Jump to content

Latterlige spørsmål........

Tine IV

Recommended Posts

Kan en ac motor gå feil vei?

Nei, i utganspunktet kan alle AC motorer gå begge veier.

( spesiell unntak finnes dog. )

Inget dumt spørsmål egentlig. Forøvrig veit kanskje noen, men ikke alle at man kan SNU rotasjonsretningen på en trefaset AC motor ved å snu om på ledningene ( fasene ) på koblingsbrettet. Eller i støpselet...

Og; en enfaset AC motor,er egentlig trefaset. Man lager den siste fasen kunstig ved å montere en kondensator i viklingene. Sikkert helt dumme svar, men det er helt sant...

Suzuki

No boat needed..

Hvorfor det?

Når hele klassen stønnet og lo om hverandre og læreren hadde problemer med å holde seg alvorlig, da visste Nils at han hadde stilt et dumt spørsmål igjen.

Nils: Det var klassekameratane dine som var dumme, ikkje du. Du spurte fordi du ville vite.

Dei som forstår det, synest ikkje spørsmål er dumme.

Eg har spørsmål eg ikkje tør stille, fordi eg er redd for å bli til latter. Det er dumt av meg.

Husker jeg ikke feil, eller ble den ( ved et uhell ) satt inn i kampen mot befolkningsveksten i India også ? ( Bhopal. ? )

Nesten. DDT har lite giftig for folk, ein «kunne drikka det». I Bhopal var det eit anna middel, handelspreparatet var Temik, systemisk insektsmiddel, ei nervegift som vi strødde på jorda, og som plantene tok opp gjennom røtene. Det var vondt å få tak i ei stund etter ulykka i Bhopal, og er ikkje i lovleg bruk lenger. Middelet kunne berre brukast av yrkesdyrkarar med autorisasjon for plantevernmiddel i fareklasse X.

Jeg skal ikke trekke inn så mye filosofi i denne tråden

Hvorfor ikke det da? Etter hva jeg har forstått er det politikk, sport og slikt som er tabu på baatplassen.no..?

Mht "dumme spørsmål" er politikere eksperter på å "stille spørsmålstegn" ved ting. Man stiller ikke spørsmålstegn. Man stiller spørsmål og setter spørsmålstegn.

Ellers synes jeg det er dumt når arbeidsministeren svarer postitivt på dumme spørsmål fra journalister om man har fått utført svart arbeid eller når kulturministeren svarer negativt på om hun har betalt TV lisensen :lol:

Redigert av Vannskrekk (see edit history)
OMG!!!! Det er jo helt ordinær DDT, hyllevare i de fleste butikker her i Kvinesdal :-) men.. det staves

diklordifenyl-triklormetylmetan

Affe

Beklager stavefeilen. Tok det rett fra hodet. Husket det fra gymnaset på begynnelsen av 80-tallet. :lol:

Husker en del slikt som jeg ikke har bruk for.... .

En huskeregel som noe sikkert kan: "se dobbelt i femte himmel ohoi" , hva er det huskeregel for da? :lol:

Latterlige spørsmål...... Hva var spørsmålet ?

Av og til kan man mene det man sier, men man behøver ikke å si alt man mener. Dette har jeg lagt meg på sinne siden jeg ble medlem på BP. Ikke altid like lett å svelge spørsmål og svar fra medlemmer noe jeg har erfart i min fartstid her på BP. Nei, jeg er ikke hårsår - bare hes! Og bygger videre på prosjektet mitt på den "nøgne ø". Ha en god helg. :cheers:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 10 måneder senere...

Kansje dra fram denne igjen , da jeg syntes denne tråden er en grei måte å kansje forstå andre sine spørsmål bedre . Latterlige spørsmål eller dumme spørsmål , finnes dem egentlig ? Sikkert i massevis , men sikkert ikke for han som spør .Kansje noe å tenke på innimellom , da folk spør om noe så er det kansje greit med et svar i den rettning . Er nå en gang slik at alle kan ikke kunne alt , syntes mange ganger det er litt flaut å spørre jeg . Men da for jeg jo aldrig noe svar . Tenkte bare litt høyt igjen jeg nå da så ...................

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du tenker helt rett Tine III. Spør så mye du bare ønsker. Jeg spør også mye. Noen ganger spør jeg selv om jeg vet svaret. Særlig kan det være tilfelle når man skal kjøpe noe, reparere noe e.l. Greit å vite om den man kjøper har greie på det.

Man blir klokere av å spørre. Man skal imidlertid være våken for at man ikke alltid får det rette svaret.

Redigert av OLPI (see edit history)

Nei det er ingen spørsmål er dumme det er vel alle enige om. Men hva med svarene?

Kanskje en kunne bli flinkere (meg selv inkludert) til å fortelle om bakgrunnen for svaret. Er det ut fra egen erfaring, er det etter et raskt søk på nettet eller mener en å ha en reel faglig bakgrunn for hva en svarer? For en ting er sikkert at selv om det er mange kunnskapsrike folk på baatplassen er det også mange som "føler seg forpliktet" til å svare som ikke alltid har helt tråden. Det vil derfor føles trygger å gå ut fra råd dersom en vet bakgrunnen for rådet.

...Kan en ac motor gå feil vei?

Jupp! 3-fasemotoren er lett å snu dreieretningen på, 1-fasemotoren litt værre, men det KAN gå.

Sybcope? Forrykket tempo, Musikalsk uttrykk...

Alder og glemsomhet?

Har enda ikke klart/lært å legge inn bilder / skjema på Bp... TROSS iherdige opplæringsforsøk både av Lasse og Lars H. :cryin:

Lærte engang å spleise forskjellige ting... 2 matroser, en båtsmann fra Portugal og en størrmann sleit med å lære meg DET... Vel det tok 3 uker (Stillehavskryssing) før jeg endelig skjønte tegninga. (Men for lettvindthets skyld foretrekker jeg fortsatt "fattigmennsspleis".)

Stygt, MEN sterkt... :confused:

En til:

Hvilken omregningsfaktor skal brukes ved konvertering fra miles/US gallon til MIL/ liter? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Mæn ha'e bra, karra. Håper å få flyttet Gygra til vinterhavna nå i helga.

mvh

JanS

Øøhhh, blir du me på dugnad DA??

Dumme spørsmål??

1. Handler ikke DET ofte om ønske om å tette huller i egen referanseramme? Eller:

2. Vise at man er "på banen" i aktuell diskusjon (selvhevdelse)? Eller:

3. Som jeg, har sluttet å være snillist; Ikke redd for å dumme meg ut ved å vise uvett; Ser jeg en kar på gata jeg VET jeg kjenner, men ikke i stand til å lokalisere fyren hverken med navn eller annet (Alzheimer light?), spørr jeg direkte OG får overraskende svar tilbake:" Husker du ikke DET engang??

Noen andre med samme symptomene her? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Et åpent forum vil alltid bære preg av mangfold, og kan fra et faglig synspunkt ikke alltid regnes for å være seriøst i tekniske sammenhenger. Jeg er ikke i tvil om at underholdningsverdien er stor i noen sammenhenger, og at nytteverdien er svært varierende når det kommer til tekniske spørsmål og svar.

Men man må ikke glemme at mange tips er ment i beste mening selv om de ikke er helt korrekt.

For meg som arbeider med helt spesielle problemstillinger i marineindustrien, er det helt umulig å gi noen svar mange ganger av den enkle grunn: Informasjonen eller den foreslåtte løsningen kan like godt være misledende som rettledende, for vi snakker ikke samme språk. Første gangen jeg besøkte forumet, var dette på oppfordring fra en kunde som fikk skader på båten etter å ha fulgt et råd på forumet.

Jeg har skrevet ganske mange artikler om det jeg holder på med, men dette er informasjon til en bransje som snakker samme språk. Man bruker da mindre tid på å sikre informasjonen mot mistolkninger på grunn av at alle har den samme plattformen. Er man ikke edruelig på et forum som dette, kan det få konsekvenser for noen.

Jeg tror at mange spørsmål blir i denne retningen: Hva forbinder du med hest? Svaret kan ikke være feil, for man spør om en tanke.

Lurt spørsmål: Har de sluttet å slå deres kone? :headbang::crazy: :nono:

Dette er ikke et typisk ja/nei spørsmål, da jeg ikke har noen kone å slå :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Man bruker da mindre tid på å sikre informasjonen mot mistolkninger på grunn av at alle har den samme plattformen. Er man ikke edruelig på et forum som dette, kan det få konsekvenser for noen.

Jeg tror at mange spørsmål blir i denne retningen: Hva forbinder du med hest? Svaret kan ikke være feil, for man spør om en tanke.

Jeg synes en burde legge Ole Petters innlegg på minne. Jeg tror også at alle svarer ut fra en intensjon om å hjelpe den som spør, men det vil være en betydelig "kvalitetsikring" av gode råd på Baatplassen dersom en skriver noe ord bakgrunnen for svaret. F.eks. dette har noen fortalt meg, egen erfaring, på nettet, ref.håndbok, min mening, osv.

Det kan være lurt å ha i bakhodet at en også kan komme i skade for å gi uheldige råd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...