Sofaseileren Startet 8.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2006 Skal sandblåse og male en motor før den settes i båten. Finner ingenting av praktiske tips på sandblåsing på nettet, og er selv helt grønn her. Kan noen gi noen tips på hvordan man går fram? Bør deler av motoren maskeres, og eventuelt med hva? Hva er anbefalt avstand fra blåsepistol til motor, osv, osv. I tillegg ønsker jeg tips om hva slags motormaling som gir best rustbeskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 8.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 Jeg kan ikke tenke meg at det går an og sandblåse en motor uten og demontere den, skal man sandblåse så hardt at malingen går av så vil jo alt annet på motoren bli ødelagt det holder i hvertfall ikke med maskering av de delene som kan bli ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 Min motor ble demontert og glassblåst når den ble overhalt. Resultatet ble veldig bra. Ble deretter lakket med blå industrilakk. Skulle visst være litt bedre Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 Huff, sand og motorer, nei og nei..... Går ikke sammen. Selv om du maskerer og tetter vil det komme sand inni. Det fungerer som slipepasta og etter en stund .......... Nei, masker, skrape, pusse, avfette og evt. Ferro-bet (el. tilsvarende)smøres på for å stoppe rustangrep, før du stopper prosessen etter anvisningen på boks/kanne. Etter tørking: Finn et malingssystem hos din lokale fargehandler som begynner fra scratch med reint stål og følg det til du har toppstrøket på. Det burde holde en god del år fremover.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 Ikke gjør det! Sanden trenger inn alle steder, og ødelegger tetninger etc. I verste fall blir resultatet totalhavari! Gi den heller en skikkelig omgang med avfetting og høytrykkspyler, gjerne med varmt vann. Puss vekk løs rust, bruk f.eks Ferro Bet på rustflekkene, grunn hele motoren og lakker. Du kan riktignok risikere ett og annet rustgjennomslag, men det er tross alt bedre enn en havarert motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sofaseileren Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Tydeligere kan det ikke sies. Jeg tar meldingen og skraper isteden. For å kunne få det inn med teskje: Males det direkte oppå Ferro-bet, eller fjernes det igjen før grunning og lakking? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Ferro bet'en kan med fordel vaskes for å få vekk syrerestene, evt. i det minste koste vekk det hvite støvet som dannes hvis det er for upraktisk å væte motoren til igjen. Begge deler går greit. Deretter er det bare å prime og lakke. Hvis det er snakk om mye rust er det greit å først ta alt løst med stålbørste, og deretter påføre Ferro Bet flere ganger og gjerne også bearbeide overflaten litt med kosten mens stoffet virker. Vent til neste dag, spyl rent, la tørke, grunn og lakk! Dette går greit, skal du se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roy_n Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Det finnes en del produkter i handelen som du kan male direkte oppå rust. Eks brunox epoksy. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Men om jeg er ute etter et mest mulig holdbart resultat, er kanskje jobben med å fjerne rusten med Ferro-bet bedre? I tillegg et spørsmål om noen kan anbefale en konkret merke på primer og lakk. Min tidligere motor fikk behandling med et biltemaprodukt som noen senere har besluttet skulle utgå av vareutvalget. Den beslutningen forstår jeg godt . Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 Ring til Star i Drammen. De leverer tonnevis med godsaker til Nordsjøen, dette er skikkelig holdbare saker,om ikke det rimeligste Det jeg mener du trenger, er en tokomponent zincanriket,epoxybasert grunning (F.eks Technozinc 101 / 105?) med et eller helst to-tre skikkelig strøk med polyurethanbasert tokomponent lakk på toppen. Er grunnarbeidet bra, og følger opp med litt CRC, har du fin motor i 10-15 år,om lekkasjene holdes i sjakk. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bolla Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 2komp primer for plast og metall fra star.... detta er gosaker...funker på stål ..undervannshus påheng/drev.. holdt også bra på alu propeller..OG bilen.. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 en tokomponent zincanriket,epoxybasert grunning (F.eks Technozinc 101 / 105?) med et eller helst to-tre skikkelig strøk med polyurethanbasert tokomponent lakk på toppen....... Oj, detta var rett på sak. Takk Zuki, Starkatalogen er funnet fram! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 UPS; Presisering. Technozinc er et fabrikasjon / produktnavn. Det får du neppe på Star. De har garantert tilsvarende guffelure. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars Hansen Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Hei! Jeg vet at Industriservice i Sarpsborg bruker en malingsfjerner som de vasker mororene med før lakkering. Brukes sammen med steamer. Bruker deretter en lakk som er veldig fin på gamle motorer, deres erfaring er at den sitter bedre der hvor det har vært rust. Ring og hør med de! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 Hei Jeg ville ikke vært så redd for å blåse motoren. Hvis du bruker tape som er lager av "gummiskum" som brukes til isolering av rør mm og tetter åpningene og foran alle lager og tetninger, så går det bra. Dette er tross alt samme motorene som brukes på støvete grusveier, i pukkverk, fjellborerigger mm, og de har ikke masse huller rundtomkring. Kabling bør fjernes, og slanger trekkes ett stykke ut på niplene slik at du får blåst den innerste delen. Til maling bruker du en epoxsyprimer som er beregnet på stål, og epoxsymaling oppå. Før du maler bytter du elkontakter og annet småtteri som med fordel kan "males fast" igjen. Olje og dieselfilter bytter du etterpå før malingen er gjennomherdet. Når den er helt herdet blir de vanskelig å få av. Har gjort dette med etpar båtmotorer, og vært svært fornøyd. Ruster "aldri" Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.