Jump to content

VP2B: varm på tomgang


New Attitude

Recommended Posts

Min gamle VP2B er ferskvannskjølt, og etter gode tips fra forum-medlem går den nå alldeles nydelig. Sånn inntil i kveld...

 

Starter etter 3-4 sekunder og går vakkert. Ligger i havn og lar motoren gå mens jeg legger ut litt ekstra fortøyning i påvente av varslet stiv kuling. Etter 30-45 min ser jeg at tempnåla går på rødt. Slår av motor og åpner motorkassen, og det virker ikke unormalt varmt der. (Motoren har gått varm en gang tidligere grunnet grums i kjølekanaler - og DA var det hett i motorrommet. Nå går det an å ta på toppen)

 

En telefonsamtale senere får jeg høre at "joda, VPen kan godt gå varm på tomgang i havn, da båten det ikke er bevegelse gjennom vannet og derfor dårlig tilsig av kaldt sjøvann."

 

Er det noe i dette?

Trodde pumpen skulle klare å dra inn nok vann.

 

Vanninntaket er ikke blokkert. Motortemp holdt seg midt på grønt da jeg hadde båten ute for et par dager siden.

 

Defekt termostat? Defekt impeller?

 

Jeg tar gjerne imot innspill FØR jeg skrur i vei og mister nattesøvn...

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Link to post

igjengrodd genomföring alternativt om du har ett sjövattensfilter som er fullt av skit......

 

då orker ikke impellern o 'dra' på tomgang.....

 

det med sjövattenfiltret hände mig i somras, lite rensning der så var allt frid o fröjd....

 

du kansje har en masse skal i silen i bordsgenomföringen ?!

S/Y Gunga Din

Link to post

Når du sier det ikke virket varmt i motorrommet så er det jo fristende å tenke at det er temp.instrumentet som er i ustand. En løs ledning/dårlig kontakt SKAL få temperaturen til å stige på instrumentet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Kommer det godt med kjølevann ut (i eksosen)? I så fall er det ikke impelleren!

 

Det kommer bra med vann ut med eksosen, så da begynner det nok å peke mot termostat?

 

Supert for en ikke-motorkyndig å få slik eliminasjonshjelp som dette :smiley:

Dufour 40 Performance

Link to post
Når du sier det ikke virket varmt i motorrommet så er det jo fristende å tenke at det er temp.instrumentet som er i ustand. En løs ledning/dårlig kontakt SKAL få temperaturen til å stige på instrumentet.

 

Oj, nå lærer jeg masse. Det skal jeg jammen sjekke i kveld. Takkar for innspill

Dufour 40 Performance

Link to post

Da tror jeg det nærmer seg en løsning - og forklaring... Jeg tok bort motorkassen (sitter rett bak masta på Maxi 95en), og hadde fri tilgang til motor. Sjekket olje, kjølevæske, sprayet kontakter med 6-66, sjekket ledning til tempmåler og startet motoren. Lot den gå litt, og temperaturen steg litt høyt etter noen minutter. Kvelte motor og lot tenningen stå på. Hmm, noe var ikke som det pleier. Etter litt undring oppdaget jeg at det var stille i motoren... Pumpen til ferskvannssløyfen i kjølesystemet gikk ikke (!) Vel, der var forklaringen - men hvorfor gikk den ikke? Lang historie kort: ledningen som går fra pluss bak hovedkontrollpanelet var av.

 

Takkar for innspill :smiley: Nå har jeg i hvertfall ekstra impeller og ny termostat ombord :blush:

Dufour 40 Performance

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...