Jump to content

Marinisering av Citroen XM 2.1 TD motor eventuelt andre motorer

Jon-Kåre

Recommended Posts

Men finnes det marineutstyr til denne motoren ?

Mercedes har vel en motor som det finnes marineutstyr til ............... tror jeg.

Mulig disse to kan bli en.

Også har du jo denne gobiten :puke:

Skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av at det skal finnes mariniseringsutstyr da jeg som tidligere fortalt har det jeg trenger untatt eksosmanifoil som muligens må sveises av kyndig person. Men det ser jeg som uproblematisk. Oljekjøler for man universal. Sjøvannspumpe har jeg (med reim drift) den kan settes på motoren eller brakett ved siden av. Varmeveksler har jeg, den er pr idag montert ved siden av motoren i motorrommet. Svighjulskåpe og demper plate tilhørende drevet mitt har jeg og. Dette tilpasset jeg forigge motor så den saken skal jeg greie på ny.

Md 29 er vel en sekser samt høy vekt, dessuten er det gir på den så den må uansett bygges noe om. Blir nok og like mye arbeid å lage en motor av disse som å marinisere en bil motor.

Isuzu hadde nok hvert en grei motor men denne ser jo virkelig hjemme marinisert ut. Og for prisen til 49000,- så kjøper du nok en kurrant brukt bilmotor samt alle mariniserings delene nye for. Holder da svinghjulskåpe og demper plate utenfor da isuzuen jo har gir og jeg har drev. Mener smilisen din passer bra til denne motoren ja :lol::puke:

Men takk for innspill

Stybert takk for fin link.

Hebbe takk for innformasjon om motoren i bil. Det høres jo bra ut at motoren er seig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Her kommer en liste over motorer jeg har tenkt på. Ikke alle av disse jeg vet så mye om. Altså kun en liste uten det stor grunnlaget

Mithsubisi 3,0 og 2,8 turbo

Toyota dyna 3,0

Toyota 2,4 turbo

Citroen 2,1 turbo

Iveco 2,5 turbo

Peguot Ussikker på modellnavn

Ford Transit 2,5 turbo

Ford mondeo 2,2 turbo

Ellers er jeg åpne for andre forslag en de som er nevnt her. Men av ting som er viktig for meg er at det ikke er mere en firesylindrer, en vekt som ikke overstiger 300kg noe særlig inkludert drev, Helst over 100hk og ikke under 90hk, okke for mye elektronikk muligens. Altså en enkel motor

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

KD trading AS selger utstyr for marinisering (som du ikke trenger :wink: ). Mulig de har tips eller meninger om motorer som er egnet for hjemmemarinisering.

Jeg trenger jo eksosmanifoil da. pris og anbefaling til Oljekjøler for motor opp til 150hk har jeg fått tidligere. Har sendt e-post til dem om det finnes manifoil til citroen motoren. Dette spørsmålet sendte jeg og til den linken sybert la inn Foreløpig har jeg kun fått en prisliste på tysk fra de så jeg har bedt om mere presisering da det ikke kommer frem om aksosmanifoilen som er her passer til xm2,1td motoren

Slik ser listen deres ut:

UNION MOTOR PREISLISTE 2006

http://www.unionmotor.se

PEUGOT (VETUS P4,19)

XUD9, XD3

PREIS in EURO,€

KOMBI-KUHLER:WÄRMETAUSCHER-ABGASSROHR,

EXPANSIONSTANK-LUFTEINLASS.(STAHL) 400€

ABGASKRUMMER NIRO 60mm 40€

ZWISCHENSTUCK FUR SCHMIERÖLFILTER 40€

ÖLKUHLER 50€

2st. ÖLSCHLÄUCHE 35€

MOTORHALTERUNG VORNE 50€

SCHWUNGRADGEHÄUSE SAE 7 ANSCHLUSS 180€

SEEWASSERPUMPE mit ADAPTER an KURBELWELLE 230€

DÄMPFERKUPPLUNG fur VELVET-HURTH 80€

MASSERING AUF SCHWUNGRAD 50€

ÖLWECHSELPUMPE mit SCHLAUCH+NIPPEL 40€

4 st FLEXIBLE MOTORSTUTZEN 80€

2 st. Simmerringe

1 st. Kugelager fur Volvoglocke 35€

Dt referes her til en PEUGOT motor men kan dette være den samme PEUGOT er jo nevnt i sammenheng med xm motoren tidligere i denne tråden?

Noen som vet sånn cirka målene på en slik XM motor og hvordan bunnpannen ser ut. Kan jo høres ut her som jeg må ettermontere sump. Disse ser jeg man kan få kjøpt ferdige. Men det er vel uansett ikke annet en en beholder som man monterer på eksisterende bunnpanne. Noen som har gjort dette?

Har ikke plass til en 6 sylindret sak. Tipper vekten overstiger mine forventninger og men ttakk for tipset og flott du husker på meg når du ser en annonse

Du har nok fått liste på utsyr til feil motor fra KD Trading. Turbodieselmotoren XUD9 er også en PSA motor benyttet av Peugeot/Citroen. Den er på 1.9 liter og yter 90 hk. Ikke benyttet i XM men i mange Xantia og 406.

DU er ute etter XUD11 som er 2.1 literen på 110 hester - som også er en PSA motor benyttet av Peugeot/Citroen.

Du kan sikkert få prisliste på svensk direkte fra Union Motor i Landvetter / Gøteborg som har drevet med marinisering av motorer i 30 år. De selger som sagt mariniseringsdeler bla. a til Peugeot.

I Sverige selges det mange billige XM med denne turbodieselen. Du finner en Citroen XM delebil med en XUD11 som har kun har gått 140 000 km på blocket.se for kun kr. 5000,- Da får du komplett motor mye billigere enn hos norske hoggere.

Du har nok fått liste på utsyr til feil motor fra KD Trading. Turbodieselmotoren XUD9 er også en PSA motor benyttet av Peugeot/Citroen. Den er på 1.9 liter og yter 90 hk. Ikke benyttet i XM men i mange Xantia og 406.

DU er ute etter XUD11 som er 2.1 literen på 110 hester - som også er en PSA motor benyttet av Peugeot/Citroen.

Du kan sikkert få prisliste på svensk direkte fra Union Motor i Landvetter / Gøteborg som har drevet med marinisering av motorer i 30 år. De selger som sagt mariniseringsdeler bla. a til Peugeot.

I Sverige selges det mange billige XM med denne turbodieselen. Du finner en Citroen XM delebil med en XUD11 som har kun har gått 140 000 km på blocket.se for kun kr. 5000,- Da får du komplett motor mye billigere enn hos norske hoggere.

quote.gif

Listen har jeg ikke fått fra KD Trading men fra Union

Ved innførsel til niorge vil vel motoren koste vesentlig mere en 5000,-??

På siden til norsk XM klubb og andre steder er det og fult mulig å få en slik motor rundt 5000,- Jeg har og fått tilbud fra norsk hugger på mellom 6000-9000,-

Men takk for info. Nå har jeg betegnelsen på motoren og kan bruke den til å forespørre Union påny med annen info en at det er en ciroeng motor på 110hk

Mener grensen er 5000,- Men da dette er en brukt vare mener jeg at man ikke får tilbake mva eller?

En hk avgift må ikke den betales. Iallefall ved innførrsel av båt med motor kommer denne i-tilegg

110hkX140,- blir jo noe i så fall

Sendte en e-post til tolldirektoratet og da ringte det en hyggelig dame og kunne fortelle at jeg kunne hente motor for inntill 6000,- uten å betale mva så lenge jeg ble ute av norge i over 24timer.

Hun anbefalte meg og å kjøre over betjent grensegang i åpningstiden så jeg var sikker på at det ikke ble noe tull. Så der ga du jo et greit tips Anesthesis

En hk avgift må ikke den betales.
Bare hvis du importerer en båtmotor. Importerer du derimot en bilmotor, og marinerer denne selv og til eget bruk senere, slipper du. Slik jeg har forstått det, i alle fall...
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke sett noen XUD11 2,1 D12 motor i OK stand rimeligere enn 8000,- i Norge. Mye dårlig og mangelfult, også på XM klubben.

Må tipse om denne også da... i Ørebro ikke så langt fra Gøteborg... kun kr 4000,- men lenger km. stand enn forrige tips.

0957816251.jpg

Redigert: Du trenger ikke gå over bekken etter vann! Her billig på Finn.no Citroen XM motor gått 180000 km, stått på låven i to år. 1500 kr. !!

Redigert av Anesthesis (see edit history)

Den på finn er den som vakte innterssen for XM motoren. Jeg er i tenkeboksen på den da det bekymrer meg litt at den har stått så lenge i ro. Betyr kanskje ikke så mye. Eier sier han ikke vet noe mye om den da den er kjøpt på huggeri i svergie og ikke blitt benyttet. Den turner ifølge han fint rundt. Noen med tanker om dette?

VEl KD-Trading hadde ikke eksosmanifoil til denne så da er det vel sansynlig at ingen andre har heller. Venter fortsatt på svar fra Uniom i svergie. Er det noen som har en slik motor som kunne tatt et bilde av eksosmanifoilen slik at jeg har fått sett hvor komplisert det kan se ut å lage en? Ellers litt forundret over svaret til K-Trading: Ser ikke ut til at noen leverer marineutstyr til XUD 11, vi har universale varmevekslere oljekjølere osv det blir sikkert like billig å kjøpe en Fnm 120 hk motor ferdig direkte fra fabrikk igjennom oss så det beløper seg til å marinisere XUD 11 motoren………………….. Nå trenger jo ikke jeg å kjøpe annet en eksosmanifoil og oljekjøler. Oljekjøleren koster rundt 1500,- og manifoilen koster neppe over 10 000,- å få laget. Så jeg tror ikke den FNM 120 faller noe rimeligere. Det er jo mulig hvis jeg skulle kjøpt manifoil, svinghjuls kåpe, demper plate, oljekjøler og varmeveksler. (glemte jeg noe?) samt betalt for en ny XM motor at det hadde blitt riktig. Men hvis jeg legger til grunn maks 10 000,- for motoren, 10 000,- for manifoilen, 1500,- for oljekjøleren, 2000,- for motorfestene og 3000,- for uforutsett så mener jeg at jeg skal være der og vel så det?

Årsaken til att det ikke produseres manifoiler til denne motore kan være vinkelen på motoren å en turbo som henger langt nede på blokka :nonod:

Du glemte en ting på lista : Eksosbend etter turbo :eek: Evt varmeskjold på turbo.

Jeg tror ikke det er så smart og kjøpe en motor som du ikke kan teste først , men det er jo dine penger :wink:

Redigert av power (see edit history)

Slike ting med turboen er slikt jeg får se hvis noen er så snill å ta et bilde. Han som eventuelt skal lage manifoil har tatt med eksosen helt til utslippet på drevet. Men jeg glemte vel og eventuell oljesump.

En ting til: Er det ikke mulig å flytte turboen opp om den står langt nede?

Oljesumben bør nok være bak på motoren ja .........

Du kan sikker flytte turbon men da må du legge om røret til innsuget :headbang:

Ikke så lett med ett bilde av en turbo som gjemmer seg bak under motoren,

du får ta deg en tur innom en bruktbilbutikk så får ta noen bilder selv .

Har jo ikke sett motoren enda men hvor vanskelig kan det være å flytte turboen da?

Hvis det dreier seg om å bygge om innsugningsrøret så vil kanskje dette ha virkninger på effekt da det vel blir lengre rør og kanskje mere kroker?

Da har jeg motatt noen bilder av en XM motor, turboen ser ut til å sitte høyt på motoren så dennetror jeg ikke vil gi problemer så lenge motoren står rett. I bil så ligger denne motoren tydeligvis noe (skråstilt) Problemet blir da bunnpannen. Går det å kappe denne å sveise i nytt eller hva gjør jeg for å få olke nokk på denne? Noen kreative sjeler som kan komme med forslag???

det bekymrer meg litt at den har stått så lenge i ro. Betyr kanskje ikke så mye.

Du skal absolutt ta den bekymringen alvorleg, for det betyr ein heil del.

Ein motor som har stått lenge vil sannsynlegvis volde deg mykje problem når du tek til å bruke han.

Typisk vil pakningar og tetningar begynne å lekke.

Eg ville satsa på ein som dokumentert har vore i normal bruk fram til du overtek han.

Husk at utstyr som er bygd for å svive ikkje har godt av å stå.

Basert på eiga erfaring vil eg for eksempel mykje heller kjøpe ein båt som har vore mykje brukt framfor ein som ikkje har bytta propellvatn så ofte.

Berre eit velmeint tips :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Skjønner ikke hvorfor du skal bryte en Citroen-motor i denne flotte båten?

En masse kostbare og arbeidskrevende leamikk og Reodor Felgen-løsninger som muligens vil virke, men som har sine klare bakdeler.

Støpaluminium som med tiden tæres opp pluss at motoren er og vil alltid forbli ukurant, med dertil normal og sunn skepsis fra kjøpere ved evnt. salg en gang i fremtiden.

Hvorfor ikke heller kjøpe en brukt marinemotor av kjent type og om nødvendig overhale den?

Kan næppe bli noe dyrere på lang sikt.!!! :confused:

Innser at forslaget mitt IKKE på noen måte er kreativt, men dog!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...