Guest Gjest Startet 19.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2006 hvorfor skal dere med diesel motor få så mye biligere drivstoff enn oss med bensin? Deres motor bruker mye mindre, vær fornøyde med det. Et sted må regjeringen ta pengene fra, eller skal vi øke bensinprisen igjen....... SLUTT Å SYT.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Hva kauker du for da ? En bensin motor er langt rimeligere enn en diesel med samme ytelse. Skal snakke med deg når det blir særavgifter på bensin motorer . Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Vi som har kjøpt båt med dieselmotor har gjort dette fordi vi liker å BRUKE båten som transportmiddel, og ikke bare for å komme seg noen meter fra båthavna for å vise seg fram Dersom man skal kunne bevege seg langt og forholdsvis fritt på sjøen MÅ man ha dieselmotor, iallefall her i nord. Det har vært sterkt begrenset antall fyllesteder for bensin langs kysten, og det høye forbruket til en bensinmotor umuliggjør lange etapper og båtturer til grisgrendte og øde strøk. Comprende ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pjolter Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 . Et sted må regjeringen ta pengene fra, eller skal vi øke bensinprisen igjen....... SLUTT Å SYT.... Dummeste argumentet jeg har lest i denne diskusjonen så langt. og det har vært mange !! Regjeringen har masse penger. En ting er sikkert. det er IKKE grunnen .. Eneste grunnnen jeg kan finne, er at nå har det vært en så stor økning i båtbruk/kjøp at regjeringen ser at det er penger blandt folk. da tenker de: Aha,,, da finner vi en måte å hente litt penger derfra. Syter de så skylder vi på alle ulykker og bensinprisene. At de skal avgiftsbelegge kos er skammelig. Og ja det er skammelig at de har en vegavgift på bensin også, bare så det er sagt. Hvis vi lar de holde på er det ikke lenge før de legger på en "vegavgift" på seil også.. Møkkaregjering Med Vennlig hilsen Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Teerex Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 De kan jo legge en "gledes-avgift" på de som har det bra med fritidssyslene sine, sånn at ingen skal føle noe mere glede enn de som ingenting gjør. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
skorpo Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Dei aller fleste med store og mellomstore båtar har vald å kjøpe ein dyrare dieselmotor, sidan diesel er eit rimelegare drivstoff enn bensin. Andre har prioritert billigare eller lettare motor, som går på dyr bensin. Urettferdig? Kanskje, men vi har alle visst kva vi har gjort. Heilt til regjeringa snur opp ned på reknestykket. For mange har båtkjøpet vore eit økonomisk løft, og dei treng ein viss forutsigbarhet for å kunne planlegge økonomien. Då er det provoserande at regjeringa plutseleg auker båtdieselprisen med 3 - 4 kr. Og kva gjer folk som blir provosert? Som svenske politikarar før dei var statsråd, dei bryt reglane, kjører ulovleg på farga diesel, mister respekt for lov og rett . . . Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 (redigert) Et sted må regjeringen ta pengene fra, eller skal vi øke bensinprisen igjen....... SLUTT Å SYT.... En stortingsrepresentant fra AP svarte meg følgende da jeg sa at avgiften kan ha mange negative sider de ikke er klar over: Det viktigste for oss er miljøhensynet. Vel - for min del kommer jeg ikke til å bruke båten mindre. Og min båt bruker kanskje mer diesel enn gjennomsnittet. Derimot rammer jo de 15.000 kronene ekstra i dieselregning resten av forbruket vårt ganske hardt i sommer der det er feriepengene som skal fordeles. Derfor blir forbruket på andre saker i ferien lavere. hvilket naturligvis rammer de som lever av sommerturistene - dvs småsteder langs kysten. Det blir mindre penger til restaurantbesøk, sommerklær og havneavgifter. Det blir mer mat på boks og uthavner. Og ferien blir bare på trass lagt til Sverige i stedet for Norge - så kan staten ta så mye avgifter de vil. For dieselen blir fylt i Sverige - selv om den kanskje er dyrere der nå som kronen svekker seg. Redigert 20.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Enig med Bitteliten. Kommer fortsatt til å ligge på rundt 200 motortimer i året. Dyrere diesel tar vi igjen med hyppigere handleturer til Sverige. Da møter vel regjeringa seg i døra vil jeg tro?! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
olpi Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 (redigert) Ja, nettopp - man har en lønn, noen har stor andre har liten. De fleste (untatt rikfolk) må ombudsjettere og det vil gå utover annet forbruk noen som rammer 3-part, næringlivet langs kysten. Kall heretter avgiften for "ekstra dieselavgift" for vi betaler allerede avgift på båtdiesel idag. Redigert 20.Oktober.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 De fleste av oss her må nok omprioritere litt, andre mere.... noen gjør som en annen her, der går det mest utover Tidemanns Tobakkfabrikk... for min del så blir omprioriteringene gjort med at vi lager mindre mat i heimen.... Da vil høyden etter hvert matche vekten min, og jeg sparer renholdsverket for søppel og lignendne... Så det er neppe alle kutter ut godene som direkte går ut over marinaene langs kysten vår... Jeg kommer nok fremdelse til å betale vanvittig overpris på både brus, pølser og is til ungene langs kysten vår... Kommer nok til å betale den samme høye prisen for øl og elendig mat på de martime serveringsstedene våre også med like dårlig service... Jeg tror nok det litt mere nyansert enn de som kun evner å se sort hvitt her... Er så glad jeg evner å se positivt på livet, også etter 1. januar 2007.. og om to måneder snur solen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hermine Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Det er klart at ingen som liker at prisene på drivstoff øker. og sånn er det bare. Jeg får en fornemmelse av at de som nå klager mest er de som har de stor båtene, fordi bruker mer av det "dyre" drivstoffet. Kanskje prisøkningen kan være med på å få dempet anskaffelser av store båter. Det blir etter hvert trangt om plassen, dersom man søker inn til havn. Jeg har god tro på at sesongen 2007 blir er bra båt år. Man må bare dempe noe på hastighet så vil det gå så bra som bare det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 . Jeg får en fornemmelse av at de som nå klager mest er de som har de stor båtene, . Hva mener du er stor båt da, Hermine? Det blir etter hvert trangt om plassen, dersom man søker inn til havn. Så du ønsker avgiften velkommen fordi du tror det blir bedre plass i havnene du da? Kan hende det blir motsatt også. At folk ligger mere stille når de først går til havn. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Ja eller at det bare blir de store som er igjen Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Skipper Worse Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Ja eller at det bare blir de store som er igjen SV: Superyachteierens beste venn. Heretter er det alltid plass i hver havn, uansett hvor stor båt du har ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Som en kjent finansmann sa om bompenger. Det kan godt koste 1000 kroner for meg - da slipper jeg kanskje å kjøre i kø hver morgen når alle barnefamilier bare har råd til å ta bussen Redigert 24.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Selvfølgelig er det syyyt - vår desidert beste nasjonalsport. Det er så mye syt at en kan rødme ned til knærne. Jeg vil snart begynt å knote svenskdansk utafor grensa for ikke å bli konfrontert med å være en egobæsh fra Norge. Aldri ,aldri i historien har diesel og bensin vært billigere, sett i forhold til ola syt normanns snittlønn. Nå må p...dø noen av dere ta noen rev i seilene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Aldri ,aldri i historien har diesel og bensin vært billigere, sett i forhold til ola syt normanns snittlønn. Nå må p...dø noen av dere ta noen rev i seilene. Så konklusjonen er at fordi økonomien til ola nordmann er blitt bedre så må denne holdes nede ved å øke priser og avgifter slik at økonomien allikevel ikke blir bedre enn den var før ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Når en drar slike konklusjoner kommer en ned til sytes kjerne Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Pettersand. Det du kaller syting kaller jeg en viktig prinsippdiskusjon. Og for meg handler ikke dette om de 15.000 kronene dette kommer til å koste meg i året. Om jeg har planlagt båtkjøpet med så små marginer bør jeg vel enten kjøpe mindre båt eller bytte regneark. For meg handler om det at regjeringen innfører en avgift fordi de ser at de kan skattlegge noe, også har de vikarierende argumenter. Hva trenger staten 22 millioner kroner til når de har 350 mrd i overskudd? Overhode ingenting - bortsett fra å dra inn privat kjøpekraft. Dette er viktig i dag for ikke å få for stort press i økonomien. Og hadde de sagt det hadde jeg akseptert avgiften uten å motsi. Men når de bruker halvsanne argumenter da mener jeg dette er feil Kall det gjerne syting - jeg synes det er ufint at deg å si at folk som er mot noe du ikke er mot syter. Da drar du diskusjonen ned på sandkassenivå "Jeg vil ikke snakke med deg for du er så dum og har så stygg bukse" Redigert 24.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Aldri ,aldri i historien har diesel og bensin vært billigere, sett i forhold til ola syt normanns snittlønn. Nå må p...dø noen av dere ta noen rev i seilene. Det argumentet er jeg blitt lei av og høre! Husk at det er mange som tjener under snittlønna. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 I år har jeg kjøpt båtutstyr for snart 30 000, så jeg klarer ikke å hisse meg opp over dieselavgifter. Sist jeg tanket "avgiftsfritt" kostet det 2 kr mindre pr liter enn vanlig diesel. Dere som sitter og finregner på hvor mye avgiftsøkningen vil koste bør se på den reelle prisen og ikke avgiftsforskjellen på 3,63. Forhandlerne putter nesten halvparten av avgiftsletten i egen lomme. Når eiere av småbåter ikke klarer å mobilisere den helt store solidariteten med folk med store motorbåter, så skyldes det nok at mange har ubehagelige opplevelser med store båter i halvplanende fart som pløyer opp sjøen i trange farvann. Men selvfølgelig, mange båtfolk blir naturlig nok gretne når sesongen er over. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
o.b.lix Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Forhandlerne putter nesten halvparten av avgiftsletten i egen lomme. På en vanlig bensinstasjon tjener de ingenting på bensin og diesel-salg, her har de 1-2% avanse. Det er pølser + kioskmat de tjener på. (så hvis de selger bensin/diesel for 50.000,- pr dag har de kanskje 500,- kr i fortjeneste - på en dag! Hvem som vil jobbe for 500,- pr dag ???) Mens for en marina er det ofte bensin/diesel-salget, supplert litt med dagligvarer som holder de gående - i alle fall er det slik her på vestlandet. Skulle altså bare mangle at ikke dieselen er dyrere på små, avsides marinaer en downtown oslo... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Når eiere av småbåter ikke klarer å mobilisere den helt store solidariteten med folk med store motorbåter, så skyldes det nok at mange har ubehagelige opplevelser med store båter i halvplanende fart som pløyer opp sjøen i trange farvann. Og du tror det blir bedre av avgiften eller? Mulig du har vært uheldig og opplevd mye idiotkjøring. Jeg så bare en båt som idiotkjørte sist sommer - en Princess V48 i trangt farvann mellom Ny Hellesund og Kristiansand. Men det er jo mange seilbåteiere som er kronisk allergiske mot alt som går fortere enn 8 knop - har hatt noen i familien. Men nå blir det jo anbefalt å bare slakke litt av på farten for å spare diesel på dette forumet - så da får vi håpe at folk har vettet i behold og ikke hører på slike råd - men sørger for sikker navigering for alle på sjøen Morsom båt du har forresten - vokste opp i en slik - familiens første seilbåt Redigert 24.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 I utgangspunktet er vel dette ikke et forum for politiske prinsippdiskusjoner, men jeg er enig i at begrunnelsen for å øke avgiftsnivået på drivstoff har utgangspunkt i behov for økonomiske reguleringmekanismer. Jeg tror ingen er så naive at de ikke skjønner det, og hva som er hel- eller halvsannheter rundet dette vet ikke jeg. Jeg prøver å se det i et båtbrukerperspektiv og det er vel det som gjelder for dette forumet Bitteliten? Jeg vil ikke gjøre noen urett i å kalle det syt fra de som sliter med økonomien slik at en avgiftsøkning merkes når en skal ut med båten, men med utgangspunkt i dagens båttetthet og båtpark vil dette være syt for folk flest. Sandkassen kan du kose deg i selv Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Du er ikke den eneste som prøver å se dette fra et båtbrukerperspektiv. For å forklare hva man mener og hvorfor kan det være nødvendig å trekke inn andre forhold enn bare båt - særlig når man opplever at svarene man får fra regjerende politikere er av prinsipiell art. Som AP representaten sa - for oss er miljøargumentet viktigst. Da er de dårlig innsatt i fakta. Det å kalle meningsmotstandere sytepaver hører hjemme i barnehaven - ikke her. Sandkasse eller ei. Forventer du en seriøs diskusjon kan du ikke kalle andre sytepaver Redigert 24.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.