Chaparral Startet 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2006 Hei Har ein 30 fots usa produsert båt. Der det er montert 2 stk 4 syl 155 hk diesel på originale alpha one bensin drev med 1.5-1 utv. Propell er 14 1/4 X 15 maks turtall er 4050, skal vera 4200. Båt går ca 31 knop på fullt. Vil det ha noe for seg og bytta utv i drevene, og sette større propeller på. ? Det fungerer igrunn fint som det er men båt virker noe undermotorisert, når ein for litt vekt ombord Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Siden du har drev i fra Mercruiser så ville jeg kontaktet en Mercruiser forhandler. I teorien så kan du enten få deg en propell med lavere pitch slik at motorene jobber lettere eller bruke bytte til drev med annen utveksling. 2:1 f.eks. Billigste er sikkert å bytte propell. Tror det er snakk om 150-200 omdreininger pr tomme opp eller ned med pitch, i ditt tilfelle skulle du kansje gått ned til 13 1/4 x 15 eller 13 x 15. Da vil du ha litt mere trekkraft når du laster båten, men samtidig vil du kansje miste litt toppfart. Marsjfarten din er det ikke sikkert at vil endre seg noe særlig. Det gjelder å finne en propell som er mest mulig all round for båten din. Gi og ta må man uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Gå ned i stigning og ikke diameter. 14 1/4 X 14 Det vil hjelpe deg med å få opp turtallet og lettere få båten i plan. Skifter du utveksling i drev til 2.0 - 1 må du ha nye propellere også.. + At det er mye dyrere.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Chaparral Svart 22.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Har liksom fått forståelse for at diesler fungerer best med noe lavere giring dvs ca 2-1. Er det noen som veit noe meir om dette.? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 2-1 er bensin utveksling.. Eller til diesel som går 4500 til 5500 rpm på topp... ikke så mange av dem Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jorg-1 Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 2:1 er 130 hk bensin og 1,7 dti diesel utveksling Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Ok. skal gi meg på det , men fortsatt billigere å prøve mindre prop enn å skifte drev / utveksling Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.