roaldbj Startet 18.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2006 Jeg har respekt for innlegg som tar opp kritiske momenter knyttet til båtgleder i fremtiden, som eksempelvis økte kostnader til drivstoff (diesel), båtplasser, sertifikatkrav, kvalitet på skroggjennomføringer, o.a. Mange av oss har hatt en fantastisk båtsesong i 2006 med værforhold vi knapt kan huske tilbake i tid. Båtlivet representerer for meg en utrolig glede og avkobling i forhold til de daglige aktivitetene i arbeid og til en viss grad i hjemmet med vedlikehold av hus, hage og annet (noen betviler at jeg utfører slikt vedlikehold). Vi har noen tråder på BP som jeg synes er svært inspirerende, eksempelvis under temaer som - hvor går turen - hummerfiske - turen hjem - prosjekt "båt" - o.a. Jeg tror - helt uten vitenskapelig belegg - at vi fritidsbåteiere preges av evnen til å få ting "i havn" selv om utfordringene er store, og jeg har som et forslag at vi bør arbeide for å fremme de positive argumentene for at flere skal velge båtlivet som rekreasjonsområde. Jeg forestiller meg at desto dyktigere vi er til å fremme de positive sidene ved sjølivet, desto flere vil søke denne fritidsbeskjeftigelsen, og desto flere i nærmiljøene vil anse at satsing på sjøaktivitet er viktig (eksempelvis kommune og stat). Jeg har selv mange ganger opplevd gledesrus ved å ferdes i fjellet og i skogsområder, men jeg kan ikke si at disse opplevelsene har vært sterkere enn gleden ved å navigere i eksempelvis nattemørke på fyrlykter og overettere. Denne tråden er ment som et initiativ til å trekke frem båtgleder vi kan se frem til i neste sesong. For noen begynner den med vårpussen i 2007, for andre har den allerede begynt i planleggingen av nytt utsyyr ombord, eller ved planleggingen av seilasene i 2007. Så får vi se hvordan det går å fokusere på de positive sidene ved båtlivet....... Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 (redigert) Selv gleder jeg meg til dette - i tilfeldig rekkefølge: 1. Å få båten "ferdig". Kjøpte en båt fra 1980 i høst og har allerede gjort mange forbedringer. Noe av det morsomste synes jeg er å gruble over mulige løsninger og så prøve ut den jeg synes er best i praksis. Da er det veldig tilfredsstillende når resultatet blir bra. 2. Mange småturer. Noe av det beste synes jeg er de dagene det blir tid til en båttur etter jobb, gjerne kombinert med bading, lese avis, høre på radio og se på solnedgangen. Eller en frisk seilas en ettermiddag. 3. Overnattingsturer. Det å være utendørs fra tidlig om morgenen til langt på natt. Odd Børretzen har beskrevet båtlivet som en drift som ikke kan forklares. Et mer oppklarende svar var svaret Alex Rosén ga i et intervju i siste nr av "Redningsskøyta": At det beste med båtlivet er helheten. Båtlivet omfatter alle typer praktiske håndverk: Mekke motor, snekring, vite hva man skal gjøre under forskjellige værforhold, kunne sikkerhet ombord, planlegge reisen, navigasjon, lage mat osv - kombinert med frihetsfølelse, sosial omgang og filosofiske tanker en sen sommerkveld. Bak alt dette ligger gleden ved mestring: Få startet motoren, legge til brygga, klare navigeringen, finne en fin uthavn, få godt feste til ankeret, få gjestene til å trives ombord, lage et godt måltid osv osv Redigert 19.Oktober.2006 av MS 20 La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Tine IV Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Etter at jeg endelig har fått bytta båt så trudde jeg båtlivet skulle bli enda bedre , vis mulig . Neste år blir nok ikke det båtlivet jeg så for meg vis dieselprisen går så mye opp , så blir nok turane kortere . Da jeg er uføretrygda og lever å ånder for båten og båtlivet , blir jo mobba av gutta som sier at det ikke er lov å sette opp postkasse i havna . Er ombord i båten eller i havna fra tidlig på mårran til utpå kvelden , vis jeg ikke er utpå sjøen da . Med snekka så har jeg et snitt di siste 3 åra på rundt 500 motor timer i året , og da sier det seg selv at det blir noen timer ombord . Nå som jeg har fått lukket avd ( på tide mener noen ) så hadde jeg sett for meg enda flere og lengere turer i 2007 . Det som skal være båtglede i 2007 kan fort bli , korte turer og midre turer da trygden er strekt nok som den er . Men ikke noe som overasker lenger egentlig , neste på programmet til luringane i oslo er nok årsavgift på noen tusen lapper så dem for stoppa båtlivet helt . Men drømmer om båtlivet neste sommer med ny båt og knallvær . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Baywatch Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 2007 blir mitt første hele år med egen seilbåt. Været blir selvsagt minst like bra som i år, og jeg klarer å rydde masse tid til seiling blant alle trivielle og mindre viktige, dog pålagte oppgaver. Jeg skal bli bedre kjent med båten og med kysten på vestlandet. Planlegger innkjøp av diverse båtutstyr gjennom vinteren, slik at båten er klar til tur når det våres! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Endelig en tråd om båtGLEDER. Kan vi ikke prøve å holde oss til det da, og jeg blir glad hvis jeg ikke ser ordet dieselpriser senere i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Satser på båtglede sjøl til neste år jeg og kanskje jeg går opp noen fot også hvis det flasker seg slik. Jeg er ikke noe særlig på turer, så det blir ikke så dyrt for min del. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 God tanke dette Roaldbj! Båtlivet består så uendelig mye mer enn den kritikken man har sett i andre tråder her på forumet. Makan til egoisme og navlebeskuelse skal en lete lenge etter. La oss fryde oss over at vi bor i ett godt land med sikkerhetsnett for "alle" slik at flest mulig kan nyte båtlivets gleder (med eller uten jobb). Dette må vi alle være villig å betale for. Det å kunne ta seg ut på havet i egen båt, kose seg ,føle friheten, gleden over å vite att dette begrensede område du befinner deg på, er din egen lille verden. Hvor din sikkerhet i stor grad ivaretas av kun deg selv og de valg du gjør. Det å kunne dra en fersk fisk ombord og nyte den når du kommer hjem igjen, dette er uvurderlig for livskvaliteten som ikke noe politisk parti skal kunne frata oss. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Helt enig, roaldbj - det er alt for lett å konsentrere seg om det som er trist og leit. Jeg synes også det er litt deprimerende å se hvor mange av de velmente trådene i forumet her som av en eller annen grunn ender opp i skriftelig-verbale slagsmål ...... Vi har hatt våre nedturer med MorMajor-båtene våre. Bunnkjenning med I'ern. Propellskade, motorstopp og inntauing med II'ern. Men ikke søren om det skal få overskygge den altoverveiende og enorme gleden det er å pusle med båt, bevege seg på sjøen, nyte naturen, lufta, stemningen og livet! Til de grader lever vi på dette at vi satte igang en jevnlig oppdatert hjemmeside hvor vi prøver å speile i hvilken grad vi setter pris på dette og å dele det med familie, venner og alle andre (det er blitt en god del etterhvert) som synes det er hyggelig å kikke innom. Og ikke minst bruker vi nettsidene sjøl til å mimre oss gjennom en lang vinter. Båten skal opp til uka, men i tankene og planleggingen er vi langt inn i neste sesong alt. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Goddis77 Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Båtlivet 2007 blir bra tror jeg. Har brukt dette året til å justere og lære oss båten. Alltid litt å putre med ombord, men mye har måtte vente nå når båten fungerer skikkelig. Blir en del lengre turer til neste år, da vi har holdt oss i "nabolaget" for det meste i år. Men vi trives ombord, så flere turer blir det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 (redigert) Denne sensommeren ble veldig spennende for min del, endelig båt på sjøen med de barnesykdommene det medførte, har lært en hel del på kort tid og holder på å forberede vintersesongen nå (varmeapparat og lyskaster og sånn). På mandag kommer det nye brygger og jeg får endelig egen bås å ligge i. Har lagt ned mye arbeid allerede for å nærme meg min flytende hytte. Og ingen politiker skal ta fra med denne gleden, bare spør LA3939 som knipset dette bildet på lørdag, ser det ut til at gutten tenker på dieselpriser her? Redigert 19.Oktober.2006 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solgangsbris Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 En (eller to) av mine store gleder er sønnene mine på 5 og 8 år. Aktive som bare det, men det gjør godt i et båthjerte å se at også de får en egen ro ved båt og sjøliv. Eldstemann elsker å fiske og finne ting i fjæra (det gjelder vel for de fleste barn). Innkjøpt våtdrakt gjør at fjæreaktivitetene strekkes utover finværdagene, og han kan være der i timesvis. Yngstemann er genuint opptatt av båt - han leser båtblader og har "Båtliv" med seg i barnehagen, sparer til egen båt og nedprioriterer ny sykkel, - og har lært seg halvstikk på egen pendel for å fortøye på noenlunde fornuftig måte (skal igang med pålestikk nå). Den eneste gangen han står i ro er når vi er ute med båten. Da har han fast plass på leideren opp på dekket, der han skuer i stoisk ro over kanten på vindskjermen. Når vi skal til land er fendrene ute før jeg får spurt han om det. En strålende lettmatros. At den oppvoksende generasjon er like glad i båten og båtlivet som meg og kona gjør også at det å prioritere tid og penger til dette ikke gir noen av oss dårlig samvittighet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Det er lurt å lære sønnen din pålestikket. Dette er en av de viktigste knutene. Å kunne utføre dette i "blinde" gir god trygghet når det haster med fortøyninger, taufester o.a. Selv har jeg ofte med meg en liten taustump og trener på dette stikket "i blinde" slik at det "sitter" når jeg har behov for hurtig stikk. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 ser det ut til at gutten tenker på dieselpriser her? Nei, du tenkte vel på kvinnfolk, slik vi alle gjør!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Er allerede i gang med å sette i stand Astor til neste sesong. Jeg gleder meg for hver dag som går og at jeg ser at det betyr forandinger til det bedre ombord. Man trenger en vinter i ny og ne til å foreta seg div. arbeider ombord. Allerede til påske går turen til svenskekysten, akkurat som i år. Det var en sosial og fin tur sammen med båtvenner. I juni blir det båttreff i Horten, Her er gleden i å se så mange fornøyde båtfolk i samtale med hverandre. Et sosialt treff uten for mange aktiviteter. At jeg skal klare å få til 14-dagers ferie er ogå noe som gleder meg og min fru. Normalt sett er det blitt med en dag eller to i tillegg til en helg. Neste år strekker vi strikken ekstra langt. Vi prater om en svensketur som kanskje havner i Danmark hvis fruene og været er i godlage. Mellom disse turene finner vi alle helgene som vi koser oss sammen med venner langs Oslofjorden. Takket være Baatplassen har min båtfamilie blitt ekstra stor og trivelig. Kan man mer ønskne seg? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ben Sin Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Jeg gleder meg veldig til jeg skal ta fatt på en ny sesong med enda bedre båt, med mer unødvendig, men kjekt å ha utstyr. Et skrog som er like blankt og glatt som et speil, og gelcoat som blinker i sola. Fine kveldsturer til favorittstranda, og ferieturen som alltid blir en opptur hvor man møter mange hyggelige og fine mennesker. Så blir det også noen slike på kveldene Som relativt ny bruker av baatplassen gleder jeg meg til en vinter med båtprat med likesinnede. Kanskje det også blir noen slike Tror kanskje fruen trenger en liten pause fra båt og båtprat nå..... Sitér dette innlegget Link to post
antiol Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Veldig bra initiativ! Vi har hatt en hektisk, men dog så flott sesong i år i snekka vår. Den var så flott at vi bestemte oss på seinsommeren for å oppgradere. Mitt første ønske for våren er at noen kjøper den gamle snekka vår, slik at noen kan ha like stor glede over den som det vi har hatt. Før det skal jeg selvsagt pusle med ulike småprosjekter for å få den helt klar for ny eier, i tillegg til at den nye båten skal få noen viktige oppgraderinger med diverse forbedringer av det elektriske anlegget mv. Båtbyttet ble ikke mindre bra av at vi fant ut at vi skal ha ett barn til neste vår. Dermed håper vi å kunne tilbringe store deler av sommeren med en kombinasjon av ferie og permisjon, hele familien i båten med korte turer, og fine kvelder med sol og bading. Jeg gleder meg allerede til våren, selv om båten ikke er klargjort for vinteren ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Har hatt en travel sommer med mye fri. Mange flotte turer på sjøen med "nybåten" Siste tur nå var på Torsdag etter vi hadde hatt den på slipp ( Skremmende opplevelse) og skiftet et par kuleventiler (Septik og vann) Båten var så ren under .at jeg mistenker den forrige eier for å ha blandet DDT eller noen annet i bunnsmurningen. Bilde er fra Torsdag 12/10- "fly`n" Eller popnavnet CBC dekket ble benyttet hele turen. Litt høstdrag i luften var det men .. Gleder meg til å begynne å pusle med båten i vinter, Vi skal bytte noen bryterpanel, sette inn noen flere lamper. Noen flere stikkkontakter. Muligens bygge om akterkabinen litt. Kanskje sette inn en micro, ( Er ikke helt enig her enda) samt en del "koselys" utvendig til sene høstkvelder Alt dette + en hel masse annet jeg ikke kommer på akkurat nå skal vi kose oss med. før neste års sesong begynner. Nå skal det sies at vi ligger uten i år og kan bruket skibet så mye vi vil Jippi livet er herlig.... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sabeltann Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Kjekk tråd og lese! Jeg koser meg innimellom all elendighet med og montere inn autopilot i gamle mørebasen. Har og 3 herlige unger som nå har 100% fokus(vel 95% til de og 5% til båten) Tar turen utpå noen timer stort sett hver helg. Trenger kun noen timer rett over fjorden på Line(se gjerne i havnebasen) Så er uka komplett. Kekt og se hvordan ungene koser seg i naturen... Skal ellers se om jeg ikke kan få laget til nye puter oppe i cabin, de er meget slitte nå, dog koster nye noen skjorter.... Fått tilbud på ca 7000,- men finner ikke orginal stoffene så jeg leter videre. Det blir uansett båtferie til sommeren håper og på påsken, pga familie situasjonen vet vi lite, men et er sikkert; hele eller deler av 07 ferien skal tilbringes i mørebasen! HAr en liten drøm om og ta turen til sunhordaland....sommer 07? tja ikke umulig.. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Som tidligere nevnt har vi i høst tatt et 10 fot langt skritt over i et helt nytt båtliv. Før båten ble tatt opp 3. oktober rakk vi å bruke den ca. en måned. Alt har virket slik det skulle, og både skipper og fordekksgast har klatret flere nyttige trinn opp på læringsstigen. Vi har store og kriblende forventninger til neste sesong og ser virkelig frem mot å utvide både aksjonsradius og brukstid betraktelig, sammenlignet med det båtlivet vi har ført til nå. "Nybåten" ligger nå i opplag hjemme i hagen, hvor den gås nærmere etter i sømmene. Dette både for å bli kjent i alle kriker og kroker og med tanke på ting som skal gjøres før en ny sesong kommer. Båten er godt vedlikeholdt, men noen småting i kategorien reparasjoner/vedlikehold skal likevel gjøres. Dessuten skal man i løpet av vinteren kose seg med å legge ny natet dørk i cockpiten, samt lage nye bord til både cockpit og forkabin. Lydisoleringen av motorrommet skal forbedres pluss at det skal ryddes litt og gjøres noen småendringer i det elektriske opplegget, bl.a. skal et "BEP-rele" for lade- og forbruksstyring monteres. Diverse pentryutstyr, spisebestikk og "komfortutstyr" skal også anskaffes. Som om ikke dette var nok, så står også både VHF-lisens og båtførerprøven på aktivitetslista. Alt sammen er imidlertid lyst- og gledesbetinget og bygger bare opp under forventningene til den nye sesongen som starter allerede om et halvt års tid! - og skulle man ikke rekke å få gjort alt som står på lista, så skal vi nok kunne leve lykkelig med det også igjennom det som vi håper blir en ny og herlig sommer! Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 9.Januar.2007 Del på Facebook Svart 9.Januar.2007 Hei Håper det blir ferdig skai i forlugar vår båten før sommerferie. Vi har plan båttur i år. !. Hortentreffet baatplassen. 2. Egen døvebåttreffet st.hansaften i Tønsberg-områder. 3. Midt av juli døvebåttreffet i Kristiansand (verdens største døvebåttreff) 4.?????? Tillegg ofte weekend båttur. Håper det er bra vær opphold og sjø osv. Gleder oss til av første uke av mai båt vil være sjøsettingen. At-le Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 9.Januar.2007 Del på Facebook Svart 9.Januar.2007 Sommeren 2006 var helt toppers. Det sies at sommeren 2007 skal bbli lik, så det håper jeg! 1. Kjøpe meg en ny båt. (solge min i vinter) 2. Gjeddefestival og mange deilige turer på Storsjøen i Odalen. 3. Oslo - Risør langs kysten. 4. Fryken i Sunne. Punkt 1 til 3 SKAL gjennomføres. Nr. 4 får vi vurdere på sommeren. (litt mange linker kanskje) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Eline Svart 9.Januar.2007 Del på Facebook Svart 9.Januar.2007 Eline og mannskapet hennes skal uten tvil til sørlandet også denne sommeren. Fjorårets sommer gav absolutt mersmak! Du verden, for noen dager vi hadde der nede! Det var en eneste stor opptur! Men rent bortsett fra selve ferieturen, satser vi på å bruke hver ledige helg på sjøen, alene eller sammen med gode venner, også i året som kommer! På båten slapper vi av 100%. Det er som å være i en annen verden! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.