Jump to content

Simrad CP44 mot CE44


Allan E

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg hvilket av disse produktene som er best. Er det ene typer mye mer kostbart enn det andre? Mangler manual til CP44 som jeg synes har en høy brukerterskel. Er det noen som vet hvor jeg kan laste ned manual?

CP = ren plotter

Ce = plotter + ekkolodd tror jeg og at andre ting kan kobles til.

Er den noen her som kjenner produktene.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du skal kjøpe ny SImrad plotter så er både CE og CP utgåtte modeller.

CP er plotter med mulighet for radar (står en sånn i Bitteliten III)

CE er CP+ekkoloddmodul.

Det finnes to skjermtyper på disse - vanlig og Sun View. Sun View har en skjerm som er meget god å lese i skarpt sollys.

 

I dag heter modellen CX 44. Den finnes med og uten ekkoloddmodul for å gjøre det enkelt. Sun View skjermen er standard på CX modellene

 

Det er en viss brukerterskel på bruk av plotteren - men det er enklere i praksis enn det ser ut til ut i fra manualen. Jeg kan ikke tenke meg annen plotter ombord i båten min nå.

 

Noen liker Simrad noen liker Raymarine. For å komme opp i samme ytelse og skjermkvalitet som på Simrd må du opp på en E serie Raymarine

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om den er treg som bare det kan det ha flere forklaringer.

 

Sjekk oppsettet på kartet og kartbrikken .Ta ut brikken og se om det er MAX eller NT+ brikke og sjekk hvordan kartet er satt opp. Er det MAX brikke og man viser alle mulige data - ja da tar det tid. Derfor kjører jeg NT+ kart.

 

Sjekk også om det ligger masse aktive ruter, way points og tracks på plotteren. Det suger godt av minnet - og da blir den treg.

 

Står plotteren i nettverk med andre enheter ombord? Om den gjør det kan det være noe feil i oppsettet.

 

At brukerterskelen er så veldig høy vet jeg ikke - det avhenger kanskje også av hva man er vant til. Det tok litt tid for meg å gå over fra Garmin 182 til Simrad CX 44, men etter en dag på sjøen med bare plotteren og båten og meg vil jeg ikke ha noe annet. Men man må venne seg til menysystemet for å få plotteren til å fungere bra.

 

Radarantenner - så vidt jeg vet kjører den alle Simrad radar antenner.

 

Konkret - hva er problemet? Det finnes flere brukere av Simrad CX serien her inne og til sammen har vi nok noen timers erfaring så vi burde kunne hjelpe deg :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I båten stod det en CE44 men den var det feil på så forhandler satt inn en CP44. Da stilte vi oss spørsmålet om en skal la denne stå eller stresse å få frem den gamle maskinen. Eieren har planer om radar i fremtiden så da gir vel dette svaret seg selv. Hva slags kart det er montert vet jeg ikke å dette med å ikke ha alle detaljer på må man vel ha manualen for å få slått av. Manualen er nå skrevet ut (160 sider).

Vi har lett etter å få til "kurs opp" og få dempet skjermen om kvelden. Den lyser ganske mye opp i kabinen. Vi har sliti litt med å få båten til å holde seg mitt i bildet. Ved oppstart vises ikke alltid riktig posisjon i kartet, den kan like gjerne vise plassen vi startet fra på forrige tur. Da ser vi ikke merket som symboliserer båten. Når vi da zoomer oss ut ser vi båten på rett plass.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om det er noe feil med den plotteren. Mine CX'er har aldri oppført seg slik du beskriver.

 

Det finnes mange innstillinger på skjermoppsett. Trykk på pwr en gang - da kommer det opp forskjellige valg. Om jeg husker rett er skjermoppsett nr 1 nattinnstilling med rødtoner.

Kurs opp velges i kartoppsettet. Helt fra starten av - trykk meny - 2- 1. Da får dere et kart over hele skjermen. Trykk så på adj knappen. Her kommer det opp en meny med flere ark. I første arket velges heading som valg nr en eller to. VAlgene er course up, bow up og north up om jeg husker rett.

 

Merk at en CE 44 kostet ca 10.000 kroner mer enn en CP 44. En CE 44 har ekkoloddmodul. En CP har ikke den modulen. Jeg ville aldri i verden ha godtatt et slikt bytte om dette er en garantisak.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...