Jump to content

Pusseprosess før lakkering - hjelp


Blosten

Recommended Posts

Jeg vet at dette temaet er diskutert mye - spesielt på Båtmagasoinets fora, men:

Jeg har en 29-foter lukket båt med mye sprekker i gelcoaten (antageligvis har de brukt for mye herder i gelcoaten ved støpingen). Dette er stort sett så små sprekker at man ikke kan føle de med neglen en gang. Leste artikkelen om pussing og lakkering av Båtmagasinets Sunrise hvor de anbefalte å frese opp alle sprekker før sparkling og lakkering.

Dette blir en h........ jobb på min båt.

Er dette helt nødvendig (forutsatt at man grunner skikkelig)?

Og vil "sprekke"-gelcoaten påvirke to-komponentlakken som legges oppå og medføre at denne også sprekker?  :smiley:

Takker for innspill om dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev dette i en litt annen sammenheng:

Du får ALDRI samme glansen i Topcoat som i lakk......

 

Jeg hadde båten på land nettopp for å bygge om rorflyndra. Når jeg fikk nesen så tett i skroget fant jeg ut at her var bare en ting å gjøre: Pusse, sparkle og lakke. Pusset først med eksentersliper med 160 papir (og delvis 60 papir på utsatte plasser). Etter et par omganger med sparkling og pussing grunnet jeg med Jotun Antipest. Jeg vurderte sterkt om jeg skulle droppe grunningen men fant fort ut at grunningen trakk inn i alle sprekker og fylte også ripene etter 60 papiret. Våtslipte grunningen med RIKELIG med vann og 400 våtslipepapir. Sprøytet deretter 3 strøk men Jotun HardTop. Jeg har aldri sprøytet noe før, unntatt med sprayboks, men resultatet ble ganske så akseptabelt. Brukte en gammel sprøyte som jeg fant på jobb og denne var ikke særlig god. Fikk bare 5-6 cm bredde i hvert strøk og den la på ganske tynt lag. Grunningen skulle tynnes litt men HardTopen var ferdig sprøytekonsistens iflg. bruksanvisningen. Lakken strakk seg fint utover uten sig noen plasser. En plass fikk jeg på et litt tykt lag slik at lufta fra sprøytepistolen laget kraftige bølger i lakken, men dette jevnet seg ut av seg selv og viser ikke i dag.

 

På Obs-Bygg fant jeg alt jeg trengte og der fant jeg også en maskeringstape i dispenser som hadde påmontert 1.8 meter plastfolie.Gikk rundt fenderlista med tapen og dro opp folien over flybridgen og båten var ferdih til lakking. Enkelt og greit. En rull kostet ca 150.- med dispenser og refill ca 120.-. En rull var rikelig til min 28 foter.

 

Så svaret på spørsmålet: Hvis du har en plass å stå der ikke lakkstøv sjenerer andre så sats på sprøyting på større flater. Jeg kommer selv til å rulle mindre flater (tror jeg...) med korthåret lakkrulle.

Grunningen fylte slipesporene etter 60 papir helt 100%. Kanskje den vil gjøre det hos deg også? Håper  andre kan svare litt mer direkte på spørsmålet ditt.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...