Jump to content

Septiktank fylles med sjøvann

Apollo32

Recommended Posts

Dumt spm. kanskje..?? Men min septiktank fylles opp med sjøvann når båten ligger i havn. Septik tank ligger under båtens vannlinje og membranpumpe ligger ca i vannlinjen. Er det en ventil i pumpen som er gått dukken ?? Finnes vel to ventiler i tømmepumpen..?? NB ! Bunnventilen for tømming er alltid i åpen stilling. Har ikke opplevd dette før med andre båter, kanskje fordi tømmepumpen har vært montert høyere enn vannspeilet.

Noen som har erfaring med dette fenomenet ??

Har kuleventil for stengning av tømmeslangen. Men det må være noe "dritt" som holder klaffventilen i pumpa åpen slik at vannet strømmer inn og tanken fylles på et døgn. Får vel krype til korset og demontere pumpa. Dette er en Wahl Titan pumpe ( stor type) og kanskje det finnes repsats til denne . Vi får se...

Du kan eventuelt først forsøke å:

1. spyle ferskvann gjennom tanken - ca 15 minutter

2. helle på klorin og ferskvann - la dette stå 3 - 4 timer

3. spyle gjennom ferskvann påny ca 15 minutter.

Det kan være at kombinasjonen urin + saltvann har skapt urinstein på membranden som gir tilbakeslag i septiktanken.

Den greieste måten å fjerne urinsten ifølge amerikanske bobåteiere er å helle en kopp med eddikk i toilettet hver uke.

Antar at de vet hva de snakker om.

Fant ut av dette...pakningen til lokket som holder ventilen på plass i pumpa var kommet skjevt i klem, og hindret ventilen i å lukke helt. I tilegg ble slangen mellom pumpa og tanken lagt 10 cm høyere og kommer nå ca 15 cm over vannspeilet.

Men egentlig et greit system, da tanken kan tømmes underveis via ejektorprinsippet hvis pumpa står i åpen stilling ( øvre stilling) vakuum som dannes ved bunnåpningen pga vannets hastighet vil "suge" ut innholdet i tanken. (Egentlig vil innholdet trykkes ut pga undertrykket ved bunnåpningen....men dette er vel egentlig kun detaljer... )

• 2 uker senere...

Skal bestille ny septiktank da den gamle var av plast og hadde en viss odør i deg.

Hva er best?

Tappehull i bunnen eller tappehull på toppen med søyle innvendig mot bunnen?

Hadde tenkt å bestille en som kan ligge midtskips som har20 graders vinkel mot mudten i bunnen, slik at jeg kan være sikker på at alt skitten kommer seg ut.

Den nye blir i rustfritt som jeg trolig bestiller hos Ind. Lambertseter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er nok uansett vanskelig å få ut alle skitten Astor. Løsningen blir å skylle gjennom med vann. Jeg fikk laget en med inn og utløp på toppen. Utløp var et rør ned i bunnen av tanken. Den fungerte greit. Du må imidlertid ha litt klaring til bunnen så ikke ting setter seg fast. Jeg monterte også 1" lufting med septikslange.

Synes løningen med stusser på toppen av tanken er bra. Ikke minst hvis man skulle få lekkasje eller pumpen skulle svikte.

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...