Jump to content

Jabsco manuelt toalett, problem med tilbakeslag fra septik

atletico1

Recommended Posts

Har ITT/Jabsco toalett av den eldre typen med sort håndtak. Hadde problem i sommer med at innholdet i slangen opp til septik tank strømmet tilbake i doskåla. Det sitter en såkalt Joker ventil i gummi (samme patent som våre tilbakeslags ventiler i våre blodåre vener) som åpner seg ved pumping igjennom, men lukker seg for å forhindre tilbakeslag. Jeg bestemte meg for likegodt å skifte ut alle gummipakningene og kjøpte et reparasjons sett til utrolige 650 kr. Rensker innmaten av pumpe for urinstein (minst en halv cm tykt hardt stinkende steinlag). Setter Joker ventil inn riktig vei (er umulig å sette denne feil), skifter de andre pakningene og skrur sammen. Men tilbakeslaget fra septikslangen er der fortsatt?? Når jeg pumper med vann går pumpestangen greit opp og ned mens ved tørrpumping er det motstand når vi skyver pumpestangen ned? Må vel skru opp driten igjen og innspisere, men skjønner ikke at jeg kan ha montert noe feil. Det var jo bare joker ventil + et par flapse ventiler og noen O-ringer. Noen som har liknende erfaringer?

Det kan ikke være luftingen til septiktanken som er tett da?? Overtrykk i tanken vil vel føre til at det lekker tilbake, nesten uansett hvor gode ventilene er...

Mener jeg sjekket dette tidligere i sommer. Jeg har ikke problem med å pumpe inn i septiken. Slangen fra do er koblet til toppen av septik, mens det er hele slangens innhold av vann eller dritt (hvis jeg ikke har pumpet mange nok slag) som renner tilbake i do - hører det surkler inni pumpa og vannet strømmer sakte tilbake. Hadde Joker ventilen virket burde ikke dette ha skjedd, men har jo ny ventil, og den virker ikke bedre enn den 13 år gamle jeg skiftet ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...