Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Hei

Jeg kontaktet mitt forsikrigsselkap i dag.

De har ingen parametere for justering av premie i forhold til fartspotensiale, erfaring eller alder på fører/eier.

Kun forsikringsverdi (mest vektet). antall HK, og så bevoktet havn etc.

Vi som er i NTK kunne kanskje gå sammen om og vise at vi er en solid gruppe båtførere/eiere som stort sett har vært på sjøen noen år.

Som kjent er ikke dette båttypen for "nyrike" og fartsglade. :wink:

mvh

giver

ps Når skjedde siste ulykke med en trawler her i landet??

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så pass lenge :smiley: Meinte å hugse at du skreiv om at du hadde vore nedpå. Men 15 år sidan er lenge :flag:

Hei

Når jeg har ligget fortøyd med baugen inn har det skjedd, ja. :yesnod:

La meg i en perioden for nær la så medrederinnen kunne komme seg i land, sterkt redusert av kreft.

Men det er noe jeg tar på egen kappe.

Båt kan repareres. :wink:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er båten i havn :smiley:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/602/grand_banks.jpg

 

Litt uvant å ha store buldrene diesler under beina i stede for en liten symaskin på 60 hk og ikke minst seil.

 

Trawler`n hadde nok ikke kommet inn i familien hadde det ikke hvert for all inspirasjon på baatplassen og ikke minst Trawlertråden :yesnod:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger

 

Foreløpig bruker jeg tiden til å bli kjent med alle systemene ombord, vannvittig mye utstyr som krever en masse strøm.

 

Jeg tror det første prosjektet blir å spare strøm. Jeg må forsøke å redusere nødvendigheten av å kjøre genrator betydelig.

 

Webasto 2010 vannvarmer i stede for reversering av aircon blir første prosjekt i januar. :yesnod:

 

Så får vi se videre derfra.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, gratulerer!!

Det er så hyggelig hver gang det dukker opp nye trawlermannskap!

Vi blir stadag fler, og vi vil bli mange!

 

Jeg var i akkurat samme sitasjon som deg. Jeg har stor generator og 3 reversible airconditionanlegg, så det var ikke noe problem å få varme. Men som du sier, det kunne være hyggelig og behagelig med varme uten generatorkjøring.

 

Jeg ble anbefalt IKKE å montere stor dieselvarmer. For sotfri forbrenning er det en fordel at varmeren går for fullt. Siden jeg lettvint kan få opp varmen, så valgte jeg en liten og nett Webasto 5 kW for kosevarme og vedlikehold. Det skulle etter alle tabeller være for lite for en såpass stor båt, men den er godt isolert og resultatet overasker meg. Det er utrolig hvor effektiv den lille varmeren er, både for å varme opp og ikke minst for å holde varmen oppe.

 

Jeg regnet som så at for prisen av en stor fikk jeg to små. Fordelen med det er mindre sot og reserve varmer, men jeg er så fornøyd med det jeg får ut av en 5 kw varmer at jeg har valgt å droppe nummer to.

Link to post
Share on other sites

Lykke til videre i jakten. Vi angrer ikke en dag på valget av Grand Banks. En komplett båt for oss.

Hei

Jeg må inrømme at ikke jeg heller har hørt om noen som har byttet seg fra trawler, bare til. :smiley:

På den annen side skjer det mye her i verdenen uten at jeg får det med meg. :rolleyes:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Webasto 2010 vannvarmer i stede for reversering av aircon blir første prosjekt i januar. :yesnod:

Jeg har Webasto DV 2010 vannvarmer, den bråker og bruker masse strøm, men gir masse varme. Har ikke problemer med soting. Hvis jeg skulle valgt i dag hadde jeg kombinert med en 3 kw Wallas og 5 kw Webasto vannvarmer.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. :flag:

 

Båten har i vinter havn ved tidligere Fredrikstad Motor verksted på Kråkerøy. Midt i sentrum

 

Til sommeren jobber jeg med flere alternativer.

 

Jeg driver og sjekker priser på diesel om dagen. Beste pris så langt 6,85.-

 

Noen som har tips om leverandører med lavere pris?

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...