New Attitude Startet 9.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2006 (redigert) Min gamle VP2B er ferskvannskjølt, og etter gode tips fra forum-medlem går den nå alldeles nydelig. Sånn inntil i kveld... Starter etter 3-4 sekunder og går vakkert. Ligger i havn og lar motoren gå mens jeg legger ut litt ekstra fortøyning i påvente av varslet stiv kuling. Etter 30-45 min ser jeg at tempnåla går på rødt. Slår av motor og åpner motorkassen, og det virker ikke unormalt varmt der. (Motoren har gått varm en gang tidligere grunnet grums i kjølekanaler - og DA var det hett i motorrommet. Nå går det an å ta på toppen) En telefonsamtale senere får jeg høre at "joda, VPen kan godt gå varm på tomgang i havn, da båten det ikke er bevegelse gjennom vannet og derfor dårlig tilsig av kaldt sjøvann." Er det noe i dette? Trodde pumpen skulle klare å dra inn nok vann. Vanninntaket er ikke blokkert. Motortemp holdt seg midt på grønt da jeg hadde båten ute for et par dager siden. Defekt termostat? Defekt impeller? Jeg tar gjerne imot innspill FØR jeg skrur i vei og mister nattesøvn... Redigert 9.Oktober.2006 av Attitude (see edit history) Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 igjengrodd genomföring alternativt om du har ett sjövattensfilter som er fullt av skit...... då orker ikke impellern o 'dra' på tomgang..... det med sjövattenfiltret hände mig i somras, lite rensning der så var allt frid o fröjd.... du kansje har en masse skal i silen i bordsgenomföringen ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
New Attitude Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 En god tanke, men båten ble sjøsatt i august, og skroggjennomføringen/sjøvannsfilter ble renset da. Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2006 ja da kan det ikke vara det.......... impeller? termostat ? som du skriver själv, du får nog börja ned enten den ene eller den andre 50% chans Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NovaMalin Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Kommer det godt med kjølevann ut (i eksosen)? I så fall er det ikke impelleren! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
SveinHa Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Når du sier det ikke virket varmt i motorrommet så er det jo fristende å tenke at det er temp.instrumentet som er i ustand. En løs ledning/dårlig kontakt SKAL få temperaturen til å stige på instrumentet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
New Attitude Svart 10.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Kommer det godt med kjølevann ut (i eksosen)? I så fall er det ikke impelleren! Det kommer bra med vann ut med eksosen, så da begynner det nok å peke mot termostat? Supert for en ikke-motorkyndig å få slik eliminasjonshjelp som dette Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
New Attitude Svart 10.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Når du sier det ikke virket varmt i motorrommet så er det jo fristende å tenke at det er temp.instrumentet som er i ustand. En løs ledning/dårlig kontakt SKAL få temperaturen til å stige på instrumentet. Oj, nå lærer jeg masse. Det skal jeg jammen sjekke i kveld. Takkar for innspill Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
New Attitude Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Da tror jeg det nærmer seg en løsning - og forklaring... Jeg tok bort motorkassen (sitter rett bak masta på Maxi 95en), og hadde fri tilgang til motor. Sjekket olje, kjølevæske, sprayet kontakter med 6-66, sjekket ledning til tempmåler og startet motoren. Lot den gå litt, og temperaturen steg litt høyt etter noen minutter. Kvelte motor og lot tenningen stå på. Hmm, noe var ikke som det pleier. Etter litt undring oppdaget jeg at det var stille i motoren... Pumpen til ferskvannssløyfen i kjølesystemet gikk ikke (!) Vel, der var forklaringen - men hvorfor gikk den ikke? Lang historie kort: ledningen som går fra pluss bak hovedkontrollpanelet var av. Takkar for innspill Nå har jeg i hvertfall ekstra impeller og ny termostat ombord Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Suzuki Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 den feilen kostet meg en motor. Forskalingssnekker til elektriker kan ha sine ulemper... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.