Jump to content

Identifisering av båtmerke/modell

tomcat

Recommended Posts

Hei, jeg er "nybakt" båteier som for noen måneder siden kjøpte min første båt. Så langt har det vært over alle forventninger det å ha sin egen båt, bare kunne ta turer ut på sjøen akkurat når det passer meg :smiley::smiley::smiley:

Men, nå lurer jeg på en liten ting. Jeg vet ikke så mye om hvilket merke/modell båten egentlig er. Forrige eier sa det var en "Vannsjø Tela". Jeg fant imidlertid litt dokumentasjon i båtpermen som indikerer noe i retning av "Tramp 685". Skulle ikke forundre meg om dette er en selvbygger, men hva vet vel jeg? :rolleyes:

Noen som har sett noe som ligner på denne før?

DSC00050.JPG

Båten er fra 1986, det står en VP AQ151A motor med 290SP drev. Bennett powertrim, sleipner hydr. styring, Wallas 1600 parafinvarmer. Har septik, toalett, vask, Optimus 2bluss (parafin). Kalesjen har fint rom helt akter.

Har hatt noen veeeldig fine sensommer og høst dager allerede. Nå står en vinter med total oppussing av hele båten for tur før våren kommer. :drink::drink: *gleder meg*

Edit: Forresten, glemte å nevne at jeg fant noe om Tramp på Boat.no. Kan dette stemme? Ligner jo litt, selv om det tydeligvis er en litt mindre båt på dette bildet. Link

Forresten, noen som klarer å si hvor jeg har tatt bildet? :wink:

Redigert av Svein Ole (see edit history)

Takk for tilbakemeldingen, ja er rimelig fornøyd med linjene på den :yesnod: .

Jo, det er store likheter, men jeg ser at det også er en del forskjell på skroget rett under rekken. Jeg har en grå stripe som er en det som stikker lengre ut (det er altså ikke bare malt rett på flaten).

Noen som kjenner til merket Tramp? Kvittering for motor og drev + en del deler er fra en forhandler i Fredrikstad, så den har nok sitt opphav der

..... Kvittering for motor og drev + en del deler er fra en forhandler i Fredrikstad, så den har nok sitt opphav der

Og hva heter så denne forhandleren i Fredrikstad, Svein Ole?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

en grå stripe som er en det som stikker lengre ut (det er altså ikke bare malt rett på flaten).
tror det bare er bildekvaliteten som gjør at det ikke synes på skrogsiden. Hvis man kikker nærmere så stikker skroget litt ut i hjørnet ved hekken på samme sted som din båt.

Har du den karakteristiske skrå flaten i forkant av fortøyningsbeslaget bak også?

O.K. Ragnar Ringstad, eller RR :wink: som ha liker å kalle seg, er byens VOLVO-pusher.........det gir ikke noe mer ledetråd om båttypen din.

Linjelekker båt forresten!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

tror det bare er bildekvaliteten som gjør at det ikke synes på skrogsiden. Hvis man kikker nærmere så stikker skroget litt ut i hjørnet ved hekken på samme sted som din båt.

Har du den karakteristiske skrå flaten i forkant av fortøyningsbeslaget bak også?

Ser at det stikker litt ut i hjørnet ja. Har laget et lite utsnitt som viser min "bakende" :blush: litt bedre:

DSC00050_Copy.JPG

Har ikke så karakteristisk skrå flate som på bildet, den er bittelitt-skrå med et lite hakk for å lede vann ut av dollbordet (er det ikke det det heter?)

O.K. Ragnar Ringstad, eller RR :wink: som ha liker å kalle seg, er byens VOLVO-pusher.........det gir ikke noe mer ledetråd om båttypen din.

hehe, vi har vel noe av det samme i Garstad her i byen... Prisen på motor og drev i 1986 var på den nette sum at 50.888,-. Skulle gjerne betalt det beløpet for ny motor og drev nå :wink:

Edit: Lagt inn bildet nå

Redigert av Svein Ole (see edit history)

Jeg har lyst til å si at jeg har sett på bildet i innlegg #1 mange ganger.

Jeg synes båten ser svært "majestetisk" ut. Dersom jeg hadde sett denne båten i min "tidlige" båtfase, er jeg sikker på at den hadde konkurrert med mine tidlige valg, bl.a. Skipsplast og Scand Baltic.

Jeg synes linjeføringen nærmest er tidløs. Flott skrogform og meget balansert overbygg. Jeg synes hardtoppen har en bedre linjeføring enn mange båter produsert på 1990-tallet.

Det skal bli interessant å høre hvem som har tegnet overbygget - undrer meg ikke om dette er en "viss person" på sørlandet.

Når det gjelder selve produksjonen og formene ble jo båten laget i en periode hvor mange prøvde å skaffe et levebrød av glassfiberproduksjon. Jeg er ganske sikker på at du over tid får svar på hvor den er produsert.

Finner du antydning til noe skrognumer på BB side, akterut, eller på akterspeilet SB side?

Jeg må innrømme at jeg er svært nysgjerrig på å se hvordan den tar seg ut med kalesje.

Det skal bli interessant å høre hvem som har tegnet overbygget - undrer meg ikke om dette er en "viss person" på sørlandet.

Jeg syns overbygget minner om Nidelv, var det det du også tenkte på?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tramp og ks er vist den samme båten :smiley:

Ja, jeg fant nettopp det gamle båtkortet, og det står det "KS" i feltet for båtfabrikat. KS, noen som kjenner noe til dette merket?

...Jeg har lyst til å si at jeg har sett på bildet i innlegg #1 mange ganger...

...Jeg synes båten ser svært "majestetisk" ut....

...Jeg synes linjeføringen nærmest er tidløs...

Takk for smiger! Ja jeg synes også det er en pen båt. Til våren kommer den til å bli enda penere :yesnod:

...undrer meg ikke om dette er en "viss person" på sørlandet....

Hvem tenker du på her?

Finner du antydning til noe skrognumer på BB side, akterut, eller på akterspeilet SB side?

Jeg må innrømme at jeg er svært nysgjerrig på å se hvordan den tar seg ut med kalesje.

Jeg skal ta en titt så fort jeg kommer nedom båten etter skrognummer. Står dette vanligvis gravert i skroget, eller på en plate eller lignende?

Her er noen flere bilder (dårlig kvalitet, mobilkamera).

DSC_0061-01.jpg

IMAGE_00005-1.jpg

IMAGE_00007-1.jpg

Jeg skal ha båten i hagen i vinter. Planlegger full restaurering/utskifting av interiør. Bygge ny styreposisjon, lage en bedre benk akter (kanskje en u-benk) +++. Lager en tråd her på forumet for å dokumentere prosjektet etterhvert som det skrider frem :smiley:

• 2 måneder senere...
Ja, jeg fant nettopp det gamle båtkortet, og det står det "KS" i feltet for båtfabrikat. KS, noen som kjenner noe til dette merket?

KS står for Knut Synestvedt (litt usikker på stavingen i etternavnet)

Bygde båter i Fredrikstad-området. Hvis jeg ikke husker helt feil hadde han en liten fabrikk på Sellebakk (Langs Glomma mot Sarpsborg) som brandt ned. Tror han var mest aktiv på 70-80 tallet... Men her kan sikkert noen andre fra Fredrikstad fylle på med mer info. Du får eventuelt lage en ny tråd rundt KS-fabrikken.

Fattern sikla på KS22 en gang i tiden... :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...