Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Nå har vi vært Trawler eiere i ett år. Tenkte at det da passet med en oppsummering om hvordan vi syns det har vært.

 

Både med positive og negative erfaringer.

Båten. Marine Trader 36 Sundeck

mariell.jpg

 

Her i Kyrkosund i påsken

 

Første tur i år var i påsken. Som ble tilbrakt i Strømstad, Grebbestad på Koster og Verdens ende.

ett par bilder som en påminnelse over påskeværet.

Påskeaften på vei over mot vestfold, Tistler i det fjene.

tistler_i_der_fjerne.jpg

 

Verdens Ende 1. Påskedag

dsc00334.jpg

 

Sommerferien var fra St. hans frem til 17. Juli tilbrakt i Kragerø skjærgården og i Nordre del av Bohuslen.

 

Skjønner ikke dere som klager på dårlig vær i sommer.

dsc00407.jpg

Ett par bilder i fra Portør, hvor vi feiret Juni-aften (30.jun) for det er jo 1. Julidag dagen etter.

 

Ble feiret med pakker under julitreet

julitreet.jpg

 

og Julinissen kom på besøk.

nissen_paa_besoek.jpg

Menyen var

Ribbe, medisterpølser/medister kaker med tibehør og riskrem til dessert.

juli_meny.jpg

julimiddag.jpg

 

Nok med ferie bilder, tilbake til Trawleren.

 

Siden vi ikke har anker akter var jeg litt bekymret for hvordan det ville bli med fortøyningsplasser mitt på sommeren.

Det gikk over all forventning. Har ikke hatt problemer med å få longside fortøying hverken i utehavn eller i gjestehavn.

Har også ligget 2 netter på svai, noe som var en ny erfaring for oss. Syns vel at båten jaget endel når det var mye vind. Vil til neste år forsøke med å henge ett anker ned akter som subber bunn for å se om det hjelper.

 

 

Teknisk sett så har alt fungert uten noen form for problemer.

Med en 200hk VP så går det ikke så fort. Marsfarten ligger på drøye 7 knop og topper på snaue 10.

Som jeg regnet med så ruller båten en del ved side sjø. Oppe på fly merkes bevegelsen veldig godt. Nede i salongen så er det selvfølgelig mye roligere. Var vel1,5 meters sjø inn fra siden vi hadde. Ikke så mye, men enkelte kan synes det blir slitsomt i timesvis.

 

Med det høye akterdekket så var jeg litt bekymret over vindfanget.

Har kun hatt problemer med tilleging en gang. Det var sist Søndag hvor jeg hadde 10-11 sekundmeter vind inn i hekken når vi skulle vri oss inn i en trang hjemme havn. Da greide ikke hekktrusteren å holde akterdelen opp mot vinden. På 3.dje forsøk kom jeg meg inn i båsen.

 

Vi har en Webaso 4 kw varmer, som jeg fryktet var for liten. Ubegrunnet, holder i massevis. I påsken med 3-4 grader på kvelden, hadde vi 0 problem å holde 25 grader inne. Varmeren gikk skjelden på mer en 50%.

 

Har også en gass varmer som brukes på akterdekket.

Det akterdekket er blitt favoritt plass no1. med plass til 6-8 personer.

akterdekk.jpg

(bilde fra tidligere eier, hadde ikke noe selv)

 

Salongen nede er desverre blitt lite brukt, men fint å trekke ned der hvis været blir for ille.

dsc00338.jpg

Vet mange er skeptiske til å ha byssa ett dekk ned fra salongen, men det er helt yppelig. Her har vi en virkelig romslig bysse avdeling som ikke står tilbake for en hytte av normal standar.

bysse.jpg

 

Med master cabin med en 160cm bred senterplassert dobbelseng så sover vi like bra om ikke bedere enn hjemme.

dsc00339.jpg

Bildet lyver litt, køya er bredere enn det ser ut til her.

 

Konklusjonen etter ett år er enkel. Smarteste kjøpet jeg noen gang har gjort.

Hvis man har sansen for "hytte på sjøen" og ikke har dårlig tid, så er en Trawler absolutt å anbefale.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, Mariell! :smiley:

Akkurat for øyeblikket har vi en båt vi er veldig fornøyd med, men jeg er veldig fasinert av Trawler-typen, og ser ikke bort i fra at neste båt kan bli en i den kategorien.

Har noen i denne tråden forresten synspunkter på følgende båt?

Synes det virker til å være mye for pengene. Ligger det en hund begravet et sted, mon tro? :confused:http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18299925

Redigert av Elmer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er den ultimate trawler.

 

mt50sea.jpg

 

Det må være en av de beste jeg har sett, utseendemessig.

 

Marine Trader 50 MY

260 K USD /1,6 mill. NOK

Kanonlekker båt liggende i verdens nest vakreste by (Seattle)

Heldigvis er det trekning på lørdag igjen!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sitat Elmer

Flotte bilder, Mariell!

Akkurat for øyeblikket har vi en båt vi er veldig fornøyd med, men jeg er veldig fasinert av Trawler-typen, og ser ikke bort i fra at neste båt kan bli en i den kategorien.

Har noen i denne tråden forresten synspunkter på følgende båt?

Synes det virker til å være mye for pengene. Ligger det en hund begravet et sted, mon tro? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18299925

 

 

 

Nå har vi hatt båten i vårt eie i 2 uker, fått heist den på land nå på fredag, og har ikke funnet noen hund eller andre dyr ennå. :lol: Vi var naturlig nok spente når båten ankom brygga hjemme, siden man aldri helt vet hva man kjøper når båten er såpass gammel - uansett hvor godt man enn sjekker på forhånd. Har rukket noen turer på fjorden også, og alt fungerer strålende.Nå er vi godt igang med rubbing og polering, også får vi shine opp teak-dekkene til våren.

Redigert av Neptune 42 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk. Prøvde meg på å ta med sitat, men det var ikke helt enkelt... :crazy:

 

Vi blir liggende på land nå i vinter - greit å få sjekket den under også, og så blir det ankervinsj og muligens hekktrusther i løpet av vinteren :smiley:

 

Melder oss plutselig inn i trawler-klubben skal du se :)

 

Så forresten Astor på gjestebrygga i Tønsberg for noen uker siden. Den så riktig så fin ut! Ikke noen trawlere som slår Grand Banks på design spør du meg :)

Link to post
Share on other sites

Hei Neptune 42

 

Vi er i startfasen med Oslofjordtreff, planen er å få til et treff til våren.

Tenkte det kunne være lurt og ikke ha treffet for tidelig i sesongen, det er tross alt en del av oss som har båtene på land om vinteren.

 

Tid og sted blir publisert på siden Trawler Treff så fort jeg får en endelig avklaring på reservering av brygge.

 

Hei rover, vimpel forslag har jeg, det kan du se her.

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Videosnutter med nye Beneteau Swift Trawler 34

 

 

http://www.tradeaboat.com.au/news-and-revi...leid/59207.aspx

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har vi hatt båten i vårt eie i 2 uker, fått heist den på land nå på fredag, og har ikke funnet noen hund eller andre dyr ennå. :lol: Vi var naturlig nok spente når båten ankom brygga hjemme, siden man aldri helt vet hva man kjøper når båten er såpass gammel - uansett hvor godt man enn sjekker på forhånd. Har rukket noen turer på fjorden også, og alt fungerer strålende.Nå er vi godt igang med rubbing og polering, også får vi shine opp teak-dekkene til våren.

 

Gratulerer med flott båt! :flag: Synes som sagt den ser svært flott ut, og med en pris som må være bra. Har du prøvd badekaret!? :lol: Står for meg som en stilig og temmelig uvanlig mulighet i en fritidsbåt. Venter spent på erfaringer etterhvert. Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...