Jump to content

Elektrisk skjema ombord

KAT

Recommended Posts

Hei alle sammen.  :seeya:

Når det nå nærmer seg vinteren og de fleste av oss, for ikke å si alle, har tenkt å virkeliggjøre planene vi har hatt i mange år. Nemlig endelig å få koblingsskjemaet ned på et dertil egnet papir.

Som jeg vil anta så har de fleste sine skjemaer inne i hodet ennå og ikke fått det ned på et papirark eller flere, eller så har dere,  i likhet med meg, skjemaet på noen papirlappper rundt omkring.  :wink:

Jeg har selv AutoCad, men desverre ikke for Elektro, kun mekanisk. Det hadde derfor vært interessant å få vite om det finnes noen lettforståelige program man kan bruke til dette formål.

De som eventuelt anbefaler program bør etter min mening også gi en lettfattelig forklaring på hvordan programmet skal brukes og konfigureres slik at vi som ikke er datanerder også kan bruke det.  :nono:

Håper også at det finnes noen viderekommende brukere av programmene som kan gi brukerveiledning underveis. Har tidligere sett på koblingskjemaet til "Trudelutten" og ble imponert over det, men jeg fant aldri ut av programmene han anbefalte.  :confused:

De som styrer dette forumet bør etter min mening vurdere underveis om dette emnet kan kategoriseres, hvis det ikke allerede er gjort. Og kanskje kunne forumet kjøre dette som et "kurs" gjennom vinteren? Og plutselig var våren der.

:wink:

KAT

Jeg har også latt meg imponere av Trudeluttegningene Desverre er de tegnet på et noe spesielt program som ikke hvem som helst får tak i. Jeg tror også det kun finnes for Unix.

Så finnes det andre muligheter da:

Autocad

Visio

Autosketch

Det siste har jeg ikke hørt om tidligere, men jeg ble nysgjerrig og fant info på hjemmesiden deres.

Selv har jeg tenkt å tegne el-anlegget med Visio, som er et ganske lettfattelig program sammenlignet med Autocad. Et lite problem er at de elektriske symbolene i programmet ser amerikanske ut. Jeg har en mistanke om at dette gjelder for Autosketch også. Uansett så går det greit å tegne egne symboler i Visio. Så da er det kanskje en smakssak (eller pengesak) om man bruker Visio eller Autosketch. Autocad er ettter min mening alt for komplisert og dyrt å bruke for hobbytegneren.

Tor

Dersom du allerede har AutoCAD og innehar litt basiskunnskaper om bruken så er dette et førsteklasses redskap for skjemategning.

Symboler kan du tegne fra grunnen av og lagre som blokker.

Ved å tegne i forskjellige "layers" har du muligheten for å slå av og på deler av tegningen.

Eksempelvis kan du tegne startkretsen som et eget layer og kalle dette start. Slår du av de andre vil kun startkretsen være synlig.

Her er et utall av muligheter, men skal du bli god på AutoCAD må tegne mye.

Dersom du kjenner noen med Elektroapplikasjon til AutoCAD kan du se om du kanskje kan

få noen filer med elektrosymboler hos vedkommende.

Personlig bruker jeg "Visual CADD". Jeg driver med automajson og prosesstyring og har brukt dette programmet i 17-18 år. Det ble oppr. kalt for "Generic CADD". Med dette programmet har jeg tegnet alle mine skjemaer i tillegg til både hus og båter. Det har layers og symbolbiblioteker, men det er også svært enkelt å definere egen symboler og figurer. Det kan dessuten importere/eksportere AutoCadd/AutoSketch tegninger. Man kan også kopiere hele eller deler av et skjema til Word og Excel + mye annet rart :smiley:

http://www.visualcadd.org/

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Heisann,,

Bruker selv et program som heter fastcad, demo kan lastes fra www.fastcad.com,

der finnes en El-modul til dette programmet som heter Fast-El, denne er laget i Sverige og demo kan lastes ned på www.pkdata.se.

Programmet er enkelt å bruke, stiller lite krav til maskinvare, leser og skriver *.dxf og *.dwg filer fra autocad.

Det er også lett å lage egne grafiske bibliotek med symboler.

Ulemper: finnes kun på engelsk, men menyfilene er editerbare og kan oversettes.

Dersom du allerede har AutoCAD og innehar litt basiskunnskaper om bruken så er dette et førsteklasses redskap for skjemategning.

Dersom du kjenner noen med Elektroapplikasjon til AutoCAD kan du se om du kanskje kan

få noen filer med elektrosymboler hos vedkommende.

Hei,

Regner meg selv som viderekommende på AutoCad Mechanical, men har ikke praktisert elektro på programmet, muligens kan jeg få tak i Elektroapplikasjoner fra noen jeg kjenner, men det hjelper jo ikke alle de andre som har tenkt å lage elektroskjema for sin båt. Det beste hadde vært om det fantes noen lettforståelige program som kunne lastes gratis fra nettet. Men det må vel være noen noviser innefor området som kan si at "Det bruker jeg og det kan jeg lære bort".

KAT :wink:

Hyggelig å treffe noen som bruker AutoCAD.

Jeg kunne ofte ha tenkt meg å laget både skjemaer og skisser på AutoCAD iflb. diverse innlegg her på Baatplassen.

Skal andre kunne se på disse skissene krever det at Batplassens medlemmer har tilgang til AutoCAD og det er det vel ikke alle som har.

Jeg vet at der finnes gratisprogrammer på nettet som kan lastes ned og nyttes for lesing av AutoCAD/dwg-filer. Jeg har dog aldri kommet over noe slikt.

En CAD-skisse kan med riktig programvare omgjøres til pdf-fil og leses med "Akkurat Reidar". Ulempen med pdf er at ved sterk zooming blir det hele grautet og uleselig.

Noen som vet hvor leseprogram for AutoCAD/dwg-filer kan finnes for gratis nedlasting?

Kanskje der også finnes et enkelt CAD-program for gratis nedlasting som er compatibelt med AutoCAD/dwg slik at også andre enn de som har AutoCAD kan lage skisser.

Hei,

Jeg bruker også autocad lt (light).

Da denne linken var oppe i fjor la jeg inn skjema for min båt. Den er nok et ypperlig utgangspunkt, om noen skal tegne selv. Ingen krav til symboler etc. alt du trenger finnes i tegningen. Om ikke linken finnes og det er behov for tegningen, så må administrator få den på mail av meg for jeg kan ikke legge den inn i dette forumet selv. Bare gi meg en mailadresse...

En CAD-skisse kan med riktig programvare omgjøres til pdf-fil og leses med "Akkurat Reidar". Ulempen med pdf er at ved sterk zooming blir det hele grautet og uleselig.

Hei.

Er du sikker på det med grautet og uleselig? Selv bruker jeg ikke AutoCad, men Design Architect fra Mentor Grapichs. Dette er på jobben altså, på en Unix maskin. Skal jeg da ha et skjema over til pdf lagrer jeg det først som en ps (postscript) file, og så bruker jeg et lite script, ps2pdf som også ligger på Unix maskinen. Den resulterende pdf-filen kan en da zoome så mye en vil i. Det må da finnes tilsvarende løsninger for windows? Mine skjema (som er nevn lenger oppe i tråden) finnes forøvrig på adressen: http://trudelutt.com/skjema.pdf

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker Visio og synes det er svært lett å komme i gang med. Har ikke spesielle elektro funksjoner (der finnes en amerikansk elektrosymbolpakke som jeg har men aldri har brukt....) men det er enkelt å lage de få symbolene en trenger selv.

Har i tidligere tider brukt Autocad men det er best egnet for de som ikke gjør så mye annet enn å tegne....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Lars H : Jeg skal være forsiktig med å være altfor påstålig da jeg vet jeg ikke er den aller smarteste på data.

Ulempen med pdf er at til mer man "blåser opp" tegningen gjerne da for å se nærme på detaljer til tykkere blir streken. Til slutt er det bare strek, det var egentlig det jeg mente med grautet og uleselig. Ved AutoCAD/dwg-filer vil strektykkelsen være den samme om man zoomer i det uendelige. Derfor kan man ved AutoCAD lese de minste detaljer med største nøyaktighet. Kun til skjemabruk er nok pdf OK.

Et skjema eller en tegning på pdf. kan man så vidt jeg vet ikke ta inn i AutoCAD og redigere eller tegne videre på.

Dine Trudelutt-skjemaer har du all grunn til å være stolt av

Ulempen med pdf er at til mer man "blåser opp" tegningen gjerne da for å se nærme på detaljer til tykkere blir streken.

Vel, grunnen til å overføre skjemaene til PDF er for meg at alle skal kunne se dem uten å selv ha et skjemategneprogram. For redigering og utprinting til eget bruk, anvender jeg originalformatet fra tegneprogrammet.

Ellers må det skje noe spesielt med tegningene slik jeg overfører dem via postscript, strekene blir faktisk ikke spesielt tykkere når en zoomer inn på PDF bildet. Noe tykkere i aller største forstørrelse, men med bra proporsjoner likevel. Se 3 skjermdumper av forskjellig grad av forstørrelse.

Men bruker en Acrobat Writer eller Distiller på f.eks et JPEG bilde, blir det slik du sier.

Lars H.

BildeBildeBilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker Visio og synes det er svært lett å komme i gang med.

Hei,

Var og kikket litt på Visio her:  http://www.microsoft.com/norge/products/office/visio/

....  :lol: kostet 1.964 kr.

Jeg bruker AutoCad til mekaniske ting og når du blir vant til det er dette programmet uovertruffent etter min mening. For Elektro er det også fullt mulig å lage alle symbolene selv. Men "trådene" mellom de forskjellige symbolene må en nok tegne selv hvis en ikke har Elektro-applikasjonen.

Finnes det forresten et symbolbibliotek å få tak i slik at man kan tegne de selv inn eventuelt? Ellers kan man jo få skjele litt til Trudelutten.

KAT

kostet 1.964 kr.

Det er nok et beklagelig faktum at når navnet endret seg til å starte med "Microsopp" så økte vel prisen omtrent like mye som navnet.......

Hvis valget står mellom Visio og Autocad og en ikke er erfaren Autocad bruker er valget likevel lett, både mht. pris og brukervennlighet (må ta et lite forbehold om Autocad da jeg ikke har brukt det siden versjon 12 eller deromkring).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

• 2 uker senere...

:lol: Er imponert, har et enkelt system fra en dynamo til batteri, også videre fra en enkel tavle fra Biltema.  Vet godt hva det går ut på.

Hei,

Da trenger du definitivt ikke AutoCad til å lage skjemaet.

AutoCad er et meget avansert konstruksjonsprogram for for tegning i 2D og 3D for alle disipliner - mekanisk - elektro - elektronikk -  layout - arkitekt - osv.  Koster flesk.

Men kan også brukes til enkle skjemaer hvis du har programmet og kan bruke det.

KAT

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...