Jump to content

Båtlukt i madrassene


Banner

Recommended Posts

Om det er fukt, kanskje mugg, så ville jeg vel også gjort noe med kilden til lukten.

 

Hva med å sette inn en lufteventil i innredningen så det blir luftsikukasjon?

 

Skjer ut et hull med Fein-sag?

Er på gang.

I underkant er det flere åpninger allerede,

Vurderer å sette inn noen tynne avlange lufteventiler diskre så høyt opp på skottet som mulig. Skult bak gardinbrett og gardiner.

På denne måten forhåpentligvis få i gang luftsirkulasjon bak teakpanelen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg er "allergisk" mot dårlig båtlukt, og ville i utgangspunktet 1) blitt kvitt muggsoppen (finne kilden + laget supergod ventilasjon, og 2) spandert ny skumgummi (trekkene kan bli helt luktfri i vask).

I prosjektbåten har jeg oppbevart madrassene hjemme i tørt miljø i 1,5 år nå, og de er blitt ganske bra, men ikke helt fri for lukt. Sier litt om hvor vanskelig det er å bli kvitt lukt i skumgummi!

Link to post
Share on other sites

Er kilden jeg ikke finner.

Var sikker på at mye av lukten satt i madrassen i aktercabinen. Denne var fra 1987, defor på tide å få byttet uansett.

Skuffelsen var stor, når denne madrassen av forskjellige årsaker ble liggende i bilen i 2 døgn, uten at det var båtlukt i bilen.

Er nok bedre ventilasjon mellom skrog og panel som skal til, håper jeg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

En av de beste løsningen for å holde fukten borte er nok denne http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e

som avfukter effektivt ved temperatur helt ned mot 0 grader, samt at den avgir noe varme, 330W eller 650W forbruk.

De har av og til nedsatt pris på den, jeg kjøpte 2 stk for kr 1.295 pr. stk. tidligere i høst.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det som nok er viktigst her er å finne kilden til lukt som flere påpeker. Kjedelig å komme ned til båten å kjenne lukta hver gang. Tror nærmest det er helsefarlig å ligge på madrasser som har vært råe over lengre tid.

Hva med sånn ventilator som går på solceller? Ser det er masse båter som produsenten ikke har tatt noe særlig høyde for lufting. Da spesielt eldre båter...

 

Det ligger en Sollux 24 ac ved siden av meg i havna. Han har montert to slike med solcelle i for-kabinen. Den ene er stilt til å tilføre luft, den andre for å suge ut. Han er fornøyd med denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...