ter-av Startet 21.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2006 Hei I båten vår sitter det en VP D6-370. Stor og ny - og litt skrekkinngydende å begynne å mekke på. Jeg har forsåvidt ingen intensjoner om store inngrep, men jeg kunne nå gjerne tenke meg å kunne litt mer enn jeg kan idag. Sendte for en tid tilbake en forespørsel til Volvo Penta Norge for å høre om noen arrangerte kurs for amatører - men fikk ikke noe svar. Så altså: Er det noen av dere som vet om noen (forhandlere, verksteder) som arrangerer enkle kurs hvor man får teori og anledning til å skru litt? mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Brutus Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Kanskje det går an å møte opp hos den lokale VP-pushern som "avlaster" for enkle oppgaver..? Olje,filter og reimbytte. Kanskje vinterkonservering 1-0-1 også. De maskinene er det vel ikke så mye mer man kan gjøre selv på. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Kjøp deg helle en motor som trenger litt mekking til å begynne med. Din nye motor vil ikke trenge annet en service de neste 10-15 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 De er kansje ikke interisert i og lære bort noe for da vil de tape penger vist vi kan skru motor selv Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 (redigert) De enkle sakene man kan gjøre på D6 er det samme som man enkelt gjør på andre motorer - dvs oljeksift, reimbytte, filterbytte etc. Jeg var ombord i båten da mekanikeren tok førstegangs service på mine to D 4 motorer (som er samme som D6 - bare med to sylindre mindre) og det var ikke noe hokus pokus over det. ter- av: kanskje du kan spørre om du kan være med første gang de tar service på motoren din - så ser du triksene der. Dieselsystemet med 80V styring og 1600 bars trykk ville jeg nok holdt tommeltottene mine på god avstand fra. Problemet er feilsøking - her er det VP som må til med sine små datamaskiner. Redigert 21.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Ser ingen grunn til å mekke på motoren så lenge alt fungerer som det skal, og på en ny motor, er det lenge til noe må mekkes på. Tenker ta ikke på vedlikehold, som olje, filter osv. Snakket med en i havna i går, han hadde eg Cummins 120hk, og hadde ikke rørt en skrue på motoren siden han kjøpte båten i 1992. Han hadde da kjørt 12000 timer! Kun skiftet olje... Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Folkens - jeg har ingen ambisjon om å bli "båtmekaniker" - og iallfall ikke på en motor som denne. Det hadde gått dårlig. Jeg er imidlertid såpass nysgjerrig at jeg ville synes det var moro å rett og slett kunne mer om motoren, og lære det mer aktivt enn å studere instruksjonsboka. Men løsningen er vel kanskje å være litt ryggsekk på en mekaniker som tar service, slik noen av dere antyder..... ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Goddis77 Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Kan godt være at min GM trenger litt kjærleiken behandling fremover. Er da kjekt å vite at jeg har vært så heldig og fått sett hele monteringsprosessen på motoren når den hadde en totaloverhaling. Kan ikke dermed si at jeg kan hoppe i det med bytte av topper f.eks, men demontering/vedlikehold av vannpumpe,manifoiler,dynamo,starter,kjøling generellt, etc... det er jeg ganske trygg på. Samme gjelder alt elektrisk kabling. Kjekt å vite Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Jeg skal plukke Forden i småbiter og sette den sammen igjen i løpet av vinteren. Du er hjertelig velkommen til å være med både å se og å skru. Helt gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Et tips kan jo være å kjøpe verksteds håndbok for motoren man har i båten, evt. laste den ned på nettet om det er mulig. I brukermanualen finner man ikke så mye å hjelpe seg med. Her begrenser det seg stort sett til filterskift, oljeskift, bytte av inpeller i sjøvannspumpe, bytte av reimer og nedtapping og fylling av kjølevæske. I verksteds manualen finner man de tingene man virkelig kan spare penger på å gjøre selv. Bytte av akseltetninger og lagre på pumper, demontering og rengjøring av kjølere osv. Og til og med den store bøgen for mange, prosedyre for justering av ventiler. Brennstoffventiler må man dessverre levere i fra seg fordi disse må trykktestes/kalibreres. Og det må de selv om man bytter nålehus(dyse som de fleste liker å kalle det). Men det er noen kroner å spare i å kunne plukke ut brennstoffventilene selv, levere dem på et versted, hente dem ferdig kalibrert og montere dem selv. Hold skiftenøkkelen vekke fra motoren din, bruk fastnøkkler og piper. Finn tiltrekknings momenter og bruk momentnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Kansje dette er et alterantiv for deg. http://www.echoscaninc.com/product.cgi?code=Vi0wMjg= Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 (redigert) Sikkert en god ide å være ryggsekk når du er på service. Da får du sett at det blir gjort det som skal også.Vet ikke hva manualen inneholder, men kan være greit å gjøre seg litt kjent med sensorer og plasseringer på motoren og spørre hva ting er til. Er det ikke mulig å få ristet ut en light versjon av diagnoseprogrammet til Volvo? Kunne jo være greit å lese det selv når en føler har sviktet? Snakket med en kar som kjører Steyr, forøvrig den første jeg har snakket med som har hatt problem. Koblet seg til med pc og fikk beskjed om feil på turbotrykksensor. Ringte Univa og fikk ny i posten, byttet og alt ok. Koblingsskjema og sensorkart på nettet. Blir jo som å kjøpe tv og ikke få med fjernkontrollen hos Volvo(sikkert hos Yanmar også). Redigert 22.Oktober.2006 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 dvs oljeksift, reimbytte, filterbytte etc. Tror heller ikke det er så mye mere man får gjort selv her. Men husk bare på at Volvo har begynt med SINK igjen på disse motorene. Det sitter en anode i varmeveksler og en i ladeluftkjøleren. Dette gjelder både D4 og D6. D3 har derimot ingen sink. Skal visstnok finnes på enkelte modeller der også, men ingen skal være levert til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.