Hulda Startet 20.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2006 Ryggen holder helvete, jeg må ut å gå tur. Gikk hjemmefra og over elven Såna. Nedstrøms broen var det kommet en overbygget livbåt. Mente å kjenne igjen fasongen. Det var folk ombord, og jeg kunne ikke dy meg: "Sitter det en 2-sylindret Lister eller Petter i båten?" Svar fra et forundret hode som stikker ut: "Hva, aner ikke, vi har nettopp fått den, kjenner du til båttypen?" Det var to lærere fra Såner ungomsskole som var ombord. "Jeg har vært saftey mech. på Frigg en del år. Under det svarte feltet på hytta tipper jeg at det har stått 'FRIGG'". "Kom ombord!!! Vi har fått den gratis av Total i Stavanger". "Da har jeg drevet vedlikehold på denne båten, og 24 maken. Periodisk vedlikehold og 4-års-klassing for Veritas". Den ene læreren: "Dette er mer enn et tilfelle. Her står vi i kølamørke med lommelykt og ikke vet bak fram på noe som helst. Ut av kølamørke kommer det vandrende en spesialist på akkurat denne båten". Mannen begynte å få relgiøse overtoner. Navn og telefonnummer ble notert med skjelvende hender. Ut av lukkede rom kom det tytende vannposer fra 'Seven Oceans' nødproviant, nødutstyr, etc. etc. Det eneste Total hadde fjernet fra båten var VHF'en. Alt annet, fullt komplett. Motorene skulle håndsveives igang annenhver uke, sommer som vinter. Et helvete. Bære dieselkanner for å fylle tankene. Jeg var ferdig med en båt, ventet 24 andre. For ikke å snakke om Schat Davits, kamikaze-winchene som skulle låre båtene ned. Moralen: Gamle drittbåter dør aldri. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Herlig.... Så nå vet du jo hva du skal annenhver uke gjennom vinteren! PS: Husk sveivehanskene.... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Hallaron Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Moralen: Gamle drittbåter dør aldri. Glimrende Nå er det natta og jeg fikk med meg en latter før køyetid.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
rogeri Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Ei go historie om livets "tilskikkelser"! Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Ja, enig med ham foran, en artig og positiv hendelse. Tankene mine kom i sig med dette - mener å huske at mange typer livbåter hadde luftkjølte motorer, i alle fall de som var utstyrt med sabb, ikke helt lydløse. Naboen hadde en slik, den bråkte og gikk litt lett varm. For noen år siden var jeg på kanalbåtferie rundt London, Grand Union Canal hvis jeg ikke husker feil. En anbefalelsesverdig tur, bl.a. opp Themsen en solig tidlig septemberdag. Krasjet nesten i et brokar inntil jeg oppdaget at jeg kjørte i en elv med strøm oppover, og at en 360 graders sving strakte seg lenger med medstrøm på noen knop...... En del av de eldste smale kanalbåtene var utstyrt med det jeg mener var luftkjølte, sannsynligvis ensylindrede, motorer. De litt mer moderne hadde gjerne en gammel drosjediesel under dørken helt akterut, men de gamle hadde disse motorene i eget motorrom foran styrecocpiten bakerst, med skorstein opp gjennom taket, og tydelig luftkjølingskappe rundt motoren. Fin lyd hadde de. Kjenner noen til disse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.