Astor Startet 17.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2006 Vi båtfolk har i mange år hatt sjøen som et fristed hvor vi kan lade opp batteriene til neste dags arbeidsøkt. Skal vi bli skattet ned over en lav sko i dette landet? Staten har avgiftsbelagt nok for båtfolket. Uten Statens avgifter hadde diselen i dag kostet 2.50! De rød/grønne er nok en gang på bærtur. Vil de tape enda flere stemmer til neste valg er fasiten å avgiftsbelegge båtfolket enda mer. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
WithVital Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 (redigert) Strålende initiativ! Selv om jeg ikke har flytende båt er jeg stolt (og ferskt) medlem av KNBF og vurderer å røyke rullings en ukes tid og gi en ekstra slant til aksjonen... (ps: har prøvd å røke pipe fordi det ser så bra ut når man står i båt, men får det ikke til... ;) (pps: Dieselaksjonens hjemmesider: http://www.knbf.no/dieselaksjonen/) Redigert 17.Oktober.2006 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Syvert Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Hei baatplassfolket Takk til Ingar & co for at debatten omkring dieselavgiften nå blir linket fra www.dieselaksjonen.no til dette forumet på baatplassen. Dieselaksjonen angår hele båt-Norge og ikke bare medlemmene i KNBF. Derfor er det viktig at vi står sammen bak en protestaksjon mot regjeringens forslag om å øke prisen på båtdiesel med hele kr. 3,24 pr. liter! Gå inn på www.knbf.no eller www.dieselaksjonen.no hvis du vil vite hvorfor du også bør støtte DIESELAKSJONEN ! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
vikers Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Som nybakt eier av langttidsprosjektet 6mR Agnes IV - en mahogneyseiler fra 1911 uten motor i et hele tatt og for øyeblikket stående trygt i hagen, så følger jeg opp mitt medlemskap i KNBF og gir litt av det jeg vil spare neste år. Slike veiavgifter på vannet er en uting, og disse pengene kunne de hentet fra andre budsjettposter. Det er jo ikke mange millionene det er snakk om, så om de legger budsjettkonferansene sine til Bondeheimen istedet for Soria Moria har vi allerede der hentet inn 1 fylke. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Guest Gjest Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Hei Syvers og alle dere andre Prisverdig initiativ som jeg støtter fullt ut. Har sendt inn penger jeg og. Jeg er forundret over at ingen har kjempet for båtfolket med bensinbåter? De har betalt fulle avgifter i mange år og ingen har vist interesse for deres sak. Jeg er sikker på at hvis det hadde vært ført en kamp for dem tidligere,med eller uten hell vil det ha medført at politikerne ikke hadde vurdert å røre dieselprisen. Kan det være ris til egen bak for slappheten fra båtfolkets organisasjoner. Hva mener du syvers? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Støtter forslaget fra KNBF fullt ut, penger er sendt. Håper nå at argumentene virker så det ikke blir høyere avgift på dieselen. Alvito har startet diskusjonen på BP i denne linken og har mange gode argumenter for å droppe avgiftsøkningen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue Sky Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Om all argumentasjon, tiltak osv. både her og andre steder fører igjennom slik at den varslede avgiftsøkningen blir forhindret, ser jeg det vel naturlig at neste steg i prosessen blir å få fjernet denne avgiften fra båtbensinen. Håper ikke KNBF glemmer at de også har medlemer med bensin som drivstoff..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Penger er sent. Blir spennende å se hva KNBF får ut av dette både når det gjelder dieselavgiften samt at man kanskje kommer på banen litt tidligere i forhold til de politiske prosessene På dieselavgiften har man kanskje vært litt for sent på banen? Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Penger har sendt. At-le Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Pengane er sendt. Og de som sit ved PCen - logg inn på netbanken og betal 75 kr til 90412309366 dieselaksjonen! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Husker for bare 5 år siden, så fylte eg diesel til 3,50! Forrige helg betalte eg 6,5,- neste år: 10,-! Dette merkes når tanken skal fylles opp (350l). Bor på vestlandet, med store avstander, og båten brukes så mye som mulig. Men som lærling, med 54kr/t i lønn, blir dette en stor ekstrautgift! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Eg bur innerst i en lang fjord,og har i løpet av mine 10 år med bensin motor aldri tatt meg råd til en lengre tur der eg har komt meg ut av fjorden. I sommer har eg endelig fått spart opp penger og kjøpt diesel motor,for og kunne reise på lengre turer.. Dersom den nye avgifta blir innført kjem eg til og selge heile båten.. Eg skal umiddelbart melde meg inn i KNBF,og håpe på det beste.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Eg bur innerst i en lang fjord,og har i løpet av mine 10 år med bensin motor aldri tatt meg råd til en lengre tur der eg har komt meg ut av fjorden.I sommer har eg endelig fått spart opp penger og kjøpt diesel motor,for og kunne reise på lengre turer.. Dersom den nye avgifta blir innført kjem eg til og selge heile båten.. Eg skal umiddelbart melde meg inn i KNBF,og håpe på det beste.. Jeg kjøpte min første dieselbåt for over 3 år siden. Etter 3 måneder havarerte motoren. Nå har jeg endelig snart fått den reparert. Det kostet så mye at det ikke er mye til overs for drivstoff neste sesong, og da skal selvsagt dieselen bli enda dyrere.... Hurra for Stoltenberg & Co Har nesten mista lysten på båtlivet, iallefall for en stund Redigert 18.Oktober.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Poseidon Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Pengene til aksjonen er overført - og til et så godt formål betalte jeg for sikkerhets skyld dobbelt opp Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
leiflar Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Hvorfor skal det være forskjell på diesel og bensin på vannet? Det er vel ingen andre land som har noe sånt? Så denne avgiften lå det i kortene at måtte komme. Er ikke overrasket i det hele tatt. Hvis diesel skal slippe avgift på sjøen, så bør bensin gjøre det også. Så alternativet må være å fjerne avgiften på bensin også da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Helt enig. Den såkalte dieselaksjone er en gjeng sutrepaver, som uten noen fornuftig grunn har sluppet billig unna hittil. Jeg tror jeg har lest gjennom hvert eneste innlegg på siden her, og har ikke funnet et eneste fornuftig argument mot økning. Den eneste argumentasjonen jeg leser her er at det skal fortsette å være avgiftsfritt, fordi båtliv er så fint. Burde vi kanskje hatt avgiftsfritak for MC? Hva med bilkjøring i ferien? Min rekrasjon bestod en stund av å cruise stripa i Fagernes. Skulle dette vært avgiftesfritt? Nei. Forbruk er forbruk, og i Norge beskatter vi slikt. Det er den måten fellesskapet får inn penger. Sutrepaver og unnasluntrere! Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Forbruk er forbruk, og i Norge beskatter vi slikt. Det er den måten fellesskapet får inn penger.Sutrepaver og unnasluntrere! Må vel være den mest ekstreme uttalelse hittil. Akkurat som Norge/fellesskapet mangler penger! Er ikke Gjesten klar over at Norge har STORE inntekter på salg av olje ? Ellers vil jeg foreslå at vedkommende gjerne betaler inn mer til felleskassen via diverse frivillige ekstraskattordninger som Lotto, tipping etc. Dette hindrer også innenlands forbruk, noe som vil føre til den sikre død for hele samfunnet i følge de politiske korrekte. Hvis ikke vedkommende er mer filantropisk og kanskje kan gi noen tusen i måneden til Frelsesarmeen? Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 (redigert) Jeg forundres til stadighet denne minsøyen som kommer frem over andres forbruk. Er forbruk i seg en negativ ting? For meg er forbruk det samme som verdiskapning. Man skaper arbeidsplasser ved at folk kjøper - dvs forbruker. Om jeg tenker tilbake på de 3 norske båtene vi har kjøpt og solgt de siste årene har vi vært med på å skape jobb til flere mennesker i Arendalområdet (Nidelv og Windy) og alle deres underleverandører. Vi er også bidragsytere til at selgere i Oslo og Tønsberg tjener penger og kan ha folk i jobb hos seg. Jeg lurer på om vi i Norge begynner å bli så bortskjemte at vi glemmer at det faktisk er viktig for oss at det finnes verdisskapning, og at privat forbruk er en viktig bidragsyter i dette. Kanskje alle tror at man bare kan leve på staten? Staten lever jo bare på inntekter den får fra verdiskapningen i samfunnet, ikke på verdier den skaper selv. Noen ganger føler man nesten at man må unnskylde at man er til og at man faktisk er positiv bidragsyter til staten gjennom skatt og avgifter, både ved at man selv betaler skatt og moms og andre avgifter og ved at man sørger for at folk har jobb og dermed betaler skatt på det de tjener på det jeg kjøper. Ganske rart egentlig. Jeg vet bare om ett land til det er slik - og det er i Sverige. men i Sverige sier mange at det skyldes den svenske misunnelsen. Men så svenske er vel ikke vi - er vi? At man basert på eget forbruk kalles unnasluntrer faller på sin egen urimelighet - tvert i mot anser jeg at vi kanskje bidrar med betydelig mer i statskassen hvert år enn mange andre. Redigert 20.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Sjå samanhangen mellom dieselavgifta på sjøen og dei nye bilavgiftene! Med dei nye bilavgiftene vert 90 % av nybilsalet dieselbilar. Det vil gje uheldig partikkel- og NOx-utslipp i byane. Så må staten auke dieselavgifta. Og båtfolket får endå dyrare båtdiesel. Sjølv om partikkelutslippa frå båtar ikkje er noko som helst helseproblem, sidan dieseleksosen går ned i sjøen. Nei, sei nei til dieselavgifta, og bygg heller vidare på den innarbeidde systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Økte utgifter på 10 - 15.000,- pr år må påregnes for en vanlig dieseldrevet familiebåt. I tillegg lurer nå jeg på hvor stor verdinedgang brukte båter med dieselmotor vil få. Jeg VET at mange båteiere med gjennomsnittsinntekter har lånefinansiert båtkjøp ut fra at dette har vært en sikker investering, hvor båtens verdi har vært stabil uten store verditap. Mange har har ikke finansielle muskler til å kjøpe hytte, og har derfor anskaffet båt. Ingen av de rødgrønne har vel tenkt på at et slik verditap først og fremst vil svi for menig mann ???? Det må også i disse dager være mang en båtbygger som sitter å funderer på sitt eget levegrunnlag...... Hva med håndheving av dette vedtaket ? Skal regjeringen påta seg å sjekke dieseltankene til alle lystbåter langs kysten, så vil det kreve et STORT apparat. = Koste penger. Da er vel neste avgift like rundt hjørnet, bare for å dekke opp disse nye utgiftene......... Det dukker tidt og ofte opp en splitter ny blankpusset viknes eller viksund med fiskeriregistrering på, som aldri har hatt en fisk ombord. Det blir vel mange flere av disse nå (kanskje også fiskeriregistrert Princess ),slik at de kan fylle avgiftfri diesel lovlig. De ressurssterkeste er kreative.............. Vi kan bare vente på det neste fra denne rødgrønne gjengen, vindavgift for seilbåter, bompenger for bensinbåter ? Må bare minne om at de nå vurderer trønderavgift på bensin ( ja det ER sant! + 1 kr. i Trondheim ). Dette gir jo en pen ekstrautgift for bensinbåt- eiere i Trondheim ? Nå må vi slutte å tulle, vi båteiere ER I SAMME BÅT, og må stå i mot !! KNBF har fått mitt bidrag, men jeg klør i fingrene etter å markere dette ytterligere. HVA MED AKSJONER !!!??? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Eneste måten å aksjonere på er vel å legge båten i bøyen hele neste sesong. Da blir det ikke mye inntjening av den nye avgiften, pluss at de taper de avgiftene som allerede er på diselen. Tror det ville kunne føre til et tap for staten av grandiosa størrelse.... Små lokalsamfunn som lever av turister som kommer i båt vil rammes hardt, servicenæring for oss båtbrukere lider tap fordi vi ikke trenger dem. Båtutstyrsbutikker går konk fordi vi ikke trenger båtutstyr. Det er jo lite sannsynlig at vi lar være å bruke båten, men jeg tror jaggu meg det hadde gitt dem på toppen noe å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Sitter her i yltandet som observatør og kan godt forstå begge sider av diskusjonen, men savner faktisk et par argumenter for/mot. Uten at jeg vet hvordan en planlegger å skille mellom "avgiftbelagt" og diesel med "redusert" avgift så vil jeg henge meg på diskusjonen med følgende innleggø I vårt langstrakte land (Norge) har vi bunkringsmuligheter som hovedaklig er fokusert på nyttetrafikk/kommersielt bruk, med mulighet for lystbåter å fylle opp tankene. For disse bunkrings plassene så må de da til med nye pumper (fra samme tanksystem), eller nytt tanksystem for den avgiftbelastede dieselen. En reell mulighet er jo at lystbåt dieselen utgjør en så liten del av omsetningen at en ikke investerer i nytt anlegg. Dette igjen vil føre til at bunkringsmulighetene blir færre og at den gjennomsnittelige båteier vil strekke tankene lengre. Med et lavere drivstoffnivå ombord enn hva de ellers ville hatt, så kan det bety et sikkerhetskompromiss. Dette kan jo fort føre til at flere båter (uerfaren skipper / uforutsette forhold mm) vil gå tom for diesel, med tilhørende skade på matriell og eller ekstra arbeid (og forbruk) for redningsselskapet. En kan jo også vurdere hvordan tilleggsavgiften for diesel vil ha innvirkning på våre øysamfunn, som trenger den lille tilleggsinntekten som lystbåtene bringer med bunkring og en tur i butikken. Hvis bunkringsmulighetene forsvinner, så vil muligens en god inntektskilde for disse samfunnene forsvinne, og investering i nye anlegg er vel ikke noe reelt alternativ her da marginene mellom gevinst og tap er svært små. Storbritanias søknad finnes her og en har blandt annet kommet til den konklusjonen at skadene / kostnad med avgiftbelastet diesel for fritidsbåter faktisk er høyere enn hva inntektsmulighetene for staten er. Kostnad vs gevinst er ikke dokumentert her, men RYA har kjørt en god aksjon hvor alle argumentasjonene for og mot, samt kostnad/inntekter har blitt dokumentert. Lykke til ! Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sydvesten Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Du har åpenbart et poeng her med tanke på at det kan bli problematisk og få tak i full avgiftsbelagt diesel på bunkersstasjoner og marinaer.... Jeg kan vanskelig se at typisk bunkersstasjoner vil ta den medkostnaden en ny tank og pumpeanlegg vil innebære siden dette neppe blir regningssvarende. Fritidsbåt flåten er nok for liten til å kunne bære denne merkostnaden... som jo brukerne å betaler for.. Dette blir nok først og fremst et problem på vestlandet og i Nord Norge hvor bunkers til yrkesflåten er mye større enn fritidsbåtflåten sitt behov... En del bunkersanlegg på vestlandet har jo alt flagget at de ikke bygger et nytt fyllesystem for avgiftsdiesel.. For typiske marnianer som på østlandet f.eks som allerede i dag flår båtfolket med priser som er to kroner over bunkerspriser på vestlandet blir nok ikke dette noe stort problem... her er det vel neppe mange yrkesbåter som tanker i sommermånedene.. så her blir det nok kun blank diesel å få kjøpt.. Men til hvilken pris er jo en annen sak... Betalte 8.54 for en liter avgiftsbelagt diesel til bilen i dag på Jet... og 8.70 på Uno X. Sist jeg tanket avgiftsfritt på Stauden II (25 august) betalte 8.34 for "avgiftfri" diesel på en marina.. Når det gjelder kystnæringen så vil vel de som ikke kan eller vil tilpasse det nye avgiftssystemet lide, men derimot de som kan... vil jo kunne tjene på dette. Men om våre "venner" i regjeringen kommer til lytte på argumenter om at tilgjengeligheten for diesel til fritidsbåten blir vanskelig er en annen sak... De har jo ikke hittil visst noen stor sympati for slike problemer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mix Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Jøss, begynner folk å våkne opp ! Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Du har åpenbart et poeng her med tanke på at det kan bli problematisk og få tak i full avgiftsbelagt diesel Jøss, begynner folk å våkne opp ! Ja, folk vaknar når argumenta kjem. Få fram fleire slike!! Men går det an å få SV til å interessere seg for det som skjer vest for Lindesnes? Eller vil dei leve opp til myten (?) at SV er eit reint storbyparti?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.