jo_no Startet 22.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2006 Hallo, forum.. Et par spørsmål om frosvæske - eller rettere - et søk om råd Når båten en har kjøpt har en frostvæske, og selger ikke husker hvilken som ble kjøpt/benyttet, bør en da skifte denne før et evt påfyll?? Tenker på spørsmålet rundt silikatholdige/silikatfrie frostvæsker. Hva er et evt symptom hvis det mixes mellom silikatholdige/silikatfrie frostvæsker? Status pr i dag: Frostvæsken er blågrønn men har ikke peiling på hva som er benyttet. Båten står nå i vinteropplag og jeg lar den stå til våren uansett - magefølelsen sier at det ikke er noen risk så lenge den eksisterende væska holder god frostsikring. Et evt skifte for bli til våren. Motoren er en Yanmar 4JH-TE Synspunkter?? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Synes du skal skifte, ingen god ide og blande forskjellige. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
roaldbj Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Deler oppfatningen til Contraband. Jeg antar at motoren din ikke tar skade av den nåværende frostvæsken, men det er ikke den store utgiftsposten å tilsette ny frostvæske med korrekt gradetall. Gradetallet for din motor får du opplyst fra Yanmar Norge, Skjetten. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Du bør nok skifte ja. Men det er ikke så enkelt. Yanmar anbefaler nå G30 silikatfri rød frostvæske. De anbefaler også at du bør vaske og spyle godt igjennom med ferskvann + kjøre en rensing med Systemrens først. G30 er ikke blandbar med andre typer frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Lurer på hvordan båter overlevde før , nå MÅ det være rød ditt og grønn datt vis ikke så blir alt ødelagt . Bytt impeller en gang i året , bytt gearolje bytt hydralikkolje osv . Trur dette er en overdrivelse av dimesjoner på mange områder , eksempel så sjekka jeg impeller etter 3 år og ca 1500 motor timer . Så akurat ut som ny , bøyde og vrei på den men like fin . Så detta med frostveske at du må bruke rød for det står i boke , eller at du må rense hele sulamitten før du heller på ny . Kan så være riktig alt detta men , har mine tvil .Så jeg sier bare , hvordan klarte motorene seg før , det vil si dem går jo enda . Mange tusen båtmotorer som er 20-30 og 40 år gammle . Men for å være sikker så pleier jo folk å gjøre som boka sier , men det må jo være endel overdrivelse i bøkane når du MÅ bytte så mye greier vær høst , eller ??????? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
koh Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Hei ! Jeg hadde en 4JH-DTE som er i samme serien, og jeg skiftet til rød på denne etter tidligere beskrevet prosedyre med skylling. Bruk av silikatfri kjølevæske henger sammen med bruk av aluminium i motordelene, og i denne motoren er vel andelsprosenten ikke så høy som på andre Yanmarer, men mener å huske at i allefall varmeveksler og huset til vannpumpa (fv) er i alu. Ved blanding har jeg blitt fortalt at væska mister sine egenskaper. -ko Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 (redigert) Litt enig med tine. Hvorfor skifte impeller så lenge motoren har normal arbeidstemp ?. Olje er greit å skifte på høsten, frostvæske, interv.2år.. Frostvæske hmm, hvorfor ikke bruke billigste type som i bilen, fungerer like greit i båten. Systemrens mener jeg kun bør benyttes dersom varmgang men da mye bedre å bruke sitronsyre. Mye billigere i butikken og gjør samme nytten Redigert 22.Oktober.2006 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Lurer på hvordan båter overlevde før , nå MÅ det være rød ditt og grønn datt Helt enig Tine, Men akkurat dette tror jeg er viktig på denne motoren, å gå over til G30. Men ellers trenger en selvfølgelig ikke skifte frostvæske i hytt og pine. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 frostvæske, interv.2år.. 2 år !!! Den skal nå pinadø få stå i 5 før jeg bytter. Frostvæske hmm, hvorfor ikke bruke billigste type som i bilen, fungerer like greit i båten. Ikke i dette tilfellet. Her bør som sagt G30 brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 (redigert) Jeg har lurt litt på dette her med den røde nye frostvæsken - har ikke helt fått med meg hvorfor den må/bør brukes, men leser det med at aluminium visstnok skal ha noe med saken å gjøre. Vet ikke om aluminium er aluminium alltid, men enkelte motorer har da hatt aluminium i både topp og/eller blokk lenge før den nye frostvæsken kom? F.eks. min VP md21 - aluminiumstopp, de holdt ikke akkurat evig de fleste av dem, men det var ikke frostvæsken som tok dem, og det fantes vel ikke slik rød væske for 25 år siden? Er det noe annet i de nye motorene som ikke har godt av gammel type væske? Redigert 22.Oktober.2006 av Trond C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Svarte hvor ble det av innlegget mitt ? Den røde kalles også "long life" så det er vel ca 5 år den kan brukes. Mener å huske at det var slik at silikatene i den gamle angrep aluminiumen, og at det ble frigjort et stoff som la seg i kjølesystemet og hindret effektiv kjøling - mao varmgang. Imidlertid skjer ikke dette over natta, så det tok vel litt tid før man skjønte hva som var problemet, og fant en kur ... -ko Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Jeg vil anbefale å bytte kjølevannet i motoren så sjelden som mulig og heller etterfylle frostvæske så den holder frosttemperaturen. Dette er fordi friskt vann inneholder mye oksygen som kan bidra til tæringer. Det er vel her som med motorolje, de som har nye og dyre motorer bruker orginal/dyr frostvæske og de av oss som har eldre motorer bruker billigste type... Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Er det noen som kan si meg hva som er forskjell på VP sin grønne frostvæske og vanlig blå frostvæske (borsett fra pris og farge) Kan en blande grønn og blå frostvæske Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Lurer på hvordan båter overlevde før , nå MÅ det være rød ditt og grønn datt vis ikke så blir alt ødelagt . Bytt impeller en gang i året , bytt gearolje bytt hydralikkolje osv . Vi blir nok pushet til å foreta unødvendigheter fra tid til annen. Vi skal imidlertid være oppmerksom på at i gamledager hadde motorene støpejern, pronto. Nå er det støpejern blandet med alu., kopperlegeringer o.s.v. Dette må frostvæsken ta hensyn til. Temperaturene har blitt høyere. Det har skjedd en del ting siden GM smidde motoren til Hulda tilbake på åttitallet, i støpejern. Jeg bruker frostvæsken til Volvo på Fordbilen og GM-båten. Jeep'en får greie seg med det den får. Impellere kan reagere negativt hvis den blir stående vinteren over i enkelte typer frostvæske. Den blir hardere. Hulda regner med å kjøre tre år på impelleren, her er det ingen konservering. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Valvoline har kommer med en frostvæske som heter max life. Denne er rød og blandbar med alle frostvæsker og dekker alle krav, iflg valvoline selv.... Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mix Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Valvoline har kommer med en frostvæske som heter max life. Skal du bruke Valvoline må en bruke Valvoline AF Extreme G-30. Den er ikke blandbar med de tradisjonelle frostvæskene. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Tja - og hvis det store med den røde er at den er silikatfri - så gir det vel ikke mening å blande den med en som inneholder silikater. Fant forøvrig dette klippet på Valvolines hjemmesider: OAT, or Organic Acid Technology, is the formula found in DEX-COOL®, and is usually the antifreeze/coolant of choice for VW and many Japanese/Asian vehicles. This updated formula is engineered to offer long-life corrosion protection. The downside of OAT is it is not compatible with other types of coolant (IAT and HOAT). men jeg vet ikke eksakt at det er den røde de snakker om her, men vet at VW/Audi foreskriver rød da..... -ko Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Dette var komplisert. Har det noen konsekvens om man bruker feil type frostveske (rød,grønn) ved vinterkonservering av kjølesystemet? Sitér dette innlegget Link to post
my lady Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 det er bare å bytte så er du sikker.det koster så lite og da er du på den sikkre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 (redigert) Hei ! Dette er skrevet om i flere tråder. Konklusjonen er at rød (long life) frostvæske egner seg best der væska kommer i kontakt med aluminium (tæring.) Den viktigste egenskapen er at den er fri for silikater som etterhvert kan avleire seg i kjølekanalene og hindre skikkelig kjøling. Dette gjelder jo den lukkede kjølekretsen. Jeg bruker rød i lukket krets og til vinterkonserveringen av sjøvannskretsen bruker jeg blå. Se forøvrig http://www.yanmarhelp.com/ der får du ytterligere opplysninger. med hilsen Haba Redigert 23.Oktober.2006 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 23.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Jeg kjenner til at det finnes frostvæsketyper som er blandbare med rød og blå. VW-Audi klubben (som jeg forøvrig også er medlem i) diskuterer dette også i forumet sitt. (http://forum.vwaudi-club.no) VAG konsernet opplevde vel såpass mye trøbbel vedr. rød/blå at de laget en som de kaller G12+ nettopp for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.