Jump to content

Tips sandblåsing / maling av innenbordsmotor

Sofaseileren

Recommended Posts

Skal sandblåse og male en motor før den settes i båten. Finner ingenting av praktiske tips på sandblåsing på nettet, og er selv helt grønn her.

Kan noen gi noen tips på hvordan man går fram? Bør deler av motoren maskeres, og eventuelt med hva? Hva er anbefalt avstand fra blåsepistol til motor, osv, osv.

I tillegg ønsker jeg tips om hva slags motormaling som gir best rustbeskyttelse.

Huff, sand og motorer, nei og nei.....

Går ikke sammen.

Selv om du maskerer og tetter vil det komme sand inni.

Det fungerer som slipepasta og etter en stund ..........

Nei, masker, skrape, pusse, avfette og evt. Ferro-bet (el. tilsvarende)smøres på for å stoppe rustangrep, før du stopper prosessen etter anvisningen på boks/kanne. Etter tørking:

Finn et malingssystem hos din lokale fargehandler som begynner fra scratch med reint stål og følg det til du har toppstrøket på. Det burde holde en god del år fremover....

Ikke gjør det! Sanden trenger inn alle steder, og ødelegger tetninger etc. I verste fall blir resultatet totalhavari! Gi den heller en skikkelig omgang med avfetting og høytrykkspyler, gjerne med varmt vann. Puss vekk løs rust, bruk f.eks Ferro Bet på rustflekkene, grunn hele motoren og lakker. Du kan riktignok risikere ett og annet rustgjennomslag, men det er tross alt bedre enn en havarert motor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ferro bet'en kan med fordel vaskes for å få vekk syrerestene, evt. i det minste koste vekk det hvite støvet som dannes hvis det er for upraktisk å væte motoren til igjen. Begge deler går greit. Deretter er det bare å prime og lakke.

Hvis det er snakk om mye rust er det greit å først ta alt løst med stålbørste, og deretter påføre Ferro Bet flere ganger og gjerne også bearbeide overflaten litt med kosten mens stoffet virker. Vent til neste dag, spyl rent, la tørke, grunn og lakk! Dette går greit, skal du se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men om jeg er ute etter et mest mulig holdbart resultat, er kanskje jobben med å fjerne rusten med Ferro-bet bedre?

I tillegg et spørsmål om noen kan anbefale en konkret merke på primer og lakk.

Min tidligere motor fikk behandling med et biltemaprodukt som noen senere har besluttet skulle utgå av vareutvalget. Den beslutningen forstår jeg godt :headbang::headbang: .

Ring til Star i Drammen. De leverer tonnevis med godsaker til Nordsjøen, dette er skikkelig holdbare saker,om ikke det rimeligste

Det jeg mener du trenger, er en tokomponent zincanriket,epoxybasert grunning (F.eks Technozinc 101 / 105?) med et eller helst to-tre skikkelig strøk med polyurethanbasert tokomponent lakk på toppen.

Er grunnarbeidet bra, og følger opp med litt CRC, har du fin motor i 10-15 år,om lekkasjene holdes i sjakk.

Suzuki

No boat needed..

Hei

Jeg ville ikke vært så redd for å blåse motoren.

Hvis du bruker tape som er lager av "gummiskum" som brukes til isolering av rør mm og tetter åpningene og foran alle lager og tetninger, så går det bra. Dette er tross alt samme motorene som brukes på støvete grusveier, i pukkverk, fjellborerigger mm, og de har ikke masse huller rundtomkring.

Kabling bør fjernes, og slanger trekkes ett stykke ut på niplene slik at du får blåst den innerste delen.

Til maling bruker du en epoxsyprimer som er beregnet på stål, og epoxsymaling oppå.

Før du maler bytter du elkontakter og annet småtteri som med fordel kan "males fast" igjen.

Olje og dieselfilter bytter du etterpå før malingen er gjennomherdet. Når den er helt herdet blir de vanskelig å få av.

Har gjort dette med etpar båtmotorer, og vært svært fornøyd. Ruster "aldri"

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...