Jump to content

VHF undersøkelse på baatplassen


bliss X

Recommended Posts

Dersom staten/kystradioen også gjør sitt til å forbedre kvaliteten av informasjonen til småbåtbrukere via VHF, vil det også styrke motivasjonen for å anskaffe VHF. Tenker spesielt på værmeldingstjenesten.

 

Om organisasjoner som KNBF og NSF fremmer støtte for en slik tanke, vil nok dette fortere komme på plass.  :confused:

Link to post
Share on other sites

I den grad dette er representativt viser det jo at påbud er helt unødvendig. De fleste har VHF, de som ikke har, har planer om å kjøpe, med mindre de bedriver et båtliv hvor VHF ikke er nødvendig.  :smiley::wink:

det blir vel litt som å stå på utsida av kinoen etter en Schwartsenegger film å spørre publikum om de liker action eller romantiske komedier best.Tviler sterkt på at Baatplassen brukerne er representative i så måte. Hvor mange av brukerne pleier f.eks å pløye gjennom et trangt sund i 40+ KN ? Selv om alle svarer nei, vet vi alle at det ER et problem med slik atferd. Og da er veien til forbud/påbud ikke lang.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på:

 

Hvilke argumenter bruker man for å komme frem til "Nei, jeg trenger ikke VHF"?

 

Rent bortsett fra de som leker med papirbåter i badekaret, så har jeg vanskelig for å tenke meg båter som ikke trenger VHF :wink:

 

Hos oss brukes den lille vanntette flittig i både joller og kajakker.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på:

 

Hvilke argumenter bruker man for å komme frem til "Nei, jeg trenger ikke VHF"?

 

Rent bortsett fra de som leker med papirbåter i badekaret, så har jeg vanskelig for å tenke meg båter som ikke trenger VHF :wink:

 

Hos oss brukes den lille vanntette flittig i både joller og kajakker.

 

mvh

Poseidon

Må vel bli argumenter av typen; nei jeg regner ikke med at jeg trenger hjelp, nei jeg har jo kartplotter, radar, verktøykasse, flytevester, redningsflåte osv osv det da Poseidon  :wink:

 

Suzuki  - har kurset og sertifikat, mangler apparat ( men i vinter kommer det )

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er sikkert mange grunner til ikke å ha VHF.

 

1. Båten ligger i et innlandsvann, eller en fjordarm der det ikke er dekning.

2. Båten er så liten at det ikke er 12 volt ombord

3. Man har ikke VHF- sertifikat

 

Men selv har jeg selfølgelig VHF. Den var faktisk den første elektronikk-duppedings jeg skaffet meg og fremdeles den viktigste....

Link to post
Share on other sites

:smiley: Fikk med VHF'n til båten jeg kjøpte .Har den på men er ikke stort og høre der,jeg er mye utpå og trudde nesten ikke den virka jeg.Men har holdt fingrane unna ,har ikke lov og bruke den enda.Kurset starter neste mnd.Men til det om det skulle vert påbudt,er vel nok påbud men dette er jo en sikkerhet,derfor jeg vil ha det til meg og evt hjelpe andre.Så jeg mener dette burde vert påbudt pga sikkerheten. TINE II :seeya:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I den grad dette er representativt viser det jo at påbud er helt unødvendig. De fleste har VHF, de som ikke har, har planer om å kjøpe, med mindre de bedriver et båtliv hvor VHF ikke er nødvendig.  :lol: :lol:

Det manglet kanskje et valg: "Jeg burde ha, men kommer ikke til å skaffe før det er for sent."

 

Kanskje de som har planer trenger en dytt i form av lovpåbud ?

 

Jeg hadde nok ikke hatt dersom den ikke hadde fulgt med båten.

 

Har VHF, Har sertifikat, Har ikke lisens ennå

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

VHF'en har vi hatt i U-Nota fra 1986 tror jeg det var og da var mobilen montert i lastebilen og ikke så enkel å ta med i båten og når kona fikk motorstopp med båten så var VHF raskt kjøpt og montert kurs var allerede i orden både hos kona og meg. (motorstoppen var det jeg som hadde skyld i da ny vannutskiller med dieselfilter var montert og ene blindpluggen ikke var skrudd ordentlig til, bare med fingrene slik at den etter noen timer/dager datt ut og ned i kjølen akk ja) Men må nok tilstå at VHF'en ikke blir brukt så mye nå, men den står bestandig på når vi er ute på sjøen. Vi har også vært på søk etter båt som hadde motorstopp og som hadde ringt politiet som mistet kontakten med mobiltlf. og ringte HR som igjen fikk Tjøme radio til å kalle opp båter i området på 16 vi svarte og søkte en stund i sammen med en annen båt så fikk Tjøme radio beskjed fra politiet om at båten var kommet til havn i god behold men uten strøm på mobilen.

MAMI

Link to post
Share on other sites

En fin ide Lasse.

Dersom det er mange som planlegger kjøp av VHF, kan jeg sjekke mot Navy og Simrad som Sjøassistanse har samarbeid med om evt. rabatter ved kjøp av VHF-apparat.

Dersom det er mange som planlegger å ta VHF-sertifikat,  kunne jeg tenke meg å donere en Bærbar Simrad HT50 (Vanntett selvfølgelig) som kunne bli trukket ut blandt alle som gjennomfører og avlegger VHF-eksamen. Dette vil selvsagt bero litt på antall kandidater dette er aktuellt for, og at vi får en form for registrering over hvem det er. Kontrollfunksjonen kan jeg ivareta basert på sertifikatregistert, slik at jeg kan sjekke at de har avlagt en godkjent eksamen innenfor perioden. Selve trekningen vil jeg overlate til de administrerende på baatplassen.

En kunne jo iførste omgang tatt en liten spørreundersøkese på hvem som planlegger å ta sertifikat før neste sesong.

 

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på:

 

Hvilke argumenter bruker man for å komme frem til "Nei, jeg trenger ikke VHF"?

 

Rent bortsett fra de som leker med papirbåter i badekaret, så har jeg vanskelig for å tenke meg båter som ikke trenger VHF :lol:

Jeg hører vel selv til i den midterste kategorien Poseidon, men jeg har hørt flere argumenter som går inn som svar på det du etterlyser og til en viss grad kan jeg ha fortåelse for det enkelte sier. Men de bedriver kanskje i dine øyne papirbåtselias i badekaret.

 

Dersom du kun oppholder deg innaskjærs i fjorder og fjordarmer med mobildekning og har en vanntett mobiltlf eller mobiltlf'en i en vanntett boks.......?

 

For min egen del har jeg vært utenfor mobildekning noen få ganger (kanskje 0,5 % av tiden jeg har tilbrakt i båt) men det er nok til at jeg synes det vil bli kjekt å ha VHF. Men det lille jeg har sett av manglende mobildekning der jeg har ferdes får meg til å forstå at det kanskje er en del båtfolk (eller folk i båt om man vil) som aldri er utenfor dekningsområde for mobil? Jeg stiller i alle fall spørsmålet.

 

Vanntett er det jo ikke bare enkelte VHF'er som har enerett på å være heller. Det finnes vanntette mobiltelefoner og det finnes ikke minst vanntette bokser til dem. Jeg har selv en boxit fra Claes Ohlson til min gamle Nokia 6210.  Telefonen kan anvendes som normalt når den er i boksen pga transparent "softfront" og vanntett membran foran telefonhøytaleren. Denne boksen sørget dessverre for at jeg ikke fikk meg ny mobiltelefon i sommer  :lol:. Men samtidig sørget den for at jeg ikke ble helt uten telefon i flere dager - det ble kun 2 :confused:.

 

Min telefon falt nemlig i sjøen uten at jeg merket det når jeg bakset meg over i jolla fra båten. Da jeg oppdaget at jeg ikke hadde telefonen - flere timer senere - ante det meg at den hadde falt av i sjøen. Jeg rodde rundt og lette men fant den ikke. Jeg fikk en nevø til å ringe meg flere ganger for å prøve å lytte etter hvor jeg kunne ha forlagt eller mistet telefonen - men nei. 2 dager senere derimot fant vi telefonen i boxit'en 200m sørover i fjæra, innimellom tangen. Når jeg tok ut telefonen var den TØRR, fortsatt påslått og hadde hatt 31 anrop  :lol:  Det ble ikke ny mobiltelefon denne gangen heller, men jeg hadde telefon resten av ferien og fikk igjen den laaaange telefonlisten i telefonen  :wink:

Link to post
Share on other sites

Et lite innspill:

Hvis man først skal lage spørreundersøkelser bør man sørge for at svaralternativene er MECE (mutually exclusive and collectively exhaustive).

 

De tre alternativene utgjør ikke en uttømmende liste. Jeg for min del svarte "Nei, trenger ikke VHF" i mangel av et bedre alternativ.

 

 

Så til Poseidons spørsmål: Hvilke argumenter bruker man for å komme frem til "Nei, jeg trenger ikke VHF"?

 

Mitt svar er at jeg sannsynligvis trenger VHF, men det ville være en løgn å si at jeg har planer om kjøp. Poenget er at det er en rekke ting jeg har mer behov for enn VHF.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver ikke å utgi meg for ekspert på spørreundersøkelser, bare så det er sagt.

De avstemmingene/undersøkelsene som har vært her på båtplassen er gjennomgående interessante og underholdene.

 

I dette tilfellet var det imidlertid antydning til harselas med de som svarte "Nei, trenger ikke VHF" og da følte jeg et behov for å reagere.

 

Jeg tipper en del viktige grunner til ikke å ha VHF er: økonomi, høy terskel for bruk (må ha sertifisering), mangel på kunnskap om hvordan VHF fungerer i praksis og at folk ikke tenker sikkerhet + mange flere

Link to post
Share on other sites

Svarte selv at: "Nei, men har planer om kjøp", selv om disse planene er forholdsvis små foreløpig. Har sertifikat, og kunne godt tenke meg å ha en VHF ombord, men har ikke funnet å kunne prioritere dette. Kanskje ingen god prioritering når det gjelder sikkerhetsutstyr, men det er så mye annet å bruke pengene på. Hadde VHF'en vært billig nok så........ Det hele handler vel om penger til syvende og sist. Et godt tilbud vil jeg vurdere seriøst. Kanskje julegave til far (og resten av familien) :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg HAR VHF siden iår, synes det er nok sikkerhetsutstyr, men er uenig med en del om at det er det viktigste av alt - ihvertfall høres det noen ganger ut slik at du heller burde ha VHF enn redningsvest  :sailing:

 

Litt fundamentalisme ibland - og for noen er det jo også et levebrød (ikke vondt ment J.E  :lol:)

 

Frem til sesong 1999 hadde jeg en 20-foter og opphold meg i 99% av tilfellene innenfor Drøbak og i de resterende 1% innenfor Moss... pleier å si at jeg svømmer raskere i land enn at jeg får hjelp av andre. Hadde spørsmålet denne gangen kommet: jeg hadde også svart at jeg ikke trenger VHF.

 

Forøvrig: vi har 1 (en) VHF ombord og 4-5 mobiltelefoner som alle er uavhengig av båtbatteriet og laderen har vi også ombord. I tillegg tåkelur (for å tilkalle oppmerksomhet) fra de nærliggende båtene, flares, signalflagg - og telefon-nummeret til Tjøme radio.

 

Og selvsagt: når du HAR bærbar VHF så tar du det med i jolla, men det betyr ikke at du TRENGER det i jolla.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...