Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Noen ganger heger "oppfinnerens" merkenavn igjen som beskrivelse av produktet, uavhengig av hvem som har laget det.

Hva heter en fotokopi i USA? A Xerox! Også som verb, to Xerox.

På samme måte med oppfinneren av fotoapparatet, a Kodak, to kodak, He vas kodaked!

He was GrandBanked! Ehh?

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Ganske misvisende

 

Syntes annonsen er helt grei og for meg, som langt fra er en Grand Banks ekspert, er den beskrivende for båt typen.

Akkurat som når noen biler blir omtalt som "i Golf klassen".

 

Hadde merke vårt oppført som Garnd Banks hadde han gått over min grense, med mindre det tydlig kom frem i beskrivelse at det var en "kopi".

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke bla gjennom så mange av de siste numrene av Passagemaker - The Trawler & Ocean Motorboat Magazine - før man ser at "trawler" betegnelsen har vid betydning.

I USA og Europa har nok betegnelsen "yacht" enda videre betydning. Noen benytter "trawler" i markedsføringen, eksempelvis Ocean Alexanders nye 54 trawler med S-kjøl (som hevder å redusere skrogmotstanden med 5 %).

En tredje betegnelse er "ocean expedition yachts", eksempelvis Ted Hoods Yachts i størrelsen 66 til 125 fot.

Island Pilot 435 markedsføres også som "crossover Trawler".

Ikke lett å bli klok på alle betegnelsene: North Pacific 38 sedan omtales som å ha "the classic look of a traditional trawler".

Jeg har sett mange bildeserier fra den årlige "trawler-festen" i Greenpost, New York. Ved å studere bildene av båtene som deltar her, og hvor mange mener at de har en "trawler-lignende" båt, tror jeg at man skal være forsiktig med å angi de karakteristiske kjennetegnene til en trawler.

Når GB på sin siste modell bruker 2 IPS drev kan man heller ikke lenger si at trawlere har fast aksel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Veldig overraskende. Båten er både for stor og for dyr for meg. Litt rart dette, men på den ene siden, skulle jeg ha valgt bruktbåt på bakgrunn av det jeg vet (har lest) om eier er dette virkelig båten. På den annen side, og det er det som er rart, etter å lest om alle de småtingene som superpetimeteren har skrevet om kunne man jo bli (mis)ledet til å tro at denne båten er et mandagsprodukt. PS: ikke det at jeg tror noe på sistnevnte, utsagnet kommer utelukkende som en refleksjon rundt det som virkelig er styrken ved BP.no - at vi spør når vi har utfordringer (der er jeg stort sett) og at vi deler våre svar og erfaringer med andre (det er mer roaldbj).

 

Uansett, lykke til med salget - håper det skyldes et ønske om noe annet!

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for interessante kommentarer.

Jeg har flere prosjekter på gang og er i tenkeboksen.

Litt tankevekkende at annonsen er besøkt av mer enn 1500 personer mindre enn ett døgn etter at den ble lagt ut.

Kanskje dette er en indikasjon på at trawlerinteressen er for oppadstigende i Norge.

Link to post
Share on other sites

venter i spenning på å få vite mer :smiley:

 

Når det gjelder det store antallet visninger på finn så tror jeg nok at det er relativt mange som har et autosøk der man får på mail alle motorbåter i et gitt prisintervall (jeg har selv et slikt gående for seilbåter), og det er liten grunn til å sette en lav øvre grense siden det er litt morro å se på de uoppnåelige. Forøvrig tror jeg du har rett i at trawlere blir mer og mer populære - og med god grunn....

 

Det er jo en unik mulighet denne båten med all innsatsen du har lagt inn.

 

K

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Deler analysen din Framtia.

Nå har besøkstallet bikket 2000.

Har i tillegg hatt samtaler med 4 personer som alle synes å være seriøse. Alle har passert ungdomsårene.

Kanskje dette indikerer vekst i interessen for trawlere blant den litt eldre "garde" også i Norge.

Har hatt noen som har prøveseilt båten med tidligere erfaring fra de tradisjonelle engelske båtbyggerne og flere av dem er positivt overrasket over franskmennenes evne til å utvikle skrog som "tar" sjøen godt.

Jeg har "desverre" opplevd effekten av moderne stabilisatorer - og det har nok gjort noe med meg.

På seilaser over Kattegat og Skagerak synes det å være helt sapesielt å seile med i forhold til uten stabilisator.

Etter å ha vært ombord i en større trawler/yacht 50 fot + med stabilisatorer blir det ikke lett å klare seg uten....

Så får vi se.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært ombord i en større trawler/yacht 50 fot + med stabilisatorer blir det ikke lett å klare seg uten....

Så får vi se.

 

Tror nok skroget på din Swift ikke representerer det generelle trawlerskroget. Det må bli noe blanding av planene og halvplanende i ditt skrog. Det er vanskelig å kombinere fart (27 mil) med gode sjøegenskaper. Skjønner godt du ønsker deg stabilisatorer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...