Sigurd Startet 10.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2006 Er det noen som har erfaring med disse motorene? Jeg har med drift og vedlikehold av ett par flagra nye. I utgangspunktet regner jeg vel med at det er driftsikre saker, men det ville vært interessant om noen har erfaringer på godt eller ondt. Noe spesielt jeg må være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Jeg hadde denne motoren i en Scand Atlantic fra 2000 - 2006, og har to stk i en ny Beneteau Swift. Jeg hadde som alternativt valg 2 x Volvo D6 370, men valgte som nevnt å bli ved Yanmarmotorene. Av dette kan det sluttes at jeg i hovedsak er fornøyd med Yanmar 6 LYA-STE. Det kan være vanskelig å sette opp komplett liste over styrker og svakheter ved motoren. I den forrige båten kjørte jeg ofte med turtall på 2900 - 3100 rpm, og båten kunne gå opptil 12 timer uten noen tendens til temperaturstigning eller øket oljetrykk. Yanmar Norge uttrykker selv at de har svært få reklamasjoner på motoren. For å nevne noen ulemper: noe av vedlikeholdet er litt komplisert: Oljefilteret sitter horisontalt og når dette tas av er det lett for oljesøl, så du må bygge opp omkring tilslutningsstussen med filler og stå klar med å sku inn nytt filter omgående. Noen modeller har en sinkanode under oljekjøleren, denne kan være vanskelig å se i trangt motorrom eller om man ikke bruker instruksjonsboka nøye. Impelleren kan være vanskelig tilgjengelig. Noen anbefaler å demontere hele impellerhuset, men jeg har så langt skrudd av frontdekslet og skiftet impelleren forfra, dette krever visse teknikker med zalo-såpe og sammenpressing av impelleren med slangeklemme. Når du fyller konserveringsvæske på motoren bør du ha bistand fra en som starter og stopper motoren, for den suger væske fort og det er en utfordring i seg selv å kunne fylle på væske fort nok. Om du skulle få vann i dieseltanken og stopp på grunn av vann i dieselsystemet har jeg ved tre anledninger erfart at det i etterkant går greit å starte motoren uten nevneverdige vansker. Ellers har jeg erfart at det er viktig å ha godt utprøvd propell på denne motoren (det gjelder sikkert de fleste motorer). På Atlanticen hadde jeg propell hvor fartsområdet forandret seg svært merkbart før og etter at turboen "slo inn", med ny båt som ikke har planingsterskel er det ingen slike effekter. Så langt oppfatter jeg Yanmaren som en pålitelig og slitesterk motor - men det er viktig at man etterser de vanlige kontrollrutinene og ikke bli slapp i forhold til vedlikehold - men dette gjelder vel også de fleste motorene. Jeg hadde et problem med den forrige 6LYA-STE'en: etter fire år ble det vannlekasje i kjøleren til girolja grunnet en korrodert bolt. Oljekjøleren var av typen BOWMAN, nr 1069 – 1, Date 5 -99. Det ble endel skader av elektrisk utstyr grunnet dette. Yanmar Norge opplyste at dette skyltes en feil fra leverandør av oljekjøleren. Du kan jo sjekke hvilken type oljekjøler du har og eventuelt undersøke om avtappingsbolt er korrodert. Yanmar Norge opplyser at motorene regelmessig, eksempelvis 1 gang hver eller annenhver time bør kjøres med stort turtall med belastning, og ikke i frigir, for å få ut koksing i motoren. Det anbefales visstnok å kjøre på vanlig autodiesel som har lavere svovelnivå enn marinediesel, slik jeg har forstått. Kommer evt. tilbake med flere opplysninger ved behov - motorer er forøvrig ikke mitt "sterke" felt. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Takker så mye for opplysninger og hint. Jeg ser tydelig problemer med søl som kan oppstå ved oljfilter skift. 50 timer rutina kommer opp på den ene motoren snart og jeg regner med å hugge hull og tappe det gamle filteret før jeg skrur det av. Håper det hjelper litt. Propell er ikke noe problem. Motorene sitter i to MP-800 Springere tilkobla Hamilten 274 jet via ZF-220 gear. Skal sjekke opp gearolje-kjølerne. Det er Bowman sine. Skal sjekke numrene. Håper de har utbedra feilen. Uansett skal jeg holde ett godt øye med dem. Jeg har ikke tilgang på autodiesel så det blir å bruke MGO. Det får bare stå til. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Jeg ønsker opplysninger om vifteremma på Yanmar 6LYA-STE. På nåværende er det opplysning om at det er en Mitsubishi, men jeg er usiker på hvilke av de to numrene vist på bildet som er selve delenummeret: Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Det er en orginal reim, ikke Mitsubishi men fra Mitsuboshi (med O) Belting. Drittreim, som ikke klarer særlig pes på en høyeffektiv dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Takk Mix, hva er byttealternativet. Trenger så nøyaktig spesifikasjon som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 (redigert) 6LY bruker sannsynligvis samme reima som min 6LY2. Optibelt Super X Power XPA 1382. Redigert: 6LY og 6LY2 bruker samme reima. Redigert 2.Desember.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Er det E. Lund Maskin AS som har de gunstigste prisene, eller er det like greit å kjøpe 10 stk fra USA? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 En eller annen Maskin forretning som forhandler Optibelt er ok. De er billigere enn Norske Yanmar forhandlere på Optibelt ihvertfall. Tror ikke Optibelt er særlig utbredt i USA, men du kan jo prøve. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 (redigert) Gates/Bilextra har bra Gates reimer og de lager bla kamreimene til mange japanske biler produsert i Europa. Mitsuboshi er ellers et pålitelig merke - om reima er rett for oppgaven..... Redigert 2.Desember.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Standard reimer for bil, f.eks Gates, Contitech, etc. kan du glemme. Til og med Gates Green belt Heavy Duty er ubrukelig etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Jeg forsøker å kjøpe viftereimer fra E. Lund av typen Optibelt Super X Power XPA 1382 som Mix har gitt henvisning til. Jeg tror Yanmar Norge kjøper sine herfra. Kjenner noen betegnelsen på impellerne til samme motor (6LY og 6LY2)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.