Jump to content

Tett lufte slage til septik


joelle

Recommended Posts

Har hatt en "god" lukt i båten siden jeg tok over den for ett par måneder siden, og har da regnet med att jeg burde bytte allt av septikslanger i båten. Frem till jeg igår skrudde av lufte slanga og såg att den var full av guff.

 

Da er spørsmålet. Burde jeg bytta slanga helt eller rekker det med att jeg spyler / blåser den rent.

Det er ikke mange meter av denne slanga så det kan ju ikke koste hele verden å skifte den, men på samme gang så er det nokk av utgifter i samband med båten så jeg trenger ikke dem jeg ikke må

Link to post
Share on other sites

Spyl den ren du, burde være mer enn godt nok det! Men pass på at den ligger med jevnt fall eller stigning, slik at ikke dritten kan bli liggende i slangen. Ellers er det vel lurt en gang i blant å spyle med vannslange inn i luftingen for å holde denne åpen. Men pass opp for returen, det blir trykk i tanken av dette!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

rekker det med att jeg blåser den rent.

Tja? Bare ikke sug :wink:

Alvorlig. Hvilken dimensjon har slangen. De aller fleste båtprodusenter leverer underdimensjonerte lufteslanger. Ifølge ekspertene bør du opp på 3/4" eller helst 1".

Jeg lagde meg ny tank ifm. overtagelsen og benyttet 1" sanitærslange (Semperits hvite) også på luftinga. Da kan du også spyle ferskvann tibake i tanken, noe som skal være guntig for visse bakteriemiljøer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problem med min luftig. Tett som en potte. Prøvd å stake den og og blåse den opp med trykkluft uten resultat. Sitter forøvrig så krangelte til at jeg ender opp med å sette inn en ny luftig. Da vil jeg gjerne dimensjonere den opp, og ser her at det er forlslag om 3/4" eller helst 1". Vi får flere og flere tømmestasjoner på land, og jeg kunne tenkt meg å dimensjonere luftigen for slik tømming er det noen som vet og det holder med den anbefalte dimensjonen til det formålet?

Link to post
Share on other sites

Tja? Bare ikke sug :wink:

Alvorlig. Hvilken dimensjon har slangen. De aller fleste båtprodusenter leverer underdimensjonerte lufteslanger. Ifølge ekspertene bør du opp på 3/4" eller helst 1".

Jeg lagde meg ny tank ifm. overtagelsen og benyttet 1" sanitærslange (Semperits hvite) også på luftinga. Da kan du også spyle ferskvann tibake i tanken, noe som skal være guntig for visse bakteriemiljøer.

 

Når du monterte 1" slange på luftinga, benyttet du deg da av hvit nylong skroggjennomføring

Link to post
Share on other sites

Når du monterte 1" slange på luftinga, benyttet du deg da av hvit nylong skroggjennomføring

Bruk vanlig 1" skroggjennomføring i plast eller metall. Ikke den med nettig eller annet foran. Da kan du spyle tilbake med vann fra slange.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...