Jump to content

Dieselaksjonen: Slutt å sipp!

Guest Gjest

Recommended Posts

Bittelien, hvilken meningmotstander har jeg kalt for "Sytepave" ?

Selvfølgelig er det syyyt - vår desidert beste nasjonalsport. Det er så mye syt at en kan rødme ned til knærne. Jeg vil snart begynt å knote svenskdansk utafor grensa for ikke å bli konfrontert med å være en egobæsh fra Norge. :flag_sw::flag_da:

Aldri ,aldri i historien har diesel og bensin vært billigere, sett i forhold til ola syt normanns snittlønn. Nå må p...dø noen av dere ta noen rev i seilene. :headbang:

Riktignok har jeg skrevet om fra syt til sytepave. Der jeg bor er en som syter en sytepave.

Enig med deg i at syting er en nasjonalsport - jeg pleier å kalle det "kos med misnøye".

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Heia båtplassen :flag:

Dette er vel ikke ment som en diskusjon der alle skal være enig i om vi skal ha snekke, halvplaner, helplaner eller pinnebåt :cheers:

De fleste fyller tanken når den er tom, meg inkludert. Spørsmålet går jo enkelt og greit ut på om vi syntes det er OK å plutselig betale 50% mer for drivstoffet fordi "tante Kristin" har fått det for seg at vi forurenser for mye.

Uansett stort eller lite forbruk, blir dette vedtatt så øker drivstoffbudsjettet med 50%. Og det kan være katatrofalt for mange. Norge består for det aller minste av Oslofjorden. Det er mange som er avhengig av båt og har lange avstander på vest og i nord... Og det er ikke de største båtene som straffes - de kan fylle avgiftsfritt uansett :flag_sw:

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

jeg er glad for at tante Kristin :puke: ikke er min tante iallefall, jeg har tante Siv jeg :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Og det er ikke de største båtene som straffes - de kan fylle avgiftsfritt uansett :flag_sw:

kk

Hur då då?

noen smutthull vi kan bruke?

Jeg forundres fortsatt over at det ikke er tatt med kostnader for kontrollregime her. Det må jo kontrolleres på en eller annen måte hva slags diesel vi fyller - må det ikke? Eller er det slik at det blir forbudt å selge farget diesel til lystbåtbrukere? Hva om jeg bruker båten min i chartertrafikk/næringsøyemed? Kan jeg da fylle avgiftsfritt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dette med klassing kan kanskje Posedion svare mere konkret på men mener at båten må klasses hvert år samt at den må være utstyrt med godkjent redningsmateriell (les redningsflåte).

Fartøysjef må ha dertil egnede sertifkater og kurs. (Kystskipper D5, sikkerhetskurs og førstehjelpskurs)

Spørs om de fleste mindre lystbåter vil slite litt med å få papirene og fartøyet i orden for godkjenning. "Slinning opp i vinning" er vel betimelig å bruke her.

Hur då då?

noen smutthull vi kan bruke?

Vel er det noen som vet om det gikk ann å nøytralisere det stoffet som blir lagt til slik at det blir faget diesel.

Alkoholiker siler rødspriten gjennom brød hva om vi gjorde noe lignende med farget diesel, det er ikke kriminelt, bare en måte å være lovlig på :eek:

Dette er definisjonen på ein fritidsbåt i forurensningsforskriften:

fritidsbåt: enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som brukes utenfor næringsvirksomhet, (http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20040601-0931.html)

Taxi- og charterbåtar er ikkje fritidsbåtar. Heller ikkje fiskebåtar. Og om ein bonde brukar båt for å sjå til sauer som beitar på holmane, kan ikkje båten reknast som fritidsbåt etter den forskrifta.

Departementet får ein jobb med å lage nye reglar, og detaljane skal bli spennande å lese.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...