Jump to content

Yanmar 4JH2UTE, trekke topplokksmuttre, stille ventiler ?

Haba

Recommended Posts

:crazy::sad:

Hei igjen !

I instruksjonsboka for min motor Yanmar 4JH2UTE står det at topplokksbolter/mutre skal ettertrekkes etter 600 timer.

Ved kontakt med merkeverksted blir det sagt at dette ikke er nødvendig.

Dette mener jeg også å ha lest på en eller annen Yanmar nettside.

Hva skal jeg tro ?

Motor har nå gått omlag 450 timer, båt er kjøpt brukt (98 mod.) og selger opplyste at han hadde latt et merkeverksted ta seg av all service, men han ante ikke hva som var gjort.

Foresten hvor ofte bør jeg sjekke ventilspillet ?

mvh

Haba

Hvis det står i instruksjonsboka at du skal ettertrekke etter 600 timer ville jeg gjort akkurat det: Ettertrukket etter 600 timer.  Enkel sak på de fleste motorer, sikkert også på Yanmar uten at jeg kjenner spesielt til denne. Ta av toppdekslet  og etterdra boltene i det mønsteret som står oppgitt i verkstedhåndboka.

Jeg sjekker ventilklaringene hver vår og ikke oftere. Kun en gang på de 4 årene jeg har hatt denne båten har det vært nødvendig å justere klaringen på mine motorer. Hvor stabilt ventilsystemet er vil nok variere fra merke til merke. Hvis du merker at klaringene endrer seg vesentlig på ett år ville jeg halvert intervallene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hadde en gang en Ford 2712. I boka står der at ventilene skal justeres etter 400 timer. Min motor var kjørt 2000 timer da jeg skulle justere ventilene og de var 100% riktige, trengte ikke justering. Motoren hadde aldri vært skrudd på da originallakken var ubrutt på toppdekselskruene.....

Likevel enig med "rem", gjør det som står i boka! Om du ettertrekker etter 450 eller 600 timer betyr det nok ikke så mye. Poenget er at når motoren er kjørt en tid vil toppakningen sette seg og gjerne også stålet forandre seg litt. Mange motorer skal ettertrekkes etter 10 timer og ikke senere.

Når du ettertrekker er det viktig å løsne og trekke til med riktig moment en og en bolt. Bare løsne den 1/4 tørn eller nok til at du kjenner at bolten beveger seg i gjengene og dra til igjen med en gang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

SveinHa har allerede fortalt det jeg ville si.

En innkjørt motor har erfaringsmessig lite behov for etterjustering av ventiler.

Det å løse såvidt på boltene før tiltrekking er vesentlig da man ellers ikke vil få dra til noe.

Dette fordi det statiske momentet er mye større enn det dynamiske.

Ved ettertrekking skal boltene løsnes 1/4 - 1/2 turn før de trekkes til igjen med rett moment. Som oftes med varm motor. Kun en bolt om gangen og etter foreskrevet mønster. Dersom du ikke har manual og ikke vet hva rett mønster er: begynn i senter og gå i spiral utover. Husk ALLTID å ettersjekke momentet når "spiralen" er fullført, gjerne flere ganger. Du trenger da ikke å "løsne" boltene for denne sjekken. Vippetøyet bør kontroleres og ev. justeres etter denne jobben.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...