Jump to content

turteljar på Ford 2728Tim


Hardingen

Recommended Posts

Eg har montert "ny"brukt motor i båten men fekk ikkje med komplett el anlegg.Det er ein 91 mod Ford 2728TIM .I den forbindelse lurer eg på om nokon veit korleis eg får turtelleren til å fungere.Det er ein "brytar"på dieselpumpa som er beregnet til turteljar,men korleis skal den koblast fra denne"brytaren.(to polar).Går noko om batteriet?om dynamoen?eller går to ledningar direkte til turteljar fra dieselpumpa?

Nokon som har eit kobling-skjema til denne motoren?eller som veit korleis den skal koblast?..

Link to post
Share on other sites

To ledninger direkte fra giver på dieselpumpa til turteller ja. Slik er det i alle fall på min gamle Ford Sabb. Så jeg regner med at det er samme system hos deg også.

den treng ikkje strøm til giveren på dieselpumpa altså?

Produserer sin egen spenning i giveren?

Link to post
Share on other sites

Produserer sin egen spenning i giveren?

 

Javisst! Giveren er rett og slett en liten generator. Jeg koplet feil første gangen etter å ha skiftet giver, og da gav turtellerene ikke utslag (har to av dem). men etter å ha byttet om ledningene fungerte det hele helt utmerket! Så du ødelegger ikke noe ved å kople feil, ser det ut til...

 

Jeg har koplingsskjema til min motor, men det er nok ikke så mye der som stemmer overens med din. men som sagt så er det 50% prosent sjanse til å treffe rett ved første forsøk, og det er jo ikke så verst... :wink:

 

Jeg forsøkte forøvrig først å kople min til W uttak på dynamoen, men det fungerte dårlig. Viste 12-1500 o/min uansett turtall... Dette skal visstnok kunne gå på nyere VDO turtellere, men ikke mine gamle fra 1978. Mulig din er såpass ny at det kan virke hos deg. Men hvis giveren er i orden så ville jeg ha brukt den.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Prøv å finn ut hva slags giver turtelleren din er beregnet for. Det er flere typer av de. Noen bruker W på dynamoen, andre skal ha en egen giver fra motoren et sted.

Tror du kan se bakpå turtelleren om den er beregnet for dynamo ihvertfall. Mener det står en W på den også, men er ikke sikker, da det er ganske lenge siden jeg hare vært borte i en sånn en.

Link to post
Share on other sites

Takker for svarene.har turteller som stammer fra 2704 ,men fekk også med turteller til 2728motoren så det skal nok gå greit dersom det berre skal gå ledninger direkte fra giveren til turtelleren.

På min gamle 2704 var turtelleren kobla på ein "dings"bak midten på styrbord side på motoren.Antar at det også var ein giver som fungerte som ein slags generator.lignet på ein fordeler med to ledninger fra.

Prøver det som er foreslått her så ser eg korleis det går ..

dersom nokon har koblingskjema til 2728 motoren så hadde det vert kjekt å sett det.

Er det forresten nokon som veit hvordan man kalibrerer ein turteljar i forhold til givaren?ser det er justeringsmulighet bak på turteljaren.(VDO)

Redigert av Hardingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min 2728 TIM 87 modell er ikke turtall koplet på pumpa. Har forresten byttet pumpe i år også for å få litt mere gamp ut av motoren. Ingen ledninger på den nye pumpa. På den gamle var det elektrisk kaldstart opplegg. Har ikke koplet det til på den nye. Fungerer like greit uten da jeg har varme i motorrom på vinteren. Mener og tror at turtallet er koplet via dynamo. Skal forresten sjekke nærmere ved leilighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...