Jump to content

Latterlige spørsmål........


Tine IV

Recommended Posts

I forhold til bildebehandling er det enkleste å bruke et særskilt program til dette. Feks gratisprogrammet Easy Thumbnails som lastes ned fra denne linken. Her kan du komprimere flere bilder samtidig fra ditt bildearkiv og velge en mappe å plassere dem i. Du velger selv hvilket format de skal bli og formatet beholdes til neste gang programmet brukes. Enkelt og greit!

Ellers har mange nye mobiler kompimeringsfunksjon når du skal sende et bilde fra mobilen til mail. På min Sony Ericsson blir bildene da alltid komprimert til under 50kb.

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo også en offline utgave av BP som man kan laste ned og slå opp i når man ikke har nett-tilgang, men da blir ikke bilder fra eksterne servere med, så det er også en ulempe.
Jo, så lenge de er under 100kb er eksterne bilder også med i Offline versjonen.

Men erfaring så langt viser at det er svært få slike tjenester som fungerer over tid. De kan bli lagt ned eller adressene endret.

Dette ser man tydelig når man leser gamle tråder.

Vi ønsker derfor at mest mulig av bilder som benyttes på forumet legges på BP serveren via Bildeopplasting.

(Snakker da om bilder man selv har rettigheten til. Bilder som ligger på nettet skal bare linkes til.)

Link to post
Share on other sites

Godt å se at dere med mange "striper" her inne er enige med TineII. Jeg har i hvertfall ofte tenkt slik at "jeg kan da ikke bry ekspertene inne på BP med slike banale spørsmål..." , og så brukt timesvis med leting både her inne og andre plasser for å finne løsning på mine nybegynner-problemer. Kanskje jeg heretter skulle slenge ut mine "dumme" spørsmål, og ikke være redd for å avsløre min uvitenhet? :confused:

Jeg synes alle skal komme med alle spørsmål de har om båt. Det har vært diskusjoner her før om hvorfor nye medlemmer skal spørre om alt som har vært diskutert før. Etter min mening er det flere viktige årsaker til det, for eksempel:

1. Det er ikke så mange som leser seg gjennom et par tusen sider forum før de begynner å spørre. Og emneoversikten er fin den - men det er ikke alle som husker den/kjenner til den. Når man svarer kan man da muligens henvise til tidligere diskusjoner man selv husker - og så lede den som spør inn på rett spor.

2. Det kan ha kommet ny kunnskap om spørsmålet siden sist det ble diskutert. Enten ved at det har kommet ny kunnskap i markedet eller at det har kommet nye medlemmer som vet noe nytt eller ved at gamle medlemmer har fått ny erfaring

3. Det er spørsmålene som skaper et forum. Ikke å se gjennom alt som er skrevet før. Det er det som skiller et forum og et leksikon. Og Baatplassen er et forum - et ganske unikt sådant - på en måte et levene leksikon :smiley:

 

 

Tonen i enkelte tråder har forøvrig blitt noe amper i det siste, en uheldig utvikling som bør stoppe, synes nå jeg da.

Dette går i bølgedaler, og av en eller annen grunn har jeg et inntrykk av at humøret på Baatplassen følger båtsesongen :rolleyes: I vinter var det også ampert og litt småkranglete - i sommer var alt bare fryd og lykke. I høst er det litt ampert igjen. Men det må være under kontroll, og etiketten kan etter min mening ikke gjentas for ofte. Og jeg er trygg på at både Teknisk og Skipsraadet diskuterer takt og tone til tider intenst på sine bakrom :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne det være en ide å beholde denne tråden for å kunne poste ting anonymt.

 

Noen er jo sjenerte og noen svært påståelige og noen stolte som kyllinger?

 

Slik at Perlen og Lasse ikke fikk greie på at sjøtummel ikke viste at det kreves konsesjon på VHF'en eller at Suzuki lurer på hvorfor rustfrie skruer ruster osv. :wink:

 

Jeg kan jo begynne med spørre om hvorfor det ikke er påbudt med lanterner også i dagslys? :confused: (jada, dere ser jo hvem som postet det, skulle jo ikke vært meningen det da)

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Ja en latterlige spørsmål tråd limt øverst der innlegger forblir anonym hadde hvert noe. Alt tilatt uten sex, politikk og dieselavgift

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål på vegne av noen jeg kjenner, som har en bekjent av seg som lurte på om

 

hvorfor ikke båter har lys som biler. Fjern og nærlys, retningsblink, bremselys?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Stør, stor fisk som de lager russisk kaviar av( Beluga?) Selv om det er den iranske støren som gir den beste kaviaren, men det er vel ikke noe godt markedsføringstriks å kalle noe for iransk, om det skal selges i vesten. Det er vel også derfor man snakker om Persiske tepper og ikke iranske tepper :lol:

 

Redigert:

 

Opp til 400 kg - opp til 5 meter - opp til 100 år gammel :eek:

 

stoer.gif

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det finnes dumme spørsmål. Det finnes enorme mengder dumme spørsmål. Sikkert like mange som det finnes dumme svar. Om det er en 5-åring som spør eller om det er en voksen, påvirker jo også hvor teit det går an å spørre.

 

Er det virkelig ingen her som har fått et og annet særdeles teit spørsmål opp igjennom livet? Det har nå i alle fall jeg.

 

Når folk kvier seg for å spørre om noe, er det gjerne fordi de vet at spørsmålet vil bli oppfattet som teit. Og hvorfor vil det bli oppfattet som teit? Jo fordi enkelte spørsmål faktisk er teite, spesielt når det stilles av en person som burde vite bedre.

 

Og så kan alle her på forumet si at dette stemmer jo ikke........ men det gjør det jo! :yesnod:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er også alltid noen som har en liten negativ vri på sine innlegg...

 

Hvis noen hadde spurt meg om hva f.eks. en synkope er, hadde jeg fra MITT ståsted

syntes at det var et dumt spørsmål og at det burde vedkommende vite.

MEN, fra HANS ståsted var det kanskje et meget legitimt spørsmål.

Kommer an på øyet som ser og øret som hører.

 

Jeg gjentar gjerne; alle vet ikke alt! Og du lærer mer hvis du spør (en som kan)!

Link to post
Share on other sites

Vi må vel alle erkjenne at spørsmål som en selv oppfatter som enkle og logiske ikke er det samme for alle andre... spørsmål som faller innefor mitt interesseområde anser jeg ofte for å være enkle å svare på for meg, men for andre er det ikke det samme...

 

Så i grunnen finnes det ikke dumme spørsmål med mindre de stilles for å provosere da..

 

Jeg stiller nok hagevis av spørsmål som mange andre oppfatter som dumme, men det kan jeg fint leve med... jeg spør fordi jeg lurer på noe og ønsker å lære mere om emnet.. jada jeg har fått mange dumme svar... i allefall svar som at jeg burde beholdt motorbåten siden jeg kan så lite om seiling... men da forsøker jeg å tenke litt på de som skriver slike svar.. og tenker jo selvsagt mitt om hvordan deres liv er.. da får jeg pluteslig sterk medølelse for slike medmennesker... så tar jeg det ikke så tungt..

 

Det som er mere interesant er når noe legger frem en link som f.eks tråden om Galileo kontra gps... og svar kommer om at her var det jo ikke noe nytt og annet som de lirer av seg her... meget mulig det ikke var noe nytt der for de personene.... men jeg tørr påstå at for de aller fleste her på bp så var dette nye opplysninger... i allefall for slike som meg som ikke følger så veldig mye med på det som har med utviklig av slike ting.... jeg kjøper og bruker..

 

I grunnen så ser jeg ikke at slike kommentarer bidrer til noe positivt... men det er nå min enkle mening om saken..

 

Så jeg vil fortsatt stille min spørsmål uansett hvor dumme enkelte mere de er, så vil jeg selv etterstrebe å ikke komme med usakelige kommentarer... selv om det av og til er vanskelig... i allefall på provoserende innlegg..

 

Men jeg tror nok at det krever en god porsjon selvtillit å stille de dumme spørsmålene, men det er alltid flere enn bare jeg som lurer på det... så er det noen som ikke tørr stille dem, så send meg en IM så skal jeg stille dem... er det noe jeg virkelig kan så er det å dumme meg ut... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hmm...og hva er en sykope, det har jeg aldri hørt om tror jeg

Akkurat hva det betyr var egentlig ikke så viktig, det var mest for å få fram et poeng.

 

Synkope kan, etter det jeg vet, bety to ting;

i medisinsk betydning er det vel å besvime pga for lite blod til hjernen.

I musikksammenheng er det et slag som ikke treffer PÅ, men midt mellom to slag.

1-og-2-og-3-og-4, hvor og'en er synkopen.

Jeg vet dette og synes det er lett, men en som ikke har peiling synes sikkert det er gresk.

 

Fasinerende, ikke sant!?

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Hva en synkope er, kommer vel litt an på ståsted. Om man driver med musikk eller medisin... :confused:

 

Jeg kunne jo søkt i sted, men gjorde det nå og her er forklaringene.

 

Synkope = Bortfall av trykklette vokaler, eller

 

Synkope, eller besvimelse, er midlertidig tap av bevissthet og muskeltonus

 

Klippet og limt fra nettet :smiley:

 

edit:

Der kom fra svaret ja, men da har jeg lært noe nytt i dag og

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...