Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Hei.

 

Har du kjennskap til DeFevre’n som er nevnt på siden vår, Trawlere i Norge?

 

Det er en som er interessert i DeFevre’n som står annonsert på Finn.no, men syntes det er langt å reise fra Oslo til Trondheim bare for å ta en titt / trawlerprat.

 

 

Trawlig hilsen

Roald

 

Hei

Dette må være drømmebåten :smiley:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hvorfor monteres det slike kontrollbokser? En med gass og en med gir, da i dette tilfelle 2 med gass og 2 med gir...

Finnes det fordeler med det?

 

Hei

Ikke vet jeg :confused: , det var fire spaker på båten min også.

Etter en sesong la jeg om til Kobelt med en spak for hver motor. og er fronøyd med det. :smiley:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Synes dette er artig! Grand Banks til GB36 Embla er båten som startet vår jakt for trawler. Gratulere med båten forresten! Nydelig linjer. Dame mi hadde alltid lyst til en GB. Hun fikk info om denne båt gjennom en shipbroker i Sverige (hun jobbe i shipping). Vi fikk aldrig nok info fra de å gjøre en ordendlig vurdering. Etter å snakke om det et stund, bestemt vi at tre skrog var litt for mye for oss. Men...jeg fikk grønt lys for går videre med trawler saken. Det var Mai 2008. Tegning vi fikk fra Emba hengt på veggen på jobb til C-Kip blir kjøpt Mai 2009. Vår båt har vi kjøpt i Enland og dette var en gøy og lær rikt erfaring. Jeg har en del teak oppfriskning utvendig på Goya også, men man må ta det som en "Labour of love"!

Gøy å høre båten er nå i Norge!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen og inn i Trawler familien Goya.

 

Selv var jeg også GB, frelst lenge. Men valgte en Sun deck type i stedet, både pga. pris ,men ikke minst

så ble jeg fasinert av plasseutnyttelsen på denne båttypen.

 

Har du meldt deg inn i http://www.trawler.no/ ?

 

Redigert: så at du var medlem.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser att det har varit några inlägg om en deFever för några veckor sedan.

 

Jag var nere i Grekland och gjorde lite eljobb på en deFever 60 fot båt nu i September, och jag fick överlag ett gott intryck av båten.

 

Verkade rejält byggd med i stort sett snygga installationer.

 

Vägde 40 ton tror jag och gick givetvis därmed ganska majestätiskt i sjön. Betydligt sävligare än min Princess såklart, men oxå mycket mindre benägen att segla i sidled när man lägger till.

Det var mestadels lugna vatten, men en dag när det blåste gott och väl 10 m/s lite snett akterifrån och vi gick över halvöppna vatten 30 nm mellan Aten och Porus fick vi användning för stabilisatorer som fanns installerade, och det var ju ganska imponerande!

 

Rejäla boytor under däck givetvis, och rymligt Övre Däck.

 

Givetvis fanns det en del jag skulle ändrat på om det var min båt, men jag är väl typen som skulle fått sådana ideer oavsett vilken båt jag hade köpt.

Men om jag jämför med min egen båt så känns det väl som om Princess har skaffat sig mer praktisk erfarenhet hur en båt användes och vad man behöver för lösningar som fungerar till sjöss.

Men som sagt i stort sett så rör det sig om saker som man kan anpassa.

 

Beträffande motorreglagen så var det vattenmanövrerade hydrauliska reglag med separata spakar för varvtal och backslag. Dom var rejält tungarbetade, man kunde knappast lägga fram på båda motorerna samtidigt, utan fick ta en motor i taget. Och ingen Autosynk. Verkade lite stenålder när man är van vid Mathers MicroCommander med fingertoppsmanöver. Men kanske mer fartygsmässigt?

 

Bifogar en bild på maskinrummet med nästan ståhöjd och bra utrymme att röra sig. Kunde väl få vem som helst att bli avundsjuk...

 

 

engine_room_4.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisan

Jeg lurer på om ikke den NYDELIGE GB`n 42 Eu er den samme som ligger til salgs på FINN.no

GB 42 Europa.

PS............... en som er seriøst på Jakt etter en tilsvarende GB, Det må være Europa mod.

TIPS om en brukt?? mottas med takk. jeg er på Boat shop 24 hver dag og sjekker.

Hvis noen kjenner til den som lå til salgs?????? på Finn.no i 2007, en GB 42 EU fra 1982 (så aldri at den var var solgt, ble bare plutselig borte!)

Disse båtene er jo like like nydelige uansett når de er bygd.

 

Hilsen en STOR GB Fa`n

 

Hilsen Børsy

Link to post
Share on other sites

Hei

Så er vinteroppgraderingen i gang.

Sandblåst bort alt bunnstoff.

Demontert badeplattform og leverte den som mal for en ny. Denne gang i plast.

Teaken fra den gamle plattformen skal jeg bruke til ny krybbe for redningsflåte.

Radar/plotter og autopilot sendes til Raymarin for sjekking/oppgradering.

Sliping av dørk i salong og nytt skott i akterkabin får komme når det blir noe mildere.

Til dere som er på vannet:

Skulle ønsket jeg var der, men det kommer til neste år. :sailing:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei Astor,,,Hei Roald

 

Takker for både svar og bilde, nydelig båt og hund.

Det ligger en en GB 42 eu på Finn. kode 19673550.

Den GB`n jeg nevnte fra 1982 Må da finnes i Norge, var avertert i Stavanger. mulig jeg kontakter FBI. HO HO. :confused:

Melder meg inn hos dere så fort det ligger en GB til i Horten!!

 

Børsy.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte en mail til Baatmegleren i Tr.heim etter at han hadde lagt ut en trawler med merke Marco Polo til salgs. Baatmegleren har kalt denne en Grand Banks, noe den definitivt IKKE er. Jeg trodde fagfolk så forskjell på de ulike merkene?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Et par trawlere vi har møtt på vår vei. Dvs. den ene går vel under betegnelsen trader for de fleste.

trader_ellen_og_knut.jpg

Denne traderen har hjemmehavn på Sætre. Jeg mener den ligger ute for salg nå. Det er vel få fritidsbåter som kan skilte med så mye plass som en trader.

 

trawler_ved_stroemstad.jpg

Denne trawleren var på vei inn til Marieholm v/Strømstad. Den har hjemmehavn her. En flott trawler syntes jeg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...