Jump to content

Hjelp: Lufte diesel systemet på Perkins 4236


M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Perkis 4236 med T4 pumpe. skulle ha luftet ut av drivstoffsystemet. på den gamle yanmar 2qm maskinen har vi en hendel som vi kan pumpe dieselen frem med, klarer ikke å finne noe tilsvarende på t4 pumpen. Er det riktige da og lufte på dysene, ved å kinne motoren? en og en dyse om gangen?

Har hatt av dieselfilteret. aner ikke hvilken type dette er , men det står "fram" på det og er festet med en bolt som går hele veien fra toppen og ned til en skive under. nederste delen er gless(under filteret) skal det stå diesel i dette glasset? det er nå helt tomt.

 

Takker på forhand!

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post

Perkins 4.236 er noe av det beste og mest solide som er lagd av dieselmotorer etter min mening.

Men et helv... å lufte.

Det er en liten nikkehendel på selve fødepumpa, vanskelig å se egentlig, men du finner den nok.

Fødepumpa går på knastaksling, så du må passe på at pumpa ikke står på knasten, da virker ikke pumpa manuellt.

Luft først på dieselfilteret, deretter er det en luftenippel på høytrykkspumpe som skal luftes.

Deretter må du ta dyse for dyse mens du kinner på starteren. Prøv først bare med første dysa og se om det er nok. Men sannsynligvis må du ta alle.

 

Ps, det går også greit å gjøre det hele kun med starteren hvis du tør, men pass på å ikke kjør starteren for hardt/varm. Kun 10-15 sek om gangen.

 

 

Link to post

Jeg har en 4-236. Den ene gangen jeg måtte lufte den var da jeg satte på et forfilter. Etter å ha pumpet på forfilteret (Racor) startet den ikke. Luftet så på dyserøret for den 2. sylinderen og kinnet til det "sprutet" diesel". Siden det har den gått og gått og gått.......

 

(Det er en motorkyndig kammerat som tipset meg med å lufte på den andre sylinderen.)

Link to post
jeg installerte en ganske diger påhengsmotorpumpe etter råd fra forumet.

 

Kan du huske hvor du monterte denne ?

 

Shanty, når jeg lufter motoren (har kun gjort det 2 ganger) løsner jeg alle dysene, kinner til der kommer diesel, lukker den første, kinner, lukker den andre, kinner, lukker den tredje, kinner, løsner den fjerde.

 

Når du lukker den fjerde, er det en fordel om dere er 2, en som kinner, en som strammer dysen. Jeg har vært alene, så det er fullt mulig da også.

 

Det blir mye diesel-søl på denne måten, men rask og enkel måte å gjøre dette på.

 

Jeg gjør dette slik som følge av anbefaling av en kar som har skrudd perkins i "alle år", som ansatt i Felleskjøpet.

 

Men jeg skulle svært gjerne montere pumpe hvis mulig, for å lette arbeidet vesentlig, og ikke minst slippe det sølet som nå forekommer.

Link to post

:lol: Tar pointet ditt Shanty.

Selvluftende betyr at høytrykkspumpa, selve dieselpumpa er selvluftende.

M.a.o du lufter kun frem til finfilteret (det på motoren), resten lufter den selv.

Og jo de har manuell pumpe.

Lufter du kun frem til finfilteret på 4.236 garanterer jeg deg at du ikke får start på den.

 

Noen motorer, f.eks min Yanmar 6LY2 har så effektiv selvlufting at jeg kan skifte forfilter/vannutskiller og finfilter

uten og lufte i det hele tatt. Har faktisk aldri brukt den manuelle pumpa på den.

 

 

Link to post
Hei!

 

pumpa veit jeg hvor er! - Det er den manuelle hendelen jeg ikke kan lokalisere! Finner stoppspjelet - inn, ut , blomberingen osv. ALT untagen den manuelle hendelen!

Enig med Bams, det virker som du ikke har lokalisert fødepumpa di ennå.

Og da finner du garantert ingen hendel !

Følg slangen eller røret fra tanken / vannutskiller til motoren, og du finner fødepumpa.

Fødepumpa sitter bak på styrbord side sett aktenifra på motoren.

Høytrykkspumpa fremme på babord side.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

ok... Føde + høytrykkspumpe er lokalisert. har montert bensin trykkbelg. får luftet diesel filteret. lufter 2 skruer på h.t pumpa. men jeg får ikke luftet på dysene. kommer ikke frem diesel til disse når jeg pumper manuelt. når jeg kom inn nå kom jeg til og tenke på at jeg ikke er sikker på når ht. pumpen er strupet, og når den er åpen. noen som veit hvordan splelet på pumpen skal stå for å være åpen?

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
  • 2 måneder senere...
Deretter må du ta dyse for dyse mens du kinner på starteren. Prøv først bare med første dysa og se om det er nok. Men sannsynligvis må du ta alle.

 

Ps, det går også greit å gjøre det hele kun med starteren hvis du tør, men pass på å ikke kjør starteren for hardt/varm. Kun 10-15 sek om gangen.

 

Jeg låner denne tråden litt og lurer på om det holder å lufte Perkinsen ved å ta dyse for dyse mens man kimer motoren på starteren,

må bare spørre da vi syns det var veldig tungvint å følge manualen for lufting av denne motoren :headbang:

Link to post
Jeg låner denne tråden litt og lurer på om det holder å lufte Perkinsen ved å ta dyse for dyse mens man kimer motoren på starteren,

Tvilsomt, min erfaring er at om det er kommet luft inn i pumpa så må du pumpe på fødepumpe samtidig som du lufter på HT pumpe, men jeg har sluttet med å lufte på toppen av pumpa. Tar kun lufteskruen på siden, og deretter løsner jeg på 2 dyser og kinner til det spruter diesel. Husk full regulator når du kinner.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...