Jump to content

Vil Gps opphøre ?


Espen C

Recommended Posts

Hei,

 

Kongsberg Seatex leverer avanserte DGPS systemer og opererer på decimeter's nøyaktighet, allerede i dag. Forskjellen på deres utsyr og vår båt DGPS er at de nyttegjør seg av både GPS og Glonass og mange forskjellige korreksjonsignaler (DGPS). Jeg tror at en utvikling av Gallileo ikke medfører noen umiddelbar nedbygging av eksisterende GPS system. Jeg tror heller på nye mottagere som nyttigjør se både Gallileo og eksisterende GPS.

 

Det gjenstår nå å se om nøyaktigheten blir så bra som man tror på Gallileo. Med det eksisterende GPS systemet har jo problemene oppstått etterhvert som man har testet ut systemet i forskjellige områder. I tilleg har jo disse solstormene som kommer i 10 års sykluser skapt uforutsette utfordringer. Utfra denne erfaring har man oppdatert mottagerne med nye funksjoner.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Å kalle artikkelen "svada", var vel litt hart, og beklager at jeg selv brukte ordet på en enkelt setning i artikkelen. Men jeg må innrømme at jeg har lest bedre innlegg om dette emnet. Overskriften "Gps på museum" må være kun for å få folk til å lese videre. Hadde journalisten sjekket litt opp, kunne han funnet ut at det arbeides med både 2. og 3. generasjon GPS.

 

Det som står om Gallileo er greit nok, selv om det ikke finnes noen nytt der. Men journalisten må jo få skrive det han vill. Og ja, det er ikke alle av oss GPS brukere som følger like god med hva som skjer på denne fronten.

 

Men jeg likte ikke setningen "Som et første steg mot en europeisk navigasjonsløsning, bygges EGNOS-systemet som en komplementær løsning til USAs GPS og det russiske GLONASS." Dette er ikke en del av en overgang til et europeisk navigasjonsløsning. EGNOS er et korreksjonssystem for de eksisterende systemene GPS og GLONASS, på linje med WAAS i USA, MSAS i Japan, GAGNAN i India og SNAS i Kina. EGNOS er forøvrig også ment å kunne forbedre GALLILEO systemet når det en gang kommer opp.

 

Jeg reagerte nok litt feilaktig på ordene "komplementær løsning" en sen kveld. Leste det feilkaktig som et "alternativt system", mens det selvfølgelig var ment som "et tillegg, en forbedring til" eksisterende systemer.

 

Håper det dermed ble litt klarere hva jeg mente med "svada" i mine tidligere innlegg. Jeg burde brukt et annet uttrykk.

 

Og til KAT der han sier: "Det ryktes i Journalistmiljø at du er den eneste i Norge som snakker svada med ren dialekt. Kan det stemme?" Det stemmer nok ikke, etter å ha bodd vekke fra hjembyen Stavanger siden -69, snakker jeg ikke ren dialekt lenger!

 

Også til KAT, dette: "Nå har du blitt sjekket ut så mange ganger at nå er vi lei av å høre dette ropet om Ulv igjen. Er du Storeulv eller ikke? Bildet ditt (Er det her det kalles Avatar) ligner jo synes jeg." Den fårsto jeg ikke, forklare?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men jeg likte ikke setningen "Som et første steg mot en europeisk navigasjonsløsning, bygges EGNOS-systemet som en komplementær løsning til USAs GPS og det russiske GLONASS." Dette er ikke en del av en overgang til et europeisk navigasjonsløsning. EGNOS er et korreksjonssystem for de eksisterende systemene GPS og GLONASS, på linje med WAAS i USA, MSAS i Japan, GAGNAN i India og SNAS i Kina. EGNOS er forøvrig også ment å kunne forbedre GALLILEO systemet når det en gang kommer opp.

 

Jeg reagerte nok litt feilaktig på ordene "komplementær løsning" en sen kveld. Leste det feilkaktig som et "alternativt system", mens det selvfølgelig var ment som "et tillegg, en forbedring til" eksisterende systemer.

Helt enig med deg der, og jeg tror problemet er at noen på romsenteret har rotet litt med dårlig norsk og engelsk. Fremmedord bør man holde seg langt unna når man formidler noe til journalister. :crazy:

 

Det er kanskje et poeng å understreke at EGNOS er ikke noen europeisk blåkopi av WAAS, det er gjort en del med datainnsamling og de matematiske modellene for at systemet skal virke bedre i nordområdene.

 

For den vanlige sivile bruker er det ikke noe poeng å mene så mye om Galileo og nødvendigheten av et eget system i tillegg til GPS. For spesialiserte, profesjonelle brukere er det en helt annen diskusjon.

 

Utsagn om GPS er moden for museum kan nok være misforstått teknologhumor. Igjen er det dette med å snakke til journalister. Ikke bruk fremmedord, og vær utrolig forsiktig med intern humor. Virkeligheten er at GPS og Galileo vil eksistere samtidig, og vi vil antagelig få glede av billig utstyr som kan bruke begge systemene i fritidsbåtene våre.

Link to post
Share on other sites

Liten kommentar til Lars H i innlegg # 29:

 

Jeg skjønner heller ikke henvisningen til avataren din.

 

Er det forøvrig noen avklaring når det gjelder å få tilgang til et godt program som kan laste ned informasjon fra GPS-satelittene, i likhet med SA Watch?,

 

jfr http://www.huntting.com/sawatch/

 

 

Jeg savner svært et program hvor jeg hjemme kan følge posisjonsbestemmelsen med program tilsvarende SAWatch. Jeg får ikke brukt det noe mer, selv om jeg har tilbudt meg å betale lisensen. Flere meldinger synes ikke å komme frem til mottager.

 

Er det noen som kjenner til hvordan man kan klare å få programmet SAWatch (som er gratis) til å gå etter at en tidsfrist har utløpt?

Link to post
Share on other sites

GPS er bra greier, og kommer nok til å fortsette å være i drift, og tilogmed utvikles videre med nye funksjoner. I dag er den sivile bruken (i USA selv ikke minst), kanskje av større betydning enn den militære. Det er vel lite sannsynlig at USA skal "skru av systemet" siden de selv kanskje får størst problemer.

 

Likefullt. Russerne er faktisk også på vei til å ruste opp GLONASS systemet sitt som faktisk har noen fordeler fremfor GPS (Virker f.eks. lengre nord). Det et også annerledes oppbygd med ulik frekvens per satelitt som gir "andre egenskaper". Ser ikke bort fra at kombinasjonsprodukter GPS/GLONASS kan bli kommersielt tilgjengelig.

 

Men når GPS er så bra som alle sier, og vi ikke trenger mer, så er det feil. Selvsagt trenger ikke jeg mer i båten min når jeg skal finne hjemmehavna, men for andre formål til lands og til havs er det ikke godt nok. Derfor tyr man til andre løsninger basert i hovedsak på forbedring av GPS.

 

DGPS/SDGPS/RTK/LRTK osv. Disse tjenestene koster som regel penger, og er ikke nødvendigvis tilgjengelig over hele verden.

 

Gallileo skal, når det er i drift tilby bedre nøyaktighet enn GPS uten bruk av korreksjoner. Og i utg.punktet være tilgjengelig for alle. Det kommer nok båt Gallelio mottagere på markedet rimelig snart etter at systemet kommer i drift...eller kombinasjonsinstrumenter.

 

...men GPS er ikke død riktig enda...

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke brukt det noe mer, selv om jeg har tilbudt meg å betale lisensen. Flere meldinger synes ikke å komme frem til mottager.
Programmmet har ikke vært oppdatert på 4.5 år og flere av linkene er døde, kan virke som om forfatteren ikke er engasjert i dette lenger.

 

Så utbredt som GPS er blitt må det vel finnes bedre alternativer i dag?

Link to post
Share on other sites

SA watch går jeg ut fra er et program som holder rede på hvor stor effekten av SA

(Selective Availability) er. Siden SA ble slått av for noen år tilbake har vel ikke programmet noen misjon mere?

 

Det finnes massevis av gratisprogramvare/informasjon på nett om GPS, men vil vel påstå at det er mest for spesielt interesserte, i og med at GPS må sies å ha bortimot full dekning og kvalitet 24/7.

Link to post
Share on other sites

SAwatch er et bra program som er nyttig til bl.a. i etterhånd kunne finne ut hvorfor en fikk så stor feil på GPS'n et visst sted, et visst klokkeslett. Jeg har selv hatt dette programmet, og det gikk ut på de 30 dagene. Det nyttet ikke å endre dato/klokke på PC'n. Jeg avinnstalerte det så og lastet det ned igjen. Men neida, et eller annet sted i PC'n står det at tiden er ute. Har gått gjennom registerne uten å finne noe der. Og å forsøke å finne ut hvordan et program som eieren har "forlatt" for 4,5år siden kan fortsette å kjøre, kan vel ikke være noe uetisk heller.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Liten kommentar til Lars H i innlegg # 29:

 

Jeg skjønner heller ikke henvisningen til avataren din.

 

Er det forøvrig noen avklaring når det gjelder å få tilgang til et godt program som kan laste ned informasjon fra GPS-satelittene, i likhet med SA Watch?,

 

jfr http://www.huntting.com/sawatch/

Jeg savner svært et program hvor jeg hjemme kan følge posisjonsbestemmelsen med program tilsvarende SAWatch. Jeg får ikke brukt det noe mer, selv om jeg har tilbudt meg å betale lisensen. Flere meldinger synes ikke å komme frem til mottager.

 

Er det noen som kjenner til hvordan man kan klare å få programmet SAWatch (som er gratis) til å gå etter at en tidsfrist har utløpt?

quote.gif

 

Du kan se her http://www.visualgps.net/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...