atletico1 Startet 20.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2006 Har ITT/Jabsco toalett av den eldre typen med sort håndtak. Hadde problem i sommer med at innholdet i slangen opp til septik tank strømmet tilbake i doskåla. Det sitter en såkalt Joker ventil i gummi (samme patent som våre tilbakeslags ventiler i våre blodåre vener) som åpner seg ved pumping igjennom, men lukker seg for å forhindre tilbakeslag. Jeg bestemte meg for likegodt å skifte ut alle gummipakningene og kjøpte et reparasjons sett til utrolige 650 kr. Rensker innmaten av pumpe for urinstein (minst en halv cm tykt hardt stinkende steinlag). Setter Joker ventil inn riktig vei (er umulig å sette denne feil), skifter de andre pakningene og skrur sammen. Men tilbakeslaget fra septikslangen er der fortsatt?? Når jeg pumper med vann går pumpestangen greit opp og ned mens ved tørrpumping er det motstand når vi skyver pumpestangen ned? Må vel skru opp driten igjen og innspisere, men skjønner ikke at jeg kan ha montert noe feil. Det var jo bare joker ventil + et par flapse ventiler og noen O-ringer. Noen som har liknende erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Det kan ikke være luftingen til septiktanken som er tett da?? Overtrykk i tanken vil vel føre til at det lekker tilbake, nesten uansett hvor gode ventilene er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
atletico1 Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Det kan ikke være luftingen til septiktanken som er tett da?? Overtrykk i tanken vil vel føre til at det lekker tilbake, nesten uansett hvor gode ventilene er... Mener jeg sjekket dette tidligere i sommer. Jeg har ikke problem med å pumpe inn i septiken. Slangen fra do er koblet til toppen av septik, mens det er hele slangens innhold av vann eller dritt (hvis jeg ikke har pumpet mange nok slag) som renner tilbake i do - hører det surkler inni pumpa og vannet strømmer sakte tilbake. Hadde Joker ventilen virket burde ikke dette ha skjedd, men har jo ny ventil, og den virker ikke bedre enn den 13 år gamle jeg skiftet ut. Sitér dette innlegget Link to post
silentia Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Vi hadde samme problem i fjor sommer. Det viste seg at luftingen var tett, ja, og dessverre oppdaget vi det ikke før tanken gikk lekk. Det var noe dritt, for å si det på den måten, og satte en liten demper på ferien noen dager, inntil vi fikk kjøpt oss en portapotti for resten av turen. Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Hei! Jeg har akkurat samme toalett og hadde samme problem. Jeg skiftet til en ny jokerventil på toppen og alt ble greit. Kanskje sjekke om den ligger riktig! toro Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Det er viktig å vite at kombinasjonen av saltvann og urin lager saltsteiner i septiktanksystemet. Jeg har de senere år tømt minst 1 kopp med 35 % eddik i toilettet per uke i sommersesongen for å løse opp saltsteinene i membrandene. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Ja,det er et godt råd. Men tanken må passes på for når møkka slipper så er det fort gjort at utløpet i tanken tetter seg,men når det skjer så er det bare å grave ut og problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.