Jump to content

Spm om akseltetning på eldre Fairline...


olpi

Recommended Posts

Angående trådløs temperaturovervåking som kes omtaler:

 

Hva er betegnelsen på værstasjonen?

 

Hva er avstandsbegrensningen?

 

Kan man benytte mer enn to sendere/sensorer?

 

Det er flere typer avhengig av hvilke opplysninger du ønsker å ha. Sjekk i nettkatalogen til Clas'en.

 

Rekkevidden begrenses av hvor mange skott og dørker signalene må gå gjennom. Hos meg er det kun dørken + teppe på salongdørken som er barrieren mellom sender og værstasjon og avstanden er mindre enn 2 meter

 

Flere av disse værstasjonene har opptil 3 eller 4 innganger/kanaler for eksterne termometre. Dette framgår av beskrivelsen i katalogen eller på produktet.

Link to post

Her var det mange gode tips om akseltetting og temperaturmåling.

 

Har talgpakning som akseltetting. Den drypper litt, så jeg kunne tenkt meg å få den en anelse tettere. Har sjekket akslingen, den er helt fin. Har og skiftet talgpakning, det hjalp, men hadde håpet på at det ble tettere.

 

Skal til Clas Ohlson å se på værstasjon for å kunne måle temperaturen på hylsetetningen. Kanskje det er for høy temperatur som gjør at lekkasjen kommer fort tilbake etter stramming av pakkboksen?

 

Kes vet du hvor man får kjøpt grafittpakning? Har søkt etter den, men har ikke funnet noen som selger den.

Link to post
Kes vet du hvor man får kjøpt grafittpakning? Har søkt etter den, men har ikke funnet noen som selger den.

I vedlikeholdsmanualen for min pakkboks står det at jeg skal benytte PTFE-pakning, altså Teflon. Denne fikk jeg kjøpt på Volvo Penta på Holmen. Alle Pentaforhandlere har slike vil jeg tro?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
.........problemer med at det lekker en del vann inn gjennom akseltettningene.

 

Akseltettning2i.JPG

Har samme pakkboksen uten problemer med 2.5 tommers aksling... men på dette bildet ser det ut som om mutteren ikke er trukket til, som kan være en medvirkende årsak.

 

Hos meg ligger det minst 3 - 4 lag med overlappende talgpakkninger og jeg har kun en liten drypp under gange på begge akslingene. Vanntilførsel fra kjølevannsinntak, og skal ta et bilde neste gang jeg er nede i maskinrommet for å sammenligne med dette opplegget.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Jeg søkte på Googles og det kom opp bl.a. denne:

 

http://www.vestpak.no/cgi-bin/vestpak/imak...&aktiv=3417

 

Jeg antar at det også er andre som selger slike pakninger.

Takker så mye!

Av en eller annen grunn kom ikke denne opp da jeg søkte første gangen. :confused:

Ser de har avdeling i Bergen, så jeg får ta turen innom. Vil gjøre et forsøk med denne pakningen for å se om pakkboksen blir tettere. Må bare sjekke tykkelsen på pakningen først.

:cheers:

Link to post

Har vert å kjøpt araminpakning som er PTFE impregnert hos Vestpak. Denne pakningen anbefalte Vestpak til pakkboks i båt. Nå gjenstår det å sette på den nye pakningen og ta prøvetur for å teste om den holder tett.

 

Var samtidig på jakt etter en neoprenpakning til et annet formål. Her kunne jeg velge hvilken som helst størrelse. De laget pakningene mens jeg ventet. Skikkelig flott service. Håper nå resultatet blir bra.

:sailing:

Link to post
  • 4 år senere...

Børster støv av en gammel tråd.

 

Det gjelder en Failine 31 Corniche med 2 stk 41-motorer, med nyere gearbokser montert. Dette medførte at motorene måtte flyttes ca 10 cm fremover. Etter dette har pakkboksene begynnt å lekke. Oppretting av av motorinstallasjonen ligger innen for toleranser og spesifikasjoner.

Det som er litt mystisk er at lekkasjen kommer ved 2200 rpm på motor. Er usikker på ratoien på gearene. Noe som jeg synns er merkelig.....er at pakkboksen er fast montert til hylsen. Det vil jo da si at den ikke kan følge etter akslingen.

Ser for meg at jo mer pådrag motorene får jo mer kommer dem ut av "laget". Det er jo en del vridningskrefter som oppstår når en motor arbeider. Siden akslingen kommer inn lavere enn senter på motor, vil jo denne følge etter motor/gear når dette "bikker" sideveis ved pådrag. Ergo så vil jo akslingen da legge seg i en side i pakkboksen, som ikke flytter seg. Det vil jo bli mer gnag på ene siden og mer åpent på andre siden i pakkboksen. I og med at disse akslinger er lengre en original, vil jo dette forsterke seg siden armen blir lengre.

 

Dette er en ren teori om problemet, som jeg var å tittet på i dag. Vil jo helst tro at en pakkboks, gjerne talgpakkning som e i dag vil fungere utmerket dersom denne er "flytende" og kan følge akslingens bevegelse....

 

Tar gjerne i mot innspill om dette ......

Link to post

Vibrasjon i akslingen er ikke bra. Det beste å starte med er å ta en ny oppretting av motor - aksling, der du ser om det er mulig å få enda mindre enn 0,1mm avvik mellim flensene. Har du endret klaringene rundt propellen? På min båt har jeg nettopp øket avstand fra propell til båtbunn fra 14 til 20% av propellens duameter. Nå er det ingen vibrasjoner.

Link to post

Nå var det ikke snakk om vibrasjon her, opprettingen skal være meget tilfredsstillende. Her er det snakk om at motorene tilter sideveis ved pådrag,mer enn hva pakkboksene tåler. Disse sitter jo dønn fast i hylsa, som igjen er boltet fast i skroget. Og da vil jo ikke pakkboksene følge etter.

Motorene står forøvrig på nye labber av kvalitet shore 65.

Link to post

Jeg var nok litt for rask der. Regnet sikkert med at det var en vibrasjon som oppstod ved 2200rpm som var årsaken til lekkasjen. Det er ofte så.

Er enig med ditt synspunkt på at det ikke vil være så bra å ha motor på fleksible labber og pakkboks fast til hylsen. Det vanlige er at pakkboksen er festet i en slange til hylserøret.

Link to post

Ender vel at jeg anbefaler båteier å få støpt nye hylser lik de originale, bare med lenger hals innvendig, slik at denne kan tilpasses en slange. De originale er jo veldig kort innvendig og dårlig egnet til maskinering. Så deretter få dreid en pakkboks som passer inn i anlegget og for slangemontering. Da vil pakkboksen kunne følge bevegelsen til akslingen.

 

(PS...ja, støpe. Vi har støperi i byen som gjør slikt, og har riktig materiale) .... :thumbsup:

Link to post

:confused:

Her er det snakk om at motorene tilter sideveis ved pådrag,mer enn hva pakkboksene tåler. Disse sitter jo dønn fast i hylsa, som igjen er boltet fast i skroget. Og da vil jo ikke pakkboksene følge etter.

Dette sliter jeg med å forstå også :confused:

 

Det hadde vært fint om det kunne kommet en guru på banen og forklart teorien bak disse faste pakkboksene.

 

Det er jo ikke noe problem å rette motor/gear mot akselflens med bare få 1/100 avvik, men hva hjelper det når det står en diesel og rister og beveger seg flere millimeter!!

Link to post

Ja, har sett det...men en slik kobling vil nok sentrere seg selv mer og mer ved høyere turtall, å da vil akslingen "dras" ut av sitt leie....sentrifugal kreftar og slike ting.... :crazy:

 

bare tenk på en sentrifuge....rister å skaker...tuller litt m tøyet, å når den da drar på rpm, er den sentrert ...som oftest...

Link to post

Husk at det går hundrevis av eldre Fairline og Princess med en slik løsning. Det har nok funket bra, men noen har nok modifsiert til en nyere løsning.

Den gamle løsningen vil nok alltid kunne gi noen drypp under gange, kanksje særlig ved større turtall. Det er ikke uvanlig med pakkbokser som tetter med talgpakning/grafittipakning/teflonpakning.

 

Sentrifugesammenlikning holder nok ikke heller. Husk at aksel og akselflenser er homogent mht vekt fra senter og ut. I en sentrifuge slynges vekten ut og det er lite vekt i senter.

 

Ser du på aksel under gange så er det ikke mye den beveger seg hvis alt er opprettet riktig og alt er i balanse, også propell.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Om motorene beveger seg har jeg ikke noen mening om hvordan man skal håndtere i dette tilfellet. Men den pakkboksen som det er vist bilde av i begynnelsen av tråden er svært enkel å konvertere til noe som normalt ikke lekker: det er en klemflens som trykker pakningen innover via stramme-mutterne. Ved å snu klemflensen og skru den på andre veien får man et lite rør, som man enkelt kan tre volvo-kondomen på (volvo sin tette gummi-pakkboks). Dersom selve akslingen ikke har skader vil man ved et relativt enkelt grep ha konvertert til noe som normalt holder tett. Kjølingen som i dag er der er også nødvendig på denne type båt ved volvo-kondom også, såden blir bare stående. Men dette forutsetter jo at selve akslingen ikke er skadet der volvo-kondomen skal gli. Jeg har selv foretatt denne konverteringen på identiske pakkbokser.

Link to post

Ikke ferdig enda ....hehe

 

La frem en løsnig til båteier, om å konvertere til VP kondom. Dette virket veldig lovende helt til jeg fortalte om hvor viktig det var med tilførsel av kjølevann, og spurte om at det var i orden. Fikk til svar da at det ikke var noen rør til kjølevann til hylsa. Det var kun et et rør som var koblet til en presskopp for grease.....

Kan problemet ligge her, siden det ikke er tilført vann, men fett til talgpakninger/fremre cuteless lager?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...