Jump to content

Latterlige spørsmål........

Tine IV

Recommended Posts

Når jeg ser spørsmål som jeg kan svaret på , eller spørsmål som er så enkle at det er på grensa til latter . Ja så er det ikke det , i såfall har dere fått mye latter av mine spørsmål tipper jeg . Hadde dette opp i havna idag , da det var en som lurte på noe . Sa han kan jo legge inn spørsmålet/problemet her på B.P , men han syntes det var for dumt å spørre om . Min kloke far sa en gang , at det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar .

Jeg vil oppfordre alle som lurer på ting dem ikke skjønner eller vil ha svar på om båten sin om å spørre her på B.P . Er jo en av grunnene til vi har dette flotte forum .

Da kan jeg forsette med min "dumme" spørsmål , så kansje jeg for en båt av det til slutt

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ja og selv når man tror man vet svaret kan det være bra å få igang en diskusjon for å få frem andre momenter i saken

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

CBC har med det til slike dekk hørende omfang av Cognac, Blondinner og Cigarr. :cheers:

Eller BBB-dekk, Bayer, Brunetter og Blå Strek. :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Fint at du startet denne tråden Runo!

Vi som har holdt på en stund tror kanskje at vi har fått med oss det meste. Det har vi kanskje også, men tid om annet så dukker det opp noen uttrykk som vi ikke har fått med oss. Likeså enkle spørsmål, for noen, som kan få de små grå til å strutte mens man prøver å finne en logisk løsning.

Da er noen linjer her på BP nyttig. Vi sparer tid og kan som oftest få svar samme dag som spørsmålet blir lagt ut.

Fos oss båtfolk er BP unik. Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne igjen.

Alle dere der ute, landet rundt, gjør en kjempejobb sammen for å skape et enda bedre BP.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Muligens et dumt spørsmål? Men kan det være nødvendig når et medlem starter en tråd om et emne han har spørsmpl i å henvise til tidligere tråder før diskusjonen/forklaringen etc. er i gang. Kan man heller ikke lage en fortsettelse på tråden for så senere å opplyse om relevante tråder? Av og til har jeg følelsen av at tråden kveles før den er igang :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Godt å se at dere med mange "striper" her inne er enige med TineII. Jeg har i hvertfall ofte tenkt slik at "jeg kan da ikke bry ekspertene inne på BP med slike banale spørsmål..." , og så brukt timesvis med leting både her inne og andre plasser for å finne løsning på mine nybegynner-problemer. Kanskje jeg heretter skulle slenge ut mine "dumme" spørsmål, og ikke være redd for å avsløre min uvitenhet? :confused:

Eller BBB-dekk, Bayer, Brunetter og Blå Strek. :cheers:

I valget mellom CBC og BBB holder jeg nok en knapp på CBC, selv om bildet nedenfor som er fra goggens CBC dekk i sommer, inneholder både cigarett, blondiner,

brunette og bayer...... Skulle bli CBBB dekk det da, nesten en helgardering altså :lol::cheers: (Selv om Blå Strek nok ikke vil finnes hos meg)

cbc3.JPG

Sensurert av blondinehensyn.....

og forøvrig er jeg helt enig i at ingen spørsmål er for dumme til å stilles..... :yesnod:

Helt enig, men ta det helt med ro, Vi som har opparbeidet oss noen striper over en del år har har maaaaange "dumme" spørsmål. og kommer sikkert til å ha mange fler. Vi ( mener egentlig jeg, men syntes det var bedre å ta med noen fler i sluket) har også en lei tendens til å ha litt "teflonhjerne" så vi spør sikkert om det samme flere ganger for å være sikker :blush:

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Faren til Tine II var åpenbart en klok mann:

Det er ikke spørsmålene som er dumme - men svarene.

Riktignok kan tidspunktet for et spørsmål noen ganger være litt uheldig ved at det her på BP kanskje kommer inn i en opphetet debatt, men i prinsippet skal alle spørsmål tas på alvor.

Det som noen ganger kan virke forvirrende er at vi båtfolk er vant til å ta avgjørelser, Uten avgjørelser hadde vi ikke klart å fungere på sjøen. Vi skal ta avgjørelser om når vi kan legge fra, når vi kan legge til, når vi skal bunkre drivstoff, vann, tømme septik osv.

Når vi blir trent opp til å ta avgjørelser kan svarene våre på spørsmål noen ganger bli enkle, korte, konsise og utvetydige - slik de ordrer vi gir til besetningen ombord.

Tilhørerne eller observatørene til disse avgjørelsene oppfatter oss noen ganger som stresset, lite lydhøre, lite overbærende o.a., mens vi selv har brukt lang tid på å tenke gjennom de ulike beslutningene.

Dette forholdet mellom åpne, nysgjerrige spørsmål, og noen ganger korte unyanserte svar kan kanskje virke forvirrende på nye medlemmer her på BP - i alle fall virket det slik på meg i starten.

Vi som svarer "med striper" har etter mitt skjønn et særlig ansvar for å opptre respektfullt, tillitsfullt og faglig forsvarlig i forhold til nykommere på BP.

Virkeligheten viser nok gjennom flere av våre tråder at dette ansvaret ikke alltid etterleves, og jeg selv er ikke noe unntak fra dette.

Vi med striper har et ansvar for å skape en god takhøyde med toleranse og andre demokratiske verdier som sentrale "overrettere" - for å bruke et maritimt uttrykk.

Enig med trådstarter. Har imidlertid sett litt for ofte at folk som spør om ting noen har spurt om eller diskutert tidligere, nærmest blir "avvist" med beskjed om å søke først osv... Underforstått: dette tullet/bryderiet kunne du ha spart oss for hvis du hadde søkt litt rundt. I mange tilfeller skjer dette med relativt ferske medlemmer - en lite hyggelig velkomst, spør dere meg. Kanskje er det ofte også ferske databrukere vi snakker om, noen som har gruet seg lenge til å ta både datamasikiner og ikke minst diskusjonsforum i bruk. Dessuten, søkemulighetene til Invision må vel sies å være et stykke unna det idéelle, for å si det litt pent....

Holdningen i trådens innlegg så langt viser imidlertid den imøtekommenhet og velvilje jeg synes bør gjelde alle spørsmål: Min oppfordring er derfor å ta vennlig i mot også de spørsmål som allerede måtte være besvart i et eller annet "hjørne" av formumet.

Hilsen Ronald

En ting som har slått meg i denne forbindelsen, du sier "Latterlige spørsmål", hva da med "Latterlige svar".

Altså, en kar spør om noe og får ikke umiddelbar respons, vil det da være feil å svare selv om en ikke er 100% sikker? Normalt blir en arresert ganske kjapt om noen øser ut om saker og ting man ikke har greie på. Så hvorfor ikke svare med ett lite forbehold?

Det hender jeg lar være å svare rett og slett fordi jeg antar andre har mer greie på svaret enn jeg har, noen ganger forsvinner spørsmålet ubesvart, noen ganger ikke...

Dersom vi holder oss til formuleringen om

at det ikke er spørsmålene, men svarene som er dumme,

så skjønner jeg at flere båtkyndige personer avventer å svare fordi de rett og slett lurer på om svaret er godt nok.

Mitt syn på dette er at Båtplassen har godt av å ta imot mange svar.

Dette skaper mangfold, vi bistår hverandre med å utvikle nye synspunkter, vi bistår hverandre med å avklare detaljer, og på denne måten skapes et forum som overskrider kompetansen til hver enkelt fritidsbåteier.

Moralen er derfor:

gi svar så fort som det faller naturlig - du bidrar dermed med en gunstig kunnskaps- og erfaringsutveksling.

Min kloke far sa en gang , at det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar .

Jeg vil oppfordre alle som lurer på ting dem ikke skjønner eller vil ha svar på om båten sin om å spørre her på B.P . Er jo en av grunnene til vi har dette flotte forum .

Hei Tine.

Albert Einstein sa noe lignende også:

"ikke noe svare er bra nok, så lenge ikke barn kan forstår"

Og jeg svarer også regelmessig med:

"Det finnes ikke noe dumme spørsmål,

men spørsmålet vises at forklaringen fra før ha ikke vært god nok."

Og det beste for meg er at såkalte "dumme" spørsmål ofte ha vært inspirerende,

fordi noen ganger spørr disse med en logik som gjør det for "kunnskapsrike" lett å tenke annerledes. :smiley:

"Nobody is perfekt" , men de som kan noe allerede lærer seg ofte at de mangler svar også.

Og angående forum er jeg også enig med dere.

En tale fra mormor:

"Hvem som ikke er tålmodig nok med både å finne og å gi svar, skal bedre bestemme seg for å ikke få barn"

Dette kan brukes her også, fordi hvis noen vet "dette alt" allerede, så ville han/hun heller ikke spørre om noe.

For meg er en slik forum nesten en "barnehage for større barn" ,

eller også skole for folk som er litt mer interessert i noe.

Ellers ville ingen spørr om noe, men heller ikke diskutere om det.

Bare spør vidre, du og alle andre, vi alle lærer av det om og om igjen.

Spørsmål, om "dumme" eller "kunnskapsrike" , er både motor og stoff som alle forum er laget av.

Men svarer, om "bra" eller "kan utvikles", kommer nesten i alle fall.

.....og de som ikke gidder å svare på, ha det jo også valgfritt.

Fordi det finnes ikke noe plikt for å deltar.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Noe som ofte savnes når det stilles spørsmål er en god presisering og detaljering.

F.eks "motoren min vil ikke starte" "GPS'en virker ikke" osv sier ingenting. Det er viktig at man presiserer nærmere hva slags utstyr det gjelder, hvilke symtomer man har og hva man selv har prøvd ut for å løse problemet. Det er flere slike spørsmål som jeg kanskje kunne svart på, hvis opplysningene hadde vært der, men man blir jo litt lei av å stadig be om flere opplysninger for å kunne gi et tilnærmet fornuftig svar.

Noe som ofte savnes når det stilles spørsmål er en god presisering og detaljering.

Helt enig med det.

Men det er kanskje en idee å få det inn som vennlig men tydelig henvisning/veiledning hos f.eks. "etikette", eller "hjelp",

slik at i alle fall nybegynnere får det rett implantert ?

Men jeg synes at mange bare ikke forklarer med en gang om hva de ha gjort før,

for de er rett for å bli "idiotforklart" av den "store publikum" pga. f.eks. "ufaglig" uttalemåten,

eller slikt.

Den tann må "trekkes" :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

F.eks "motoren min vil ikke starte" "GPS'en virker ikke" osv sier ingenting. Det er viktig at man presiserer nærmere hva slags utstyr det gjelder, hvilke symtomer man har og hva man selv har prøvd ut for å løse problemet. Det er flere slike spørsmål som jeg kanskje kunne svart på, hvis opplysningene hadde vært der, men man blir jo litt lei av å stadig be om flere opplysninger for å kunne gi et tilnærmet fornuftig svar.

Helt enig - og bilder ! Et bilde sier mer enn 1000 ord heter det jo, og det er stor sannhet i det. For min egen del må jeg si at jeg en del ganger avholder meg fra å legge inn bilder p.g.a. størrelsesbegrensningen. Jeg skjønner at vi må begrenset størrelse på bildene, men det er en ulempe.. Jeg skal bli flinkere :yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Sier meg helt enig med innleggene her ovenfor. Vi må bestrebe at alle føler seg velkomne med sine spørsmål ( og svar!) Tonen i enkelte tråder har forøvrig blitt noe amper i det siste, en uheldig utvikling som bør stoppe, synes nå jeg da.

Men dette med bildeopplasting er faktisk ganske plundrete, masse operasjoner frem og tilbake før det funker.

Til Ingar/ Teknisk: Er det mulig å forenkle dette på noen måte?

( Vel-- da hadde dere sikkert gjort det allerede......) Dumt spørsmål.....

Mæn ha'e bra, karra. Håper å få flyttet Gygra til vinterhavna nå i helga.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hadde hvert deilig hvis bildene kunne tilpasset seg til rett størrelse automatisk. Jeg gjør mange forminskininger før jeg får det i rett størrelse, men så er det jo mulig at det er noe jeg ikke har skjønt?

Du kan jo legge bildene på en annen server og linke dit bare hvis du syntes det er greiere.

Ja det er absolutt en mulighet, og jeg har gjort det ved et par anledninger. Men ettersom URL'er kan endres eller bilder på eksterne servere kan bli slettet, er ikke dette den ideelle løsningen det heller. Det finnes jo også en offline utgave av BP som man kan laste ned og slå opp i når man ikke har nett-tilgang, men da blir ikke bilder fra eksterne servere med, så det er også en ulempe.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...