Jump to content

"Overhalt"


mitsu

Recommended Posts

Har ordet overhalt mistet sin betydning?? Ser i mange sammenheng at motorer er overhalt når toppdekselpakninga eller en enkel komponent er skiftet. !! overhaling er vel en fullstendig gjennomgang av lagre,ventiler,stempler,klaringer,tilpassninger osv osv.. Tror mange har misforstått det "gammelgutta" mente med overhalt..

Link to post
Share on other sites

"Overhalt" må være det mest misbrukte ordet i båtbransjen. Kikket netopp på en overhalt påhenger hos forhandler. Overhalingen viste seg fort å være oljeskift og ikke noe annet, mao. kun en snau service... Kjøpte ikke den jeg :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

"Overhalt" må være det mest misbrukte ordet i båtbransjen. ... Overhalingen viste seg fort å være oljeskift og ikke noe annet, mao. kun en snau service...

Enig med deg, men dessverre ikke bare i båtbransjen.

Man kan bare varsle alle som er i ferd med å kjøpe noe som kalles "overhalt" i det hele tatt.

Men det skulle jo "ringe" automatisk i hodet av noen, når man f.eks. leser at en motor som skal være overhalt kan fås for en beløp som ligger langt under deleprisene (pluss arbeidstid).

 

En tjener alltid, men det er utterst skjelden kjøperen.

...spesiellt hvis en slik motor blir solgt av en så kalt forhandler

...og ganske spesiellt når man skulle forutsette at forhandleren må tjene penge, men ikke heter "mor Maria".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Den kan jo faktisk virkelig ha vært overhalt. Med tomme smøreoljekanalerer den første oppstarten SVÆRT kritisk og kan lett få en motor til å havarere...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå var vel denne kjøpt på Toten, og (angivelig) overhalt av et firma i Vestfold elns.

Jeg formoder at det minst må en bergensers sviertro på egen ufeilbarlighet til for å overhale en motor, og så selge den uten engang å ha prøvestartet den.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

At en nyoverhalt maskin havarerer etter få minutters gange er tegn på at noe er feilt montert. F.eks et rammelager som monteres feil vei vil blokkere smørolje til rammelageret. Da blokkeres i tillegg smøringen til veivlageret ved siden av det feilmonterte rammelageret. Siden veivlageret ikke får smørning får heller ikke kryssen i stempelet smøring, stempelet får heller ikke kjølig i fra oljen som sirkulerer opp i kryssen og stempelet..... kapoff..!!!!!!

Når man monterer sammen en motor må man være årvåken og bruke smørekannen flittig slik at man ikke starter opp tørt. Smører man godt på alle glideflater og lagerflater under montering trenger man ikke bekymre seg for tomme smørekanaler. Da er ikke den første oppstarten så kritisk likevel.

 

He he, jeg er faktisk bergenser og har ikke tall på hvor mange diesler jeg har skrudd i knas og bygget opp igjen. Men jeg har til dags dato ikke opplevet havari etter overhaling.

Link to post
Share on other sites

He he, jeg er faktisk bergenser og har ikke tall på hvor mange diesler jeg har skrudd i knas og bygget opp igjen. Men jeg har til dags dato ikke opplevet havari etter overhaling.

 

For ordens skyld - det med bergenseren var en spøk. Men dere er jo ikke akkurat best kjent for dårlig "self-esteem" da - så det lå så lagelig til ;-((

 

Jeg gleder meg med dine gode erfaringer, og jeg tar for gitt at selv du (som alle andre seriøse overhalere) prøvestarter overhalte motorer før du leverer dem fra deg ;-))

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Smører man godt på alle glideflater og lagerflater under montering trenger man ikke bekymre seg for tomme smørekanaler. Da er ikke den første oppstarten så kritisk likevel.
Det er sant. De motorene jeg har overhalt har jeg i tillegg fylt rikelig med olje i oljepumpen og når hele stasen er skrudd sammen så har jeg skrudd ut en eller annen blindplugg i en oljekanal høyt oppe på motoren og fylt i så mye olje jeg klarer, gjerne i flere omganger, før første start.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det med oss bergensere går helt fint, vi skulle vel hatt i ræven noen og en hver av oss av og til. Alle landsdeler har vel sine egne sære sider. Nordlendinger er masekopper, møringer er gniere, bergensere er brautende og folk østfra er ofte kalt reservesvensker... :D

 

En overhalt maskin skal selvfølgelig prøvekjøres. Poenget med å overhale er jo å få maskinen tilbake til de opprinnelige ytelsene. Men det er viktig å huske at en overhalt maskin skal ha en innkjøringsperiode, etter min mening på lik linje med nyinnkjøring.

Det er mange som er mere enn nok fingernem til å overhale en motor. Stikkordet er å ta seg god tid, være kritisk og nøyaktig. Verkstedsmanualen for motoren er et viktig verktøy. Når du mener motoren er klar til start er det vel anvendte penger å få en servicemann til å kikke på motoren. Få ham til tørne maskinen og skjekke timing av registeret. Det er mange hjemmeoverhalte maskiner som får et sørgelig møte med sitt nye liv pga. feilt montert register.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...