Jump to content

Register for båtførerbeviset?


rogerfo

Recommended Posts

Det er endel som har tatt båtførerbeviset som valgfag på ungdomsskolen. Dersom dette fremgår av karakterutskriftene er det visstnok godt nok som bevis.

 

 

hehe er nok en av de, men blir jeg stoppet av noen for sjekk, er det vel ingen som tror det er meg fordet... vi snakker heftig 80talls look med ball genser, piggsveis og colabunner som brilleglass...

Link to post
Share on other sites

hehe er nok en av de, men blir jeg stoppet av noen for sjekk, er det vel ingen som tror det er meg fordet... vi snakker heftig 80talls look med ball genser, piggsveis og colabunner som brilleglass...

 

Hehe. Har klart å ikke rote vekk Båtførerbeviset fra 1980 - det ligger i båten, klar til framvisning (!) Om jeg blir stoppet og avkrevd dokumentasjonen i Nordland? Tja... :eek:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Heisann,

Jeg tok mitt "sertifikat" som 15-åring i 1969 på Ruseløkka skole (frivillig på kveldstid)

Gjorde dette fordi jeg kjøpte min første båt; en 21 fots tresnekke med 3.5 hk ensylindret

FM motor; istedenfor moped. Har hele tiden siden hatt både seil-og motorbåter. Den gang var

det, såvidt jeg husker, Havnepolitiet i Oslo som hadde kartotek/oversikt over hvem som hadde

"bårførerbeviset". Men når jeg sjekket for endel år siden, eksisterte ikke dette arkivet

lengre.......

Betyr dette at jeg, som har vært kontinuerlig båteier siden 1969 fra en alder av 15 år,

m.a.o. i 38 år, er nødt til å bruke tid og betale for å kunne føre båten min i fremtiden ??

Det er ingen tvil om at kompetansen min er tilstede; jeg går gjerne Oslofjorden til Skagen

eller Læsø, selv på natterstid; jeg navigerer uten problemer innaskjærs (på fyr, og med

hjelp av en utmerket nattkikkert - russisk militærkikkert met 35 k x lyssyrke)) eller fra

Torgersø til Verdens Ende i bekmørke; og kona blir hissig når jeg senker farten til 7-8 knop

gjennom Drøbaksundet og til Fagerstrand er passert (mens de ombord i seilbåtene vi

sakte glir forbi hilser høflig som takk for hensynsfull kjøring.......)

Det snakkes om aldersgrense; båteiere over 60 år skal være fritatt::::: Ærlig talt;

det finnes jo også en god del nybegynnere over 60 år......

Skal galskapen ingen ende ta ????

 

m v h

St Soleil (P36 Riviera m / 2 x 306 HK, båtvant og som vet å ta hensyn)

Link to post
Share on other sites

Heisann,

Jeg tok mitt "sertifikat" som 15-åring i 1969 på Ruseløkka skole (frivillig på kveldstid)

Gjorde dette fordi jeg kjøpte min første båt; en 21 fots tresnekke med 3.5 hk ensylindret

FM motor; istedenfor moped. Har hele tiden siden hatt både seil-og motorbåter. Den gang var

det, såvidt jeg husker, Havnepolitiet i Oslo som hadde kartotek/oversikt over hvem som hadde

"bårførerbeviset".

 

Da var du jammen før meg gitt. På mitt gamle båtførerbevis er datoen 25. mai 1970, og det er utstedt av Sjøfartsdirektoratet. Kurslederen var en gammel skipper som het Jean P. Steen. Det er synd når sånne gamle papirer kommer bort, men du har vel neppe kastet det, så da er det vel bare å lete??? Huff, nei nå var jeg vist litt stygg, men er det virkelig tilfellet at myndighetene har kastet bort alle spor etter dette? Det er rimelig sløvt, da burde de jo faktisk gjøre noe for å rette opp fadesen. Syns jeg i alle fall.

 

 

Ellers kan jeg anbefale ett av Poseidons kurs til D5L, selv om du har all verdens erfaring, vil du helt klart ha noe å lære der. Jeg har hatt båt siden 1959, og tatt de samme turene som du nevner flere ganger, men lærte faktisk masse fine ting hos Poseidon. :drink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg slår nok sansynligvis alle her når det gjelder å ta vare på sine gamle papirer.

Noen som har så gammelt "Førertilladelse" og dokumentasjon på "fartstid" som meg? :wink: :wink:

 

forertilladelse.jpgbevidnelse.jpg

 

Lars Helgesen :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og man får vel beskjemt innrømme at Poseidon har rett (men jeg har mitt eget båtførerbevis fra 1987).

Her kaptein Lars Helgesen fra Kopervik og meg, pluss maleri av båten det henvises til i dokumentet.

 

farfar_og_meg.jpgsusanne.jpg

 

Lars H.

(men nå skal jeg holde meg bedre til emnet for tråden)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe særlig gammelt båtførerbevis, men kan gi noen opplysninger som kanskje hjelper andre.

 

Jeg tok mitt i militæret hvor følgende nummer inngår:

 

baatfoererbevis_4.jpg

 

 

 

Videre er det et stempel på båtførerbeviset:

 

 

baatfoererbevis_3.jpg

 

 

På stemplet står det visstnok "BÅTFØRERPRØVEN" , "AUT. EKSAMINATOR", antagelig ikke så mye å bli klok av,

 

men stemplet er i alle fall rundt, og dette pleier å virke i Tyskland.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...