eventuelle ting som bør sjekkes nøye på disse båtene!?

Link to post
Share on other sites

Hyggelig omtale av meg Balle Klorin. Selv om jeg har levd noen år er det alltid hyggelig å få velment omtale.

Jeg har brukt båt i mange år.

Jeg har nok en forkjærlighet for seilbåter som er knyttet til værkreftenes dynamikk.

Familieforholdene er slik at vi må prioritere motorbåt.

Jeg har vært innom mange typer motorbåter.

Jeg lever mange uker sammenhengende på sjøen hver sommer - opp mot 8 uker.

Vi har seilt mye omkring i Sverige, Danmark og Tyskland.

Etter hvert ble det klart for oss at trawler-konseptet kunne gi oss de livsbetingelsene som passet familien godt - med all respekt for kollegaer som velger seilbåter eller andre type motorbåter.

Mange steder i Skandinavia er det flyplasser slik at familiemedlemmene hurtig kan reise fra båten og hjem, eller vice versa.

Jeg var svært akriv over tre år for å finne ny båttype innen trawler-konseptet.

Ektefellen har vært ganske markert og ønsket båt med fartspotensiale i tilfelle ekstraordinære hendelser ombord eller hjemme.

I forhold til vår økonomi ble Beneteaus 42 swift konseptet det endelige valget.

Jeg kan meddele at jeg har vurdert 1000-vis av ulike trawlere før det endelige valget ble foretatt.

Så til spørsmålet: Hva er erfaringen så langt?

Dersom man velger trawler er nok ikke konsekvensene så mye anderledes enn om man velger annet "stor" fritidsbåt.

Jeg tror at det mest sentrale valget - uavhengig av båpttype - er om man ønsker å jobbe med båten selv, eller om det meste skal håndteres av verkstedseier.

Sikkert mye "svada" prat.

Link to post
Share on other sites

Sikkert mye "svada" prat.

 

Tvert i mot Roaldbj, du produserer kvalitetsinnlegg på løpende bånd. Etter at jeg har fått litt mer interesse for Swift Trawleren har jeg lest mange av dine innlegg med stor interesse. Må vel også innrømme at min økende interesse for denne båten skyldes også mange av dine innlegg og fotografier fra båtens detaljer og installasjoner. Slik jeg tolker innleggene er båten av god kvalitet med mange gode tekniske løsninger. Men hvordan oppfører den seg i havnemanøver? Det er kanskje min største bekymring i forhold til størrelse og vekt. Ser liksom ikke helt for meg at det blir så lett å komme sent inn til en gjestehavn med så stor og tung båt. Men kanskje jeg tar feil igjen...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bare et lite spørsmål i denne trawlertråden !

Dere snakker om at GB båtene osv bruker veldig lite drivstoff , gjelder det samme for Beneteau swift trawler 42 ? Er det noen som har link til tester av den båten ?

Fant noe på normar men det var kopi av papirblad og umulig å lese

Link to post
Share on other sites

Jeg har Swift, byggenummer 111.

Forbruket på Swiften er helt avhengig av fartsområdet. Jeg seilte i går fra Strömstad til Vinga og videre til Göteborg, litt i underkant av 100 nm.

Hastigheten varierte mellom 8 (ca 1400 rpm) til 26 knop (3400 rpm), for det meste 8 knop, men også mye 15 knop (ca 2500 rpm).

Jeg har 2 stk Yanmar 6LYA-STE ombord.

Jeg toppet diesel fredag og lørdag. Målingen viste forbruk på 3.2 liter per nm i snitt. Jeg synes dette er helt greit.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg tror det er "vår" nye tilvekst her i Oslofjorden, en GB 36 classic. Han har kjørt tvers gjennom Sverige på Gøta kanal og har hatt en fantastisk tur hjem mot Oslo som blir båtens nye hjemby. Båten heter Embla. Eieren kommer med bilder fra turen er vi lovet. Se også dette innlegget.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...