GB36 Embla Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Hei Blue_Dragon Det er 2 x Ford Lehman Sabre 6 sylindret 120hk (tror det er disse motorene, har ikke fått studert de i detalj ennå), uten turbo og annet stæsj! Maya Link to post
Cax GB42 Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Velkommen til baatplassen Cax GB42 Nydelig båt du har. Har selv nettopp kjøpt GB 36 Classic fra Stockholm. Kjøres hjem via Götakanal uke 25. Se omtale her mvh Maya Tänker också gå Göta kanal i sommar. Lång ferie på 6 veckor med start v 29. Kanalen upp till Stockholm, några veckor i Stockholms skärgård och sedan hem till Göteborg längs kusten. Välkommen till GB-gänget. Finns det någon klubb för GB-ägare i Norge. I Sverige finns ännu ingen. H/Cax Link to post
Cax GB42 Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 En snabb fråga också! Hur får man in en bild under sitt "nickname"? Har kikat runt i adm.sidorna men inte lyckats klura ut det. Kan bero på språket kanske :-) Link to post
Stones Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Gå inn på kontrollpanel og velg "endre personlig bilde" nede i venstremenyen Link to post
GB36 Embla Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ingen ren GB klubb meg bekjent, men vi har jo NTK Maya Link to post
Astor Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Noe av det lekreste som er bygget av fritidsbåter er denne Storebro 410 Royal Commander , etter min mening. Om den kan kalles en trawler kan vel disuteres. En salig blanding av cabincruiser og trawler kanskje? Den har et hav av plass og det er sjelden disse legges ut for salg. Noen som har noen kroner på bok? Redigert 19.Mai.2009 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Jeg kjenner endel til denne båten Jeg har aldri reflektert over at denne kunne minne om en trawler. Hvilke momenter taler for at den kan oppfattes som trawler? Link to post
Astor Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Jeg skriver at dette kan diskuteres. Brede dollbord og dør ut på siden. Trawler eller cabincruier, flott båt uansett. Måtte bare finne en tråd å presentere denne flotte båten. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pjolter Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Utrolig lekker båt. nesten finere en Fjorden min den der...*sikle* Mvh Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Du må slutte å legge ut bilder av slike båter Astor. Med 95 mill i VikingLotto potten kan enhver få spillegalskap Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Onkel Roger Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hei, sitter og vurderer overgang til Trawler etter 22 år med seilbåt. Bruksmønsteret endrer seg over tid og Trawler passer bruks mønsteret bedre en dagens båt. Med en trawler av skikkelig størrelse får jeg alltids plass til ei lita seiljolle ombord dersom det skulle knipe Har kikket på flere typer først og fremst ulike størrelser av GB, og har kommet til at vi ønsker en båt fra 40 til 50 fot. Pris inntil 2,5 millioner Da dukket denne opp. Det ligger en pen 49 foter på FINN! til salgs av Europatypen.Eieren skriver bla dette om båten: Båten ble totalrenovert i 1998 med bl. a. nye motorer. Nytt Westerbäke 7,5 kw aggregat i 2007. Nytt elektronisk utstyr fra Simrad. 2 separate sovecabiner, begge med eget bad. Nytt teak dekk i 1998. 2500 l drivstoff og 1500 l vann. Båten er bygget i stål av Van de Giessen i Holland. Designer: Frank Mulder. Båten er velegnet både som lystyacht og bobåt. Båten ligger på sørlandet. Motorene har kun gått ca 400 timer. Et gedigent og vakkert fartøy. Be om flere bilder! Båten har ligget lenge på nett. Og er nok ikke av den mest lettsolgte. Har hvert i kontakt med megler og fått oversendt ekstra bilder ol. Men megler sitter på lite informasjon utover det som allerede ligger på finn. Vi vurderer nå å ta en tur å kikke på Timara. I denne sammenheng trenger jeg hjelp. Jeg er i utgagnspunktet skeptisk til stålbåt pga vedlikeholds behovet. Utvendig hvor man kommer til er ikke noe problem, men hvordan er det innvendig opp under dekk med kondens ol. For å ikke snakke om endeskipene til denne skuta, her er det mye runde og herlige former som kan være utfordrene å holde under kontroll. Hva med motor insallasjonen, to Perkins på 130 hk som ble byttet ut i 1998. Varer disse evig ved godt vedlikehold eller er det noe man må være spesielt på vakt for? Drivstoff forbruk, som seiler så bruker jeg kanskje 2500 kr i løpet av en lang sesong. Hvilket forbruk bør jeg regne med ved skrog fart? 15 til 20 liter? Eller mer. Hva med det elektriske anlegget om bord, er det spesielle utfordringer når det er stål skrog, jording ol som man bør holde ekstra øye med? Tar i mot alle tips med åpne armer. Forresten en fantastisk tråd, det tar laang tid å lese gjennom hele stasen men du verden hvor mye inspirasjon det er å hente. Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Astor Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Flott redningsskøyte selges. RS-65 Katrine Moe er på 55 fot og kan trolig kjøres av en som har D5L-lappen. Båten har et nydelig spring og er av den typen folk snur seg etter. Prislappen er på 1.9 mill. Redigert 26.Mai.2009 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kjell E Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (...) og kan trolig kjøres av en som har D5L-lappen. I følge skipsregistrene er hun på 44 bt, så det går bra, ja! Mvh, Kjell LA3939 har endret brukernavn Link to post
BårdK Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Har ventet med spenning på Beneteau Swift Trawler 34, kanskje min neste båt. Her er en reportasje fra Klikk.no: Trawler 34 Link to post
Sydvesten Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Oppgradert Selene 43 lansert som Selene 44... har blitt noe legere. en halv fot overall og 3 fot i vannlinjen Drømme trawleren min Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Utrolig flott båt Vi sees! Link to post
Balle Klorin Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Har ventet med spenning på Beneteau Swift Trawler 34, kanskje min neste båt. Jeg går også å venter på at denne skal vises frem "live" i nærheten av Oslo. Har fått noen bilder tilsendt fra Normar, men ingen data på vekt/forbruk så langt. Hvis jeg skal fortsette å ligge i "min" båthavn må jeg finne en båt som tilfredsstiller havnesjefen når det gjelder vekt, noe jeg antar at den nye trawleren fra Beneteau gjør (tipper 7500 kg). Har lagt Grand Banks tankene litt til siden og kikker for tiden på båplasser i Oslo-området som kan romme en Beneteau Swift Trawler 42. Har veldig sans for den store flybridgen og akterdekket som kan tildekkes med kalesje. Det som imidlertid har vært mitt ankepunkt mot denne båten har vært at den virker litt "billig" i finish, og har noen Bavaria-tendenser. Nå skal det sies at jeg bare har kikket nøye på den aller første 42 Swift Trawleren (tror det var i 2004), så mye kan ha skjedd siden da... Ellers blir den nye Swift Trawleren levert med Volvo D4 motorer (vet ikke om de kan velges bort), men mitt klare motorvalg er Yanmar. Ligger et par fine 2006 modeller på nettet som det er fristende å se litt nærmere på. Roaldbj er en fornuftig mann, kanskje han kan si noe om sine erfaringer med finish og eventuelle ting som bør sjekkes nøye på disse båtene!? Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hyggelig omtale av meg Balle Klorin. Selv om jeg har levd noen år er det alltid hyggelig å få velment omtale. Jeg har brukt båt i mange år. Jeg har nok en forkjærlighet for seilbåter som er knyttet til værkreftenes dynamikk. Familieforholdene er slik at vi må prioritere motorbåt. Jeg har vært innom mange typer motorbåter. Jeg lever mange uker sammenhengende på sjøen hver sommer - opp mot 8 uker. Vi har seilt mye omkring i Sverige, Danmark og Tyskland. Etter hvert ble det klart for oss at trawler-konseptet kunne gi oss de livsbetingelsene som passet familien godt - med all respekt for kollegaer som velger seilbåter eller andre type motorbåter. Mange steder i Skandinavia er det flyplasser slik at familiemedlemmene hurtig kan reise fra båten og hjem, eller vice versa. Jeg var svært akriv over tre år for å finne ny båttype innen trawler-konseptet. Ektefellen har vært ganske markert og ønsket båt med fartspotensiale i tilfelle ekstraordinære hendelser ombord eller hjemme. I forhold til vår økonomi ble Beneteaus 42 swift konseptet det endelige valget. Jeg kan meddele at jeg har vurdert 1000-vis av ulike trawlere før det endelige valget ble foretatt. Så til spørsmålet: Hva er erfaringen så langt? Dersom man velger trawler er nok ikke konsekvensene så mye anderledes enn om man velger annet "stor" fritidsbåt. Jeg tror at det mest sentrale valget - uavhengig av båpttype - er om man ønsker å jobbe med båten selv, eller om det meste skal håndteres av verkstedseier. Sikkert mye "svada" prat. Link to post
Balle Klorin Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Sikkert mye "svada" prat. Tvert i mot Roaldbj, du produserer kvalitetsinnlegg på løpende bånd. Etter at jeg har fått litt mer interesse for Swift Trawleren har jeg lest mange av dine innlegg med stor interesse. Må vel også innrømme at min økende interesse for denne båten skyldes også mange av dine innlegg og fotografier fra båtens detaljer og installasjoner. Slik jeg tolker innleggene er båten av god kvalitet med mange gode tekniske løsninger. Men hvordan oppfører den seg i havnemanøver? Det er kanskje min største bekymring i forhold til størrelse og vekt. Ser liksom ikke helt for meg at det blir så lett å komme sent inn til en gjestehavn med så stor og tung båt. Men kanskje jeg tar feil igjen... Link to post
BårdK Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Er på skrivetur i Son med båten og ble i går invitert ombord i en Selena 53 (tror det var det den het). For en båt! Link to post
Enzo Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Bare et lite spørsmål i denne trawlertråden ! Dere snakker om at GB båtene osv bruker veldig lite drivstoff , gjelder det samme for Beneteau swift trawler 42 ? Er det noen som har link til tester av den båten ? Fant noe på normar men det var kopi av papirblad og umulig å lese Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg har Swift, byggenummer 111. Forbruket på Swiften er helt avhengig av fartsområdet. Jeg seilte i går fra Strömstad til Vinga og videre til Göteborg, litt i underkant av 100 nm. Hastigheten varierte mellom 8 (ca 1400 rpm) til 26 knop (3400 rpm), for det meste 8 knop, men også mye 15 knop (ca 2500 rpm). Jeg har 2 stk Yanmar 6LYA-STE ombord. Jeg toppet diesel fredag og lørdag. Målingen viste forbruk på 3.2 liter per nm i snitt. Jeg synes dette er helt greit. Link to post
Enzo Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Takk da ble jeg klokere i dag også Link to post
Kosmix Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Dette skipet med båtplassenvimpel dukket opp i Strømstad i helgen. Er visst flere bilder av henne i trawlertråden... Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Astor Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 (redigert) Jeg tror det er "vår" nye tilvekst her i Oslofjorden, en GB 36 classic. Han har kjørt tvers gjennom Sverige på Gøta kanal og har hatt en fantastisk tur hjem mot Oslo som blir båtens nye hjemby. Båten heter Embla. Eieren kommer med bilder fra turen er vi lovet. Se også dette innlegget. Redigert 14.Juli.2009 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn