Jump to content

"Fin Fyr" - noen erfaringer?


Brigg

Recommended Posts

Arcus lanserte (for ca ett år siden tror jeg) produktet Fin Fyr som alternativ til Rødsprit på kokeaparater. Fordelen skal være at Fin Fyr soter mindre enn Rødsprit.

 

Har noen prøvd Fin Fyr? Soter det virkelig mindre enn Rødsprit? Andre forskjeller som lukt, brennverdi osv?

 

Selv har jeg prøvd å få tak i Fin Fyr på en rekke sportsbutikker, jakt og fridtisdbutikker m.v. her i Trondheim. I samtlige tilfeller har svaret vært et stort "hæ???" Ingen jeg har spurt har så mye som hørt om produktet. Kanskje Arcus trenger å stramme opp sin markedsføring og distribusjon?

 

Brigg

- som fremdeles sotes av Rødsprit

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å kjøpe den svenske varianten - gul plastflaske. Synes ikke at forskjellen er merkbar.

Jeg kjøpte rødspriten hos Biltema for 10 kroner pr liter.

 

Det var helt flotte greier inntil Arcus klarte å stanse salget   -   for å kunne levere sin egen rødsprit for 50 kroner pr liter  :cheers:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Brukte dette i sommer med godt resultat.

Mener å huske at jeg kjøpte dette på en Shellstasjon..... (eller var det Esso???)

 

Geir

Hvordan er prisen sammenlignet med Rødsprit?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

"Fin Fyr" har eksistert i mange år, vi pleide på bruke dette på kokeapparatet ombord i Amica. Vi fikk tak i det på Rørvik Marina og på Rørvik Maritim. Det kostet i underkant av 50 kr pr. flaske. Vi har visst ennå noen flasker stående, selv om Amica ble solgt i 2008.

 

Vi syntes at det luktet litt mindre og avgav litt mindre fuktighet enn rødsprit og selv om det gikk med noen flasker i løpet av båtsessongen syntes vi det var verdt pengene.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

denne tråden er fra 2003???? :fishing:

Har du sett du, godt at ikke alle sover i timen :lol: Syntes egentlig det var et litt rart spørsmål fra Brigg, er nemlig ganske sikker på at han har gasskomfyr :blush:

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Syntes egentlig det var et litt rart spørsmål fra Brigg, er nemlig ganske sikker på at han har gasskomfyr

Det stemmer det at vi konverterte til gass sist sommer.

 

Men vi fikk etter hvert tak i Fin Fyr her i Trondheim. Kjøpte som oftest på Industri og Marinediesel i Fjordgata. De har hatt enten Fin Fyr eller en svensk variant som jeg tror heter T-sprit eller noe lignende. Vi har brukt disse typene fra ca 2004 og frem til vi solgte båten sist sommer. Vi betalte typisk rundt 60 kr per liter. Er sikkert dyrere enn gass, men uansett blir det ikke mange hundrelappene i forbruk i løpet av sesongen selv om båten brukes forholdsvis mye.

 

Kokeapparatet var et Origo med to bluss. Min erfaring er at det lukter mindre og kanskje også soter mindre enn rødsprit. Men uansett blir kjelene sorte av sot, og det lukter sprit når kokeaparatet er i bruk. Men til tross for dette, kokeapparatet gjorde nytten på en god måte. Kansje ikke like raskt som gass, men enkelt å bruke og vedlikeholde. Krever kun etterfylling av sprit ved behov samt vanlig renhold av overflatene etter bruk.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...