prin435 Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Vær oppmerksom på vannrøret/slangen som forsyner lageret med kjøle / smøre-vann. Jeg har vært ute for at det har tettet seg. Du bør kontrolere det. Jeg antar det kommer fra varmeveksleren til gearoljekjøleren som på min Princess. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
kes Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Angående trådløs temperaturovervåking som kes omtaler: Hva er betegnelsen på værstasjonen? Hva er avstandsbegrensningen? Kan man benytte mer enn to sendere/sensorer? Det er flere typer avhengig av hvilke opplysninger du ønsker å ha. Sjekk i nettkatalogen til Clas'en. Rekkevidden begrenses av hvor mange skott og dørker signalene må gå gjennom. Hos meg er det kun dørken + teppe på salongdørken som er barrieren mellom sender og værstasjon og avstanden er mindre enn 2 meter Flere av disse værstasjonene har opptil 3 eller 4 innganger/kanaler for eksterne termometre. Dette framgår av beskrivelsen i katalogen eller på produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Her var det mange gode tips om akseltetting og temperaturmåling. Har talgpakning som akseltetting. Den drypper litt, så jeg kunne tenkt meg å få den en anelse tettere. Har sjekket akslingen, den er helt fin. Har og skiftet talgpakning, det hjalp, men hadde håpet på at det ble tettere. Skal til Clas Ohlson å se på værstasjon for å kunne måle temperaturen på hylsetetningen. Kanskje det er for høy temperatur som gjør at lekkasjen kommer fort tilbake etter stramming av pakkboksen? Kes vet du hvor man får kjøpt grafittpakning? Har søkt etter den, men har ikke funnet noen som selger den. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Her var det mange gode tips om akseltetting og temperaturmåling. Kes vet du hvor man får kjøpt grafittpakning? Har søkt etter den, men har ikke funnet noen som selger den. Jeg søkte på Googles og det kom opp bl.a. denne: http://www.vestpak.no/cgi-bin/vestpak/imak...&aktiv=3417 Jeg antar at det også er andre som selger slike pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Kes vet du hvor man får kjøpt grafittpakning? Har søkt etter den, men har ikke funnet noen som selger den. I vedlikeholdsmanualen for min pakkboks står det at jeg skal benytte PTFE-pakning, altså Teflon. Denne fikk jeg kjøpt på Volvo Penta på Holmen. Alle Pentaforhandlere har slike vil jeg tro? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Divemaster Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 .........problemer med at det lekker en del vann inn gjennom akseltettningene. Har samme pakkboksen uten problemer med 2.5 tommers aksling... men på dette bildet ser det ut som om mutteren ikke er trukket til, som kan være en medvirkende årsak. Hos meg ligger det minst 3 - 4 lag med overlappende talgpakkninger og jeg har kun en liten drypp under gange på begge akslingene. Vanntilførsel fra kjølevannsinntak, og skal ta et bilde neste gang jeg er nede i maskinrommet for å sammenligne med dette opplegget. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
olpi Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Divemaster: Ja, det ser slik ut, men det er kanskje 2 muttere (en låsemutter som sees mest tydelig på bildet). Skal uansett få undersøkt det. Takk for tipset. Bildene er tatt i mørke med kameraet på min telefon. Blitzen og lyset er ikke all verden så bildene ble ikke særlig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Jeg søkte på Googles og det kom opp bl.a. denne: http://www.vestpak.no/cgi-bin/vestpak/imak...&aktiv=3417 Jeg antar at det også er andre som selger slike pakninger. Takker så mye! Av en eller annen grunn kom ikke denne opp da jeg søkte første gangen. Ser de har avdeling i Bergen, så jeg får ta turen innom. Vil gjøre et forsøk med denne pakningen for å se om pakkboksen blir tettere. Må bare sjekke tykkelsen på pakningen først. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2006 Har vert å kjøpt araminpakning som er PTFE impregnert hos Vestpak. Denne pakningen anbefalte Vestpak til pakkboks i båt. Nå gjenstår det å sette på den nye pakningen og ta prøvetur for å teste om den holder tett. Var samtidig på jakt etter en neoprenpakning til et annet formål. Her kunne jeg velge hvilken som helst størrelse. De laget pakningene mens jeg ventet. Skikkelig flott service. Håper nå resultatet blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Børster støv av en gammel tråd. Det gjelder en Failine 31 Corniche med 2 stk 41-motorer, med nyere gearbokser montert. Dette medførte at motorene måtte flyttes ca 10 cm fremover. Etter dette har pakkboksene begynnt å lekke. Oppretting av av motorinstallasjonen ligger innen for toleranser og spesifikasjoner. Det som er litt mystisk er at lekkasjen kommer ved 2200 rpm på motor. Er usikker på ratoien på gearene. Noe som jeg synns er merkelig.....er at pakkboksen er fast montert til hylsen. Det vil jo da si at den ikke kan følge etter akslingen. Ser for meg at jo mer pådrag motorene får jo mer kommer dem ut av "laget". Det er jo en del vridningskrefter som oppstår når en motor arbeider. Siden akslingen kommer inn lavere enn senter på motor, vil jo denne følge etter motor/gear når dette "bikker" sideveis ved pådrag. Ergo så vil jo akslingen da legge seg i en side i pakkboksen, som ikke flytter seg. Det vil jo bli mer gnag på ene siden og mer åpent på andre siden i pakkboksen. I og med at disse akslinger er lengre en original, vil jo dette forsterke seg siden armen blir lengre. Dette er en ren teori om problemet, som jeg var å tittet på i dag. Vil jo helst tro at en pakkboks, gjerne talgpakkning som e i dag vil fungere utmerket dersom denne er "flytende" og kan følge akslingens bevegelse.... Tar gjerne i mot innspill om dette ...... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Vibrasjon i akslingen er ikke bra. Det beste å starte med er å ta en ny oppretting av motor - aksling, der du ser om det er mulig å få enda mindre enn 0,1mm avvik mellim flensene. Har du endret klaringene rundt propellen? På min båt har jeg nettopp øket avstand fra propell til båtbunn fra 14 til 20% av propellens duameter. Nå er det ingen vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Nå var det ikke snakk om vibrasjon her, opprettingen skal være meget tilfredsstillende. Her er det snakk om at motorene tilter sideveis ved pådrag,mer enn hva pakkboksene tåler. Disse sitter jo dønn fast i hylsa, som igjen er boltet fast i skroget. Og da vil jo ikke pakkboksene følge etter. Motorene står forøvrig på nye labber av kvalitet shore 65. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Jeg var nok litt for rask der. Regnet sikkert med at det var en vibrasjon som oppstod ved 2200rpm som var årsaken til lekkasjen. Det er ofte så. Er enig med ditt synspunkt på at det ikke vil være så bra å ha motor på fleksible labber og pakkboks fast til hylsen. Det vanlige er at pakkboksen er festet i en slange til hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Ender vel at jeg anbefaler båteier å få støpt nye hylser lik de originale, bare med lenger hals innvendig, slik at denne kan tilpasses en slange. De originale er jo veldig kort innvendig og dårlig egnet til maskinering. Så deretter få dreid en pakkboks som passer inn i anlegget og for slangemontering. Da vil pakkboksen kunne følge bevegelsen til akslingen. (PS...ja, støpe. Vi har støperi i byen som gjør slikt, og har riktig materiale) .... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Her er det snakk om at motorene tilter sideveis ved pådrag,mer enn hva pakkboksene tåler. Disse sitter jo dønn fast i hylsa, som igjen er boltet fast i skroget. Og da vil jo ikke pakkboksene følge etter. Dette sliter jeg med å forstå også Det hadde vært fint om det kunne kommet en guru på banen og forklart teorien bak disse faste pakkboksene. Det er jo ikke noe problem å rette motor/gear mot akselflens med bare få 1/100 avvik, men hva hjelper det når det står en diesel og rister og beveger seg flere millimeter!! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dieselboy Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Kan det tenkes at dem tenkt den tanken at akselende innvendig i båten er såpass kort, og i og med at den ligger i et lager hylsa, ikke ville flytte så mye på seg og at en da kunne benytte fast pakkboks....? Men det har seg nå slik at stål er stål, det lar seg faktisk bøye på selv korte avstander. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Husk at disse også har en enkel type fleksibel kobling mellom gear- og akselflens. Denne tar opp en del avvik, og vil sikkert også hjelpe til mht at den faste pakkboksen holder tett. Tror denne er standard på disse båtene. Redigert 1.Juli.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Ja, har sett det...men en slik kobling vil nok sentrere seg selv mer og mer ved høyere turtall, å da vil akslingen "dras" ut av sitt leie....sentrifugal kreftar og slike ting.... bare tenk på en sentrifuge....rister å skaker...tuller litt m tøyet, å når den da drar på rpm, er den sentrert ...som oftest... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Husk at det går hundrevis av eldre Fairline og Princess med en slik løsning. Det har nok funket bra, men noen har nok modifsiert til en nyere løsning. Den gamle løsningen vil nok alltid kunne gi noen drypp under gange, kanksje særlig ved større turtall. Det er ikke uvanlig med pakkbokser som tetter med talgpakning/grafittipakning/teflonpakning. Sentrifugesammenlikning holder nok ikke heller. Husk at aksel og akselflenser er homogent mht vekt fra senter og ut. I en sentrifuge slynges vekten ut og det er lite vekt i senter. Ser du på aksel under gange så er det ikke mye den beveger seg hvis alt er opprettet riktig og alt er i balanse, også propell. Redigert 1.Juli.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Om motorene beveger seg har jeg ikke noen mening om hvordan man skal håndtere i dette tilfellet. Men den pakkboksen som det er vist bilde av i begynnelsen av tråden er svært enkel å konvertere til noe som normalt ikke lekker: det er en klemflens som trykker pakningen innover via stramme-mutterne. Ved å snu klemflensen og skru den på andre veien får man et lite rør, som man enkelt kan tre volvo-kondomen på (volvo sin tette gummi-pakkboks). Dersom selve akslingen ikke har skader vil man ved et relativt enkelt grep ha konvertert til noe som normalt holder tett. Kjølingen som i dag er der er også nødvendig på denne type båt ved volvo-kondom også, såden blir bare stående. Men dette forutsetter jo at selve akslingen ikke er skadet der volvo-kondomen skal gli. Jeg har selv foretatt denne konverteringen på identiske pakkbokser. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Alle motorer vil vri seg på grunn av vrimomentet, bare åpne panseret på bilen, å ta en titt dær hva som skjer når man gir på mer turtall. Ja, dette var jo en enkel fiks på problemet. Men mener jeg leste tidligere i tråden at Volvokondomet ikke var egnet til akslinger med høye turtall. Stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Leste litt om Volvokondomet HER, og det står følgende "Note! The rubber stuffing box is not recommended for installations where flexible couplings are being used." Hvordan er erfaringene med å montere denne, der det er fleksibel kobling på propellflens? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Noen som har efaring med hensyn tli "Note'n!" om denne pakkboksen ? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Ikke ferdig enda ....hehe La frem en løsnig til båteier, om å konvertere til VP kondom. Dette virket veldig lovende helt til jeg fortalte om hvor viktig det var med tilførsel av kjølevann, og spurte om at det var i orden. Fikk til svar da at det ikke var noen rør til kjølevann til hylsa. Det var kun et et rør som var koblet til en presskopp for grease..... Kan problemet ligge her, siden det ikke er tilført vann, men fett til talgpakninger/fremre cuteless lager? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Kan det være en god ide å bare rett å slett konvertere tilbake til vannsmøring, å la resten være som det er i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.