Tine IV Startet 20.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2006 Kan jeg bruke den fra Felleskjøpet . FK Motorolje 10w40 med eller uten turbo.Spec :ACEAAB/B3.APISJ/CF kr 279 pr 10 liter . Dem har jo oså den som er turbo spesial eller hva dem kaller den , men regner med at denne oljen er mer enn bra nok til min Volvo TDA70A , eller ? Har søkt å lest rundt her nå men blir ikke mye klokere , men håper på svar på dette da jeg kan få olja på døra imårra av en bekjent som jobber der og prisen deretter . Men er det ok olje , eller skal jeg bruke den super turbo saken ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Den er nok mere enn bra nok denne ja... så det er bare å sørge for leveranse på døren Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Bare en liten kommetar: Sjekk at motorfabrikanten godkjenner 10W-40. Noen motorer skal ikke ha denne viskositeten. På Forden i bilen er oljen 'preferred', på GM'en i båten 'NOT preferred'. Derimot kan GM godkjenne 15W-40. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Enig med Hulda her. Mange av de eldre Volvo-motorene skal ha 15W-40. Selv bruker jeg denne: FK Super Turbo Pluss Førsteklasses SAE 15W-40 motorolje med meget gode smøre- og renseegenskaper. Ypperlig egnet til dieselmotorer med og uten turbo, samt de fleste bensinmotorer. Spesifikasjoner: ACEA E2/B3/A3, API CH-4/SJ, MB 228.1, MAN 271, Volvo VDS-2 Kvalitetsnivå:Allison C-4 Legg merke til spec'en: Volvo VDS2. Det er ihvertfall det min TAMD 41A-motor skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Syntes det var litt borkaste spørsmål på en måte ,men dem har jo denna super turbo olja også da . Men duger sikker i massevis denna . + at den blir levert på døren og det er 20% på den prisen så da er olja nede i noe som jeg men er er ok pris . Men nå er et par kopper kaffe , etter å ha pussa ned cocpit og olja det idag så er det bare å vente til imårra å se om det er brukanes . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra Mororolje igjen ? til Kan jeg bruke Felleskjøpets olje på VP TDA70A? Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om, for mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Etter ufattelig mye lesing og leiting , så ser jeg ikke mye forskjell på den Geir mener ( 15w 40 ) og den vanlige 10w 40 .Sikkert noe forskjell på dem . Men tipper begge går like bra jeg , etter hva jeg kan lese så går jeg for 10w 40 og satser min lille TDA70A liker den . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
GeirFrode Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Sjekka litt på Volvo's sider nå. Jeg slo opp på TAMD 70C, for letthets skyld, men det burde ikke være store forskjellen. Vet ikke hvilken årsmodell din motor er, men den jeg slo opp på var fra 1979, din motor er vel nyere, eller? Ihvertfall står det skrevet der: Lubricating system Oil quality according to API system .............................................. CD (For Service DS) Viscosity above +20°C (68°F) ...................................................... SAE 30 Alt. 20W/30 between +20°C and -10°C (68°F and 14°F) ............................ SAE 20/20 W below -10°C (14°F) ................................................................... SAE 10W or 10W/20 all temperatures ........................................................................ SAE 15W/40 Du som bruker båten om vinteren kunne kanskje vurdere å bruke 10W-40 hvis det blir ekstremt kaldt. Ellers hadde jeg gått for 15W-40 oljen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Det er vel ikke så ofte at en båtmotor (litt avhengig av båten) ser ekstrem kulde. Ved start er motorens temp. sjelden under to kalde, hos Hulda forekommer det aldri. Da jeg tok Hulda hjem fra feriekolonien i Strömstad forrige helg, var temperaturen i uteluften litt over fem grader. Temperaturen i motorrommet var 39 grader. Temperaturen på motoroljen var 95 grader. Og slik er det også stort sett når jeg brekker meg gjennom isen og temperaturen ute er under frysepunktet. Motoren varierer meget lite. Da vi hadde borti 30 varme i sommer, sjøen holdt 24 varme, var motorrom 49 grader og oljetemperaturen 95 grader. Og SAE 30-oljen er anbefalt for motoren til Hulda fra minus 10 kalde og oppover. Det er ikke uteluftens temperatur som bestemmer, det er oljens temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Du som bruker båten om vinteren kunne kanskje vurdere å bruke 10W-40 hvis det blir ekstremt kaldt. Ellers hadde jeg gått for 15W-40 oljen selv. Hva er forskjellen på 10w40 og 15w40, tenker sånn bruks messig ? Kan den evt bruke mere olje vis jeg bruker 10w40? Ettersom jeg forstår er 10w40 en vanlig motorolje for bensin og dieselmotorer med eller uten turbo .Så ikke lett å bli klok på detta egentlig da ,har alltid brukt "vanlig" motorolje på bilane og båtanen mine . Men tenkte å spørre litt nå som jeg har fått beiste , går jo på et par liter på den så.Men kansje litt lurt å bruke 15w40 ......... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
GeirFrode Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Er ingen ekspert på oljer jeg heller, men slik jeg har forstått det, så er 10W-40 oljen bittelite tynnere når den er kald. Altså vil den renne lettere igjennom motoren ved kaldstart. Men tror det er fint liten forskjell. Og så er det jo sant som Hulda sier, ekstrem kulde forekommer egentlig ikke i motorrommet på en båt som ligger på vannet. Volvo anbefaler 15W-40 oljen til alle temperaturer, så det skulle gå greit på vinteren også det. Mener at jeg har lest eller hørt ett eller annet sted at gamle Volvoer ikke skal ha tynnere olje enn 15W. Har også hørt at en bare skal bruke mineralolje på disse motorene, men er langt fra sikker her..... Kanskje det rett og slett er fordi at syntetisk olje ikke var så vanlig når disse motorene ble laget? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Kanskje det rett og slett er fordi at syntetisk olje ikke var så vanlig når disse motorene ble laget? : En del fabrikantgarantier kommer til å forsvinne ved bruk av syntetisk olje på dieselmotorer. Min 'Volvo-kompis' ble nærmest uvenner med meg da jeg fylte syntetisk olje på Hulda. Med overveldende argumentasjon gikk ikke motoren min mange timene før vi var tilbake til singlegrade SAE 30. Til og med Sarpsborg Motorverksted, som har nullstilt og forbedret motoren til Hulda, har i sine betingelser at all garanti bortfaller ved bruk av syntetisk olje på deres overhalte dieselmotorer. Så får jo hver enkelt gjøre som man føler for. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.