Jump to content

Hvordan få bort dugg på vinduer?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Av samme grunn som noen vil ha 2 bad i båten eller at noen vil ha batteribanker på størrelse og effekt som Barsebeck reaktoren. Ikke no galt i det, samme problem men totalt forskjellig tilnærming til problemet og forskjellige løsninger. Og en del av løsningene indikerer vel muligens også litt forskjell i båtbruken ?

Selv kunne jeg tenke meg å ha en svær defroster og en stor dieselvarmer. Men det vil gjøre innhugg i oppussings prosjektene til Ørnhild`s Rede som har 1ste prioritet. Så da er en Wallas 2400 og en skog med telys brukandes samt at jeg egentlig ikke ser det store behovet for noe annet slik som bruksmønsteret er på båten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må noen ha 10.000 W mens andre nøyer seg med et telys (er noe forskjell på effekten her). :crazy:
Antakelig fordi noen har prøvd telys og 12V vifter fra Biltema og trukket en konklusjon (som jeg har), dvs. at disse alternativene er å betrakte som noe en har fått i Kinderegg, i alle fall dersom en har behov for duggfrie ruter i en lukket båt uten å vente en time på at telysa/Biltema-vifta har fått laget et lite kikkhull. Sier ikke at 10kW er en forutsetning, men hvis en skal gå for et apparat i en båt på størrelse med Frøken Fryd's så havner en fort der. Slik apparater er også særs rimelige sammenlignet med f.eks. dieselvarmere osv. Se under www.seatronic.no, varegrupper L-Å, varmere. Ebers 10kW m/4 uttak koster 2280 kr hvis jeg ikke husker feil. En Wallas dieselvarmer på 3 kW koster 10990. Pris for tilbehør i form av slanger/spjeld/... vil vel være relativt likt for begge alternativer.
...ikke ser det store behovet for noe annet slik som bruksmønsteret er på båten.
Det er vel hele cluet. Jeg bruker båten som transport til tider og har derfor behov for å se noe ut av gluggene selv om det er drittvær og det sitter 3-4 personer i kabinen og "damper". Originalapparatet i Falcon'en er bare på 2-3 kW og er dessverre for slapt. Hadde jeg hatt mulighet for å endre utstyrspakken da jeg kjøpte den hadde max. størrelse på defrosterkapasitet vært blant "3 på topp"...
Link to post
Share on other sites

Som sagt, det er et spørsmål om bruk og behov dette her. For oss snekkeslusker som tusler rundt i 6-7 knop skal det ikke så mye til før vi ser nok egentlig. Som regel så hjelper det bra bare å gløtte litt på kalesja. Men i en lukket båt, og gjerne også marsjfart på 25-30knop, stilles det helt andre krav, ingen tvil om det! Men jeg vil tro at en kraftig vifte er vel så viktig som mange kilowatt! Må da bli uhorvelig varmt i båten med 10 kilowatt på bare for å holde duggen borte? De vanligste badstuovner er vel rundt 2-3 kw, for eksempel??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

..Men jeg vil tro at en kraftig vifte er vel så viktig som mange kilowatt! Må da bli uhorvelig varmt i båten med 10 kilowatt på bare for å holde duggen borte?..
Det har du nok helt rett i. Selv om de 10kW nok er teoretiske og ikke leveres fullt ut i praksis så blir det godt og varmt (hadde såkalt 10kW varmer i forrige båt...). Vifta er ofte kraftig nok den, men det er ikke alltid like enkelt å få til hensiktsmessige kanaler når en ettermonterer, med alt for høy motstand som resultat...
Link to post
Share on other sites

Var nede i båten i dag og fjernet noen lister under frontvinduene, har var det en kanal på rundt 3,5x3,5cm og det skal gå greit å komme opp til denne kanalen med en eller form for slange.

Blir en utfordring å få festet noen dyser her, ser helst at det blir noen sorte avlange med justering av vinkelen og åpning.

I kanalen er det glassfiber fra skroget utover og skai-belagt finerplater på innsiden. Er ikke så mye plass å lage noe lurt her så jeg lurer på å bruke hele kanalen som varmeleder, blir dette noe problem? Hvor varmt blir det om det kobles til en dieselvarmer/defroster med 4 meter en toms slange? Er fortsatt på tenkestadiet her men jeg tror det lar seg gjennomføre (på ett vis)...

Link to post
Share on other sites

Her ser du diverse dyser som fås i "løs vekt": http://www.norpart.no/lufttilbehr2.html

 

Ville gått for å tette kanalen og bruke denne. En 1" slange blir for "puslete" tverrsnitt til å gi god effekt.

 

Kan vanskelig se for meg at det blir noe problem med "varmgang". Testet dette på gamlebåten da jeg hadde tilsvarende utfordring der. Målte aldri temperaturen, men overflaten føltes aldri særlig varm å ta på.

Link to post
Share on other sites

vinduskanal.jpg

 

Her ser dere hvordan kanalen ser ut etter at listene er demontert. Helt til høyre er det åpning nedover i skroget, skal klare å få en slange opp der. Så da blir det nok bestillt noen rektangulere dyser med justering. Skal høre også hva en vifte vil koste siden det blir trangt opp gjennom dette røret, da kan jeg isåfall begynne med kun vifte frem til varmeapparat er bestemt...

Jeg vil tro at en kan fordele luften likt på alle rutene om dysene kan regulere åpningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...